Senaste nytt

Hyra bil på Nya Zealand - Söker tips

Peter65

Medlem
Idag när vi tog ut en hyrbil i Napier hos Hertz ville de ha ett internationellt körkort. Vi hade med oss, vet inte vad som hade hänt om vi inte hade med oss det.
Har även använt det en gång tidigare, men då var det fortkörning, slapp böterna....
 
Idag när vi tog ut en hyrbil i Napier hos Hertz ville de ha ett internationellt körkort. Vi hade med oss, vet inte vad som hade hänt om vi inte hade med oss det.
Har även använt det en gång tidigare, men då var det fortkörning, slapp böterna....
När jag visade upp mitt internationella körkort hos APEX rental så brydde dom sig inte alls om det.

Väldigt bra att ha med sig dock. Fartkameror då är inte internationella körkortet till någon hjälp för att slippa böter... De fick jag erfara när jag körde 102km/Tim på en 100-väg :(
 

Peter65

Medlem
Han bad om det, slltså Hertz-killen. Beträffande polisen var det en 50 -väg i ett samhälle, mötte polisbilen och jag förstod att den skulle vända. Tog fram båda körkorten direkt å ljög lite....
 

Impendill

Medlem
Det var likadant för oss när vi hämtade vår på Aucklands flygplats av Avis. De bad om att få se Det internationella kortet.
Det är första gången jag hyr bil överhuvudtaget men jag är ganska säker på att jag läst både på biluthyrarens sida samt på Motormännens sida att man inte får hyra utan internationellt körkort.
 

Peter65

Medlem
Samma här om vad det står på nätet, men de har inte frågat tidigare. Har typ varit 20+ hyrbilar under 8-10 år på NZ
 

Peter65

Medlem
Han sa att anledningen var att det inte var översatt på baksidan av det svenska körkortet. Vi ska ta ut 2 hyrbilar till under resan, får se vad de säger då ;). Rapport kommer
 
Toppen