Inser att denna tråd inte uppdaterats på sju år (!) men då jag idag såg en rejäl uppdatering i deras linjenät tänkte jag nämna den expansion som skett sedan 2013.
Italo trafikerar idag:
Turin-Milano-Bologna-Florens-Rom
Milano-Rom (utan stopp)
Turin-Milano-Rom-Neapel
Turin-Milano-Rom-Neapel-Salerno (/Amalfikusten)
Turin-Milano-Verona-Venedig (inkl mellanliggande stationer i Gardaområdet)
Turin-Milano-Verona-Venedig-Udine (ny linje)
Bergamo-Verona-Bologna-Florens-Rom (förlängningen till Neapel överlevde bara ett år)
Bolzano-Trento-Verona-Bologna-Florens-Rom
Idag annonserade, och bokningsbara, linjer:
Turin-Milano-Bologna-Florens-Rom-Neapel-Salerno-Reggio Calabria.
Detta är första direkttåget, dagtid, till Messinasundet. Man inleder utan konkurrens på de maffiga 9h30min från Milano eller 11h20min från Turin.
Idag annonserade, ej ännu bokningsbara, linjer:
Milano-Rimini-Riccione-Pesaro-Ancona (deras första linje till badorterna på östkusten).
I övrigt bedriver Italo bus anslutningstrafik till flera italienska städer, där den största troligen är Parma.
Treno Italo är ensamma på EN linje (Reggio Calabria) men möter annars konkurrens med Trenitalia på samtliga. Man saknar ännu trafik på hela västkusten (Pisa mfl), blomsterriveriean (Genova till Monaco), Apulien/klacken (Bari, Brindisi, Lecce) samt en central ort i form av Perugia.
I stort har konkurrensen verkat mycket väl för att få lägre priser och fler direktlinjer. Komfortmässigt ligger premiumklasserna på båda tågalternativet långt före inrikesflyget som numer domineras stort av lågkostnadsflyget. Jag utförde 2012/13 ett test av Italos högsta klass, Club Executive, men tyvärr finns det ej längre att finna på BC.se.
Italo har 3-4 reseklasser beroende på opererande tåg: Smart (jämförbart med lågprisflyg), Comfort (som Smart men med mer benutrymme), Prima (jämförbart med Business Class inom Europa, med personlig service vid sätet) och Executive Class (kanske att jämföra med inrikes First i USA).
Tycker gott att man kan klara sig med Prima, då det innefattar de flesta fördelar som ges i Executive Class. Sällan använder man numera de inbyggda skärmarna (alla har mobil och/eller surfplatta), sätet är marginellt bättre, och loungerna man får tillgång till är få. Prisskillnaden är ofta 30%.
Biljettreglerna skiljer sig som Flex, Economy och Low Cost. För tillfäller, troligen relaterat COVID-19, så saknas det sistnämnda alternativet som annars är det enda som kan konkurrera med lågprisflyget. De högre klasserna är dock, nästan oavsett biljettregler, billigare än flygets dito.