Senaste nytt

SAS - det här har ni gjort bra™!

Fick serverat vin i dessa fina glas (är väl champagneglas från långdistans?) igår på SK810 LHR-OSL. I övrigt landade vi 20 minuter tidiga på OSL och trevligt med varma handdukar innan måltid, men framför allt ett fantastiskt crew. Det var bara porslinet som fattades för att jag ska ge resan som helhet 10/10.

Bjuder på en bonusbild från duschrummet i United Club Lounge på T2.

IMG_20151213_130843.jpg
IMG_20151213_130848.jpg
IMG_20151213_130857.jpg
 

Plissken

Medlem
Känns som att jag lika gärna kunde lagt detta i "SAS - det här har ni inte gjort så bra" men slutklämmen gör att det hamnar här. Vid en resa med SK för några veckor sen saknades mitt bagage vid ankomst vid 11-tiden på lördagen. Resmålet var inte min hemort. Vid 18-tiden kom ett sms om att bagaget ankommit och att de skulle höra av sig för utkörning. Inget hände så jag ringde baggage handling på aktuell flygplats men fick inget svar. Vid elva nästa dag fick jag tag på dem och fick då beskedet att bagaget skulle köras ut "under eftermiddagen". Det dök upp vid 18-tiden. 24 timmar från att jag får ett sms om att bagaget kommit fram, till att det är utkört till min adress är i mina ögon helt oacceptabelt. Jag mejlade SAS kundservice och fick till en början standardsvar av typen "vi beklagar" och "vi har vidarebefordrat dina synpunkter till ansvariga så att de kan ta del av din upplevelse". Såna svar är ju bara fluff. Men jag fortsatte kräva svar på grundfrågan: tycker SAS det är ok att det tar 24 timmar från beskedet att bagaget är framme till att det är levererat? Efter några mejlvändor fick jag ett vettigt svar där de medgav att det inte är ok, och kompenserade med 3000 eurobonuspoäng. Jag fick kämpa för det men i slutändan tycker jag det är helt ok, även om jag hoppats på mer poäng :)
 
Gårdagens resa från Trondheim till Arlanda via Oslo med SK377 och SK492 var en upplevelse i hur jag tycker det ska vara att resa med SAS när saker strular, men som också sådant som jag tror vi satt fingret på tidigare. Redan i TRD satt jag och kollegan och fikade i SAS Café när vi fick höra att pax som skall till Oslo och vidare bör gå till en annan gate än angiven. Framme vid gate är svaret: "problem på Gardemoen, gå på det här planet". Fick sedan vänta i planet på slot-tid men det är ett mindre problem. Däremot uppkom ett litet problem precis innan take-off, flighten vidare till Arlanda var inställd. Kom iväg till Gardemoen och gick till gaten för en annan, redan försenad, flight till Arlanda utan annan information tillgänglig. Där stod många pax och häckade och mitt hopp sjönk för varje pax som var framme vid disken och vände. Döm om min förvåning när jag fick svaret vid gaten "självklart finns det plats för dig + kollegan. Vi bumpar sällan EBG, EBD eller EBP" (Jag är EBG). Det var något jag inte hade vågat tro på i och med andelen EBG, EBD och EBP mellan ARN och OSL bör vara rätt många...och där trodde jag inte att EBG skulle räcka långt på en inställd kvällsflight från OSL till ARN :)
 

Wendestam

Medlem
Mailade SAS EB-retro för ca en månad sedan om uteblivna poäng på sträckan Tallinn-Arlanda. Flög veckan efter att Estonian gått i konkurs och blev automatiskt ombokad till Adrian (JP) som utförde flygningen. Räknade kallt med att några poäng skulle det nog inte bli, men drog ändå ett mail till EB-retro för efterregistrering. (biljett bokad via sas.se, 117-nr och klass K)
Fick svar i natt att den flighten inte var berättiga för intjäning:
"Dear EuroBonus Member, We regret that we are unable to retroactively register points for our partner flight number/s.
Our partner has confirmed that JP 7125 13nov15 TLLARN is not valid for accrual of EuroBonus points."

Tyckte ändå jag hade rätt till det då jag boka Estonian via sas.se varpå jag i morse kl 9 svarade på mailet med kopia till EBD-supporten.
Tre timmar senare får jag svar, från EBD-supporten, att poängen (300p) är på kontot! Tack för det! :)
 

nota bene

Medlem
Helt korrekt - du ska få ORC [Original Routing Credit] om du blir ofrivilligt ombokad, vilket ju uppenbarligen konkurs är. Det gäller oavsett om den nya biljetten ger poäng till EB eller ej. Du kan normalt få det som är störst av ORC och faktiskt flugna sträckan.

[Ibland har man tur och kan få t.ex. ORC till *A och kreditera OW/SkyTeam för flugna sträckan]
 

Patrik

Medlem
Utmärkt flygning från prag idag, uppmärksam crew som började med att förvisa en förlupen passagerare som trodde det var fri seating när plus var ordentligt luftig med flera tomma rader, sen fortsatte de med att gå flera vändor i plus och undrade glatt om jag ville ha något mer. En perfekt avslutning på veckan! Gillar nya servicekonceptet med varma handdukar och bordsduken. Kan de inte avsluta med att låta främre toaletten vara till för plus, då skulle det faktiskt vara ett bra koncept!
 

SinMal

Medlem
Helt korrekt - du ska få ORC [Original Routing Credit] om du blir ofrivilligt ombokad, vilket ju uppenbarligen konkurs är. Det gäller oavsett om den nya biljetten ger poäng till EB eller ej. Du kan normalt få det som är störst av ORC och faktiskt flugna sträckan.

[Ibland har man tur och kan få t.ex. ORC till *A och kreditera OW/SkyTeam för flugna sträckan]
Hmm, vill minnas att det inte är så enkelt. Blev ombokad från UA till DL på en 117 biljett (ARN-ORD med SK och sedan vidare till ATL med UA, men den ställdes in). Efter flera mail med både retro och EBD support blev det 0p...
 

nota bene

Medlem
Hmm, vill minnas att det inte är så enkelt. Blev ombokad från UA till DL på en 117 biljett (ARN-ORD med SK och sedan vidare till ATL med UA, men den ställdes in). Efter flera mail med både retro och EBD support blev det 0p...
Det borde gå att få till, men är kinkigare när det gäller annat bolag (Estonian hade ju EB som sitt bonusprogram).
 
Toppen