Senaste nytt

Reklamerat köp Amex - Tullen konfiskerade varan. Någon med erfarenhet

Valley

Medlem
Tidigare har jag reklamerat felaktiga positioner och då har det aldrig varit något problem.

Nu blir det lite överkurs.
Expedit har inte sigillerat taxfree-Ginen enligt gängse regelverk och Security Manager på Heathrow tog det därför i beslag.

Är nu reklamerat till A'x som till att börja med gjort en preliminär krediterna av beloppet under dess utredning pågår.
Någon som gjort något liknande och vad använde ni för skäl ?

På ett ställe kan jag vara ute på lite hal is. Jag hävdar att det klart och tydligt finns ett regelverk hur varor skall vara sigillerade/plomberade för att godkännas. Fast jag har varit lite lat och inte orkat leta :rolleyes:
 

agehall

Medlem
Garanterar inte taxfree-butikerna i USA att prylarna ska vara korrekt förseglade för att kunna tas med in i EU?

Hsh, klart intressant att se vart det där landar. Själv har jag inte köpt med mig sprit som behövt byta flyg sista 5 åren eller så.
 

Valley

Medlem
Garanterar inte taxfree-butikerna i USA att prylarna ska vara korrekt förseglade för att kunna tas med in i EU?

Hsh, klart intressant att se vart det där landar. Själv har jag inte köpt med mig sprit som behövt byta flyg sista 5 åren eller så.

Skall precis nu skicka en påminnelse till butiken och påtala att jag nu reklamerat hos Amex.
 

nota bene

Medlem
@thh
Det går normalt utmärkt att köpa tax free sprit i USA med byte i Europa - senast jag gjorde det var just med transfer på LHR utan problem. Dock är det bra att dubbelkolla förseglingarna.
 
  • Gilla
Reactions: thh

Valley

Medlem
I mitt fall gavs inget utrymme för kontroll. På JFK tillämpade man gammal öststatsmetod. Betala utan att få varan eller få chansen att se hur den plomberas. Blir en överraskning när du kliver ombord. Och då är det försent att göra något åt det
 

AABack2ARN

Medlem
Vänta jag trodde det bara gällde i USA och att sigillen i EU bara gällde inom EU, menar du att jag gått miste om mängder med skattefri sprit i alla dessa år?

Nu är väl priserna i USA inte så mycket att hänga upp i granen. Kollar förvisso mest efter champagne och den är ju nästan dyrare taxfree i USA än vad den är hos svenska monopolet.
 

Valley

Medlem
Vänta jag trodde det bara gällde i USA och att sigillen i EU bara gällde inom EU, menar du att jag gått miste om mängder med skattefri sprit i alla dessa år?

Nja. Prisläget på det mesta gör det i princip ointressant att handla. Är om man springer på någon trevlig sak som en Brooklyn Gin som det blir intressant.
 

Valley

Medlem
Händer lite i alla fall.
Amex tänker inte öppna ett claim eftersom man hävdar att jag inte följt gällande införselföreskrifter.
Har bestridit till Amex att det inte alls var brister hos mig. Utan hos affären som orsakade detta. På samma sätt som om jag skulle köpt en vara on line och aldrig få den.

Å andra sidan har man vaknat på International Shops Inc. där det nu ser ut som man kommer kreditera mig för köpet.
Får svar inom närmaste veckan
 
Toppen