Senaste nytt

Priority Boarding med SAS

olo

Medlem
Länge sedan med GOT gate 17, men nu såg jag att de tagit bort skyltningen i den första delen av Uet. Men sen delade sig kön i delar i Uet andra halva.

Perfekt när man kommer efter boarding börjat. Mycket folk i både "self service" och "general boarding", så jag kunde smita förbi hela köerna och klippa "general boarding"-kön vid disken. Bland de sista till gate, men ändå ca 30 personer efter mig ombord.
 
  • Gilla
Reactions: bnr

martin1891

Medlem
Sk1408 kvällsavgången CPh-ARN. En extremt stor grupp människor köar vid gaten.
Tydligt prioutrop men endast en grind öppen för Plus & *A vilket var cirka 50 personer.
Det gick otroligt långsamt så efter 5 min så släpptes även minus på, och då öppnades alla grindar.
Varför öppnas inte alla grindar från början?
 

obs

Medlem
Tilsyneladende var der priority boarding nu her til aften på SK1203 fra København til Aalborg.

De var lige startet på boarding da jeg kom frem til gaten. Jeg hørte godt nok ikke udkaldet, men det var ret tydeligt for mig at der var prioriteret boarding, da langt de fleste stod og ventede foran gaten mens enkelte var på vej ud til flyet.
 

agehall

Medlem
Inte ok! Fanns det några orsaker? Ibland verkar en del gatepersonal gör så när planen är sent, då de tror att det gör att det går fortare.

Lite sen uppföljning, men nej, det fanns inga egentliga orsaker. Vi var inte sena och det fanns två personer vid disken.

Jag har kontaktat SAS kundtjänst och påpekat att det inte är acceptabelt samt begärt återkoppling från station manager. Fick ett boiler-plate-svar från någon som inte har kolla alls och försökte ursäkta sig med att de tittar på ny teknik för att fixa detta. Problemet är ju bara att det FINNS redan i Umeå - man väljer bara att inte använda snurrgrinden... Svarade givetvis direkt att jag fortfarande förväntar mig svar av station manager men har inte hört mer tillbaka.

Ska låta det gå några veckor till innan jag hör av mig igen och frågar hur det går med återkopplingen.
 

olo

Medlem
Fick ett boiler-plate-svar från någon som inte har kolla alls och försökte ursäkta sig med att de tittar på ny teknik för att fixa detta. Problemet är ju bara att det FINNS redan i Umeå - man väljer bara att inte använda snurrgrinden...
De pratade om det här på pendlarmötet i Göteborg. Grinden kan inte filtrera passagerare, utan det är antingen alla eller inga. De sade då med att de jobbade på ny programvara, som skulle lösa det. Kan vara det som de mumlade om.
Ska låta det gå några veckor till innan jag hör av mig igen och frågar hur det går med återkopplingen.
Det ser fram emot! :)
 

agehall

Medlem
De pratade om det här på pendlarmötet i Göteborg. Grinden kan inte filtrera passagerare, utan det är antingen alla eller inga. De sade då med att de jobbade på ny programvara, som skulle lösa det. Kan vara det som de mumlade om.

När jag var på UME för något år sedan, så körde de priority boarding genom grinden. Säkert ingen spärr, men det verkade funka rätt bra ändå...
 

Voyageur

Medlem
SK885 ARN-OSl. Sedvanlig priobording utrop, likaså sedvanlig tjurrusning av massan till gaten och en självklar förbipassering vare sig du satt på rad 1 eller 1982. Inte ens ett försök till avvisning från kontrollant.
 
Är inte boardingagenterna anställda av ett företag som har en bas på flygplatsen i fråga och inte av själva flygbolaget oftast? Kanske därför inte alla enskilda bolags regler samt "vett och etikett" alltid tillämpas?
 

Agö

Medlem
Är inte boardingagenterna anställda av ett företag som har en bas på flygplatsen i fråga och inte av själva flygbolaget oftast? Kanske därför inte alla enskilda bolags regler samt "vett och etikett" alltid tillämpas?
SAS dotterbolag SAS Ground Handling (SGH) utför på hubbarna där det är som sämst.
 
Toppen