Senaste nytt

Avis, missad tankning innan retur av hyrbil

Delayed

Medlem
Ja, det finns ofta en prepaid fuel option där man förväntas lämna bilen med i princip tom tank. Det är samma sak som @Chrille frågade om. Det är oftast ingen jättebra lösning eftersom det kan vara svårt att tajma så att man lämnar bilen med tom tank.
Strikt bränslekostnadsmässigt håller jag med om att den nästan aldrig är fördelaktig. Om den däremot är bra i det enskilda fallet beror helt på hur man värderar att slippa bry sig om att tanka och tiden det tar.
 

FF#1

Medlem
Bättre än att inte göra någonting alls ja, men det är långt ifrån en lysande deal. Däremot är det ett bra alternativ ifall man vet att man har bråttom när man ska lämna bilen.



Ja, det finns ofta en prepaid fuel option där man förväntas lämna bilen med i princip tom tank. Det är samma sak som @Chrille frågade om. Det är oftast ingen jättebra lösning eftersom det kan vara svårt att tajma så att man lämnar bilen med tom tank.

Precis, men det brukar ju vara acceptabelt pris och inte en scam så det kan ju bara rätt skönt för att bara kunna lämna bilen tillbaka.
 

fly4fun

Medlem
Jag var ganska sent ute en gång när jag skulle lämna tillbaka bilen på Sixt i Gdansk så jag kollade med dom vad det skulle kosta för kunna ta beslut -missa tankning eller riskera missa flyget. Dom sa "2€ per liter" och det kändes som ett ganska högt pris men ändå överkommligt så jag lämnade bilen otankad. Jag blev förvånad när nästan 1600 SEK drogs. Jag mailade för att kolla hur det kunde bli så mycket och det visade sig att det var 2€ + avgift på ca 50€ + moms på allt.
 

trekker

Medlem
Hamtar man ut bil pa AVIS pa ARN sa far man nastan alltid just under full tank. De flesta (som kommer norrifran) verkar anvanda Statoil I Knivsta - och fyller pa med etanol. Sist jag hyrde sa var den nere unde 3/4 tank nar jag kom till Vasteras (en Audi A4 S-Line). Nar jag sjalv fyllde pa med riktig bensin blev forbrukning mycket battre, men jag gjorde samma sak och fyllde pa med e85 i Knivsta - och sag att nalen redan borjat ga ner nar jag parkerade pa AVIS.

Lite off topic kanske, men anda....
 

Valley

Medlem
Sixt - Förärade mig en räkning för att ej ha tankat fullt innan återlämnandet.
Enligt Sixt var man tvungna att fylla upp tanken i en precis nytankad bil -ca 8km enligt Google Maps.
Inga jättebelopp men väl en principsak. Med ett pris på 20,-/liter skulle det innebära att jag förbrukade ca 10 liter på en sträcka av ca 8km
 

FF#1

Medlem
jag brukar ha problem med att bilarna saknar 5-8 liter, Sabla otyg.
När jag har tid och ork så brukar jag toppa upp och så får de kompensera mig för det. :)'

Ska vid tillfälle ta bränsleprov nästa gång jag får en bensinbil med "raketmätare" och analysera mängden etanol, ska bli intressant att se hur ett sånt klagomål hanteras...

Har tom., råkat ut för lite i tanken när jag hyrde en skoter i Hemmavan, gick i 7 liter, men då så tog de på sig det direkt. De sa att de hade mopedburna rackarungar som slangade några liter/skoter då och då :)
 

AABack2ARN

Medlem
Läser man de amerikanska hyrbilskontrakten (i alla fall de på Hawaii) står det att man skall kunna visa upp ett kvitto från en bensinmack som ligger högst 10 miles från uthyrningsstället. Nu har jag aldrig varit med om att de frågat efter kvitto och har heller aldrig blivit debiterad för att toppa upp bensinen. En gång bad Alamo i Honolulu mig säga vilken bensinmack jag tankat på och nöjde sig med det.
 

FF#1

Medlem
Läser man de amerikanska hyrbilskontrakten (i alla fall de på Hawaii) står det att man skall kunna visa upp ett kvitto från en bensinmack som ligger högst 10 miles från uthyrningsstället. Nu har jag aldrig varit med om att de frågat efter kvitto och har heller aldrig blivit debiterad för att toppa upp bensinen. En gång bad Alamo i Honolulu mig säga vilken bensinmack jag tankat på och nöjde sig med det.

Har för mig att det satt ett sånt anslag på Heatrow Avis, nått i stil med att man var tvungen att ha ett kvitto från en mack i närheten.
 

Totopez

Medlem
Läser man de amerikanska hyrbilskontrakten (i alla fall de på Hawaii) står det att man skall kunna visa upp ett kvitto från en bensinmack som ligger högst 10 miles från uthyrningsstället. Nu har jag aldrig varit med om att de frågat efter kvitto och har heller aldrig blivit debiterad för att toppa upp bensinen. En gång bad Alamo i Honolulu mig säga vilken bensinmack jag tankat på och nöjde sig med det.
Jag hittade ingen mack på den väg jag kom till HNL. Men jag kom undan med $30 USD utöver vad det hade kostat att tanka själv, som får ses som överkomligt.
 

AABack2ARN

Medlem
OT: Kommer man västerifrån (Ko O'lina) kan jag hålla med om att det svårt att hitta ett tankställe eller från Honolulu och kör motorvägen. Har för mig att det ligger en mack precis i anslutning till flygplansparkeringen men har själv alltid tankat längs Niemitz så har inte behövt tänka på det.
 
Toppen