Senaste nytt

Gratis årsavgift för Amex Platinum?

Pandion

Medlem
Normalt så diskuterar vi bonusprogram på detta forum. Tänkte dock göra en liten avstickare kring just Amex Platinum kortet.

Tänkte starta en tråd för att se om det är någon som har lyckats med att förhandla bort årsavgiften för Amex Platinum, och i så fall vad ni har gjort?

Enligt min egen erfarenhet är dom stenhårda på Amex gällande årsavgiften på 5000 SEK, och jag har bara lyckats en enda gång att förhandla bort den, men det var efter att Amex kört rejält i diket och efter mycket klagande från min sida så tog högsta chefen beslut om att ta bort avgiften...

Någon som har några andra inspel?

Gällande Amex Gold Card så vet jag att där är det inga problem att förhandla bort årsavgiften, så länge man debiterar mer än 150 000 SEK per år på kortet.

Annars, finns det någon här som har ett Centurion Card? Jag skulle vara nyfiken på vad ni i så fall gjorde för att få det och vilka förmåner som finns det med kortet?
 

Alx

Medlem
Jag har erbjudits avgiftsfritt Amex Platinum en gång. Det förslaget kom nästan direkt när vi sa upp kortet. Men vi körde aldrig på erbjudandet. Idag har jag Amex Centurion, det fick jag för halva årsavgiften första året som kompensation för krångel vid starten. Med Centurion får man olika fördelar beroende på i vilket land man är medlem. Generellt får man rejält mycket fler fördelar i USA än i Europa. Men för att nämna några så får man guldkort hos några olika flygbolag (i USA ganska många i Europa några enstaka). Man får även diverse guld,diamond m.fl. kort hos de stora hotellkedjorna. Man får även frekventa erbjudanden om att gå på "gratis" evenemang samt bo gratis på olika hotell... Det finns många fler fördelar om man orkar leta runt lite...

Man erbjuds Centurion beroende på spendering, inkomst och förmögenhet...
 

bL0m

Medlem
Jag har erbjudits avgiftsfritt Amex Platinum en gång. Det förslaget kom nästan direkt när vi sa upp kortet. Men vi körde aldrig på erbjudandet. Idag har jag Amex Centurion, det fick jag för halva årsavgiften första året som kompensation för krångel vid starten. Med Centurion får man olika fördelar beroende på i vilket land man är medlem. Generellt får man rejält mycket fler fördelar i USA än i Europa. Men för att nämna några så får man guldkort hos några olika flygbolag (i USA ganska många i Europa några enstaka). Man får även diverse guld,diamond m.fl. kort hos de stora hotellkedjorna. Man får även frekventa erbjudanden om att gå på "gratis" evenemang samt bo gratis på olika hotell... Det finns många fler fördelar om man orkar leta runt lite...

Man erbjuds Centurion beroende på spendering, inkomst och förmögenhet...

En nyfiken fråga...

Är detta Amex-kortet som är tillverkat i titan?
 

Pandion

Medlem
Intressant! Jag har hört något om att man som Centurion får också tillgång till att stå som stand-by på C klass om man bokar en economy biljett? Skröna eller sant?

Vad upplever du annars att du får för 20 000 kr per år som du inte fick för 5 000 kr per år, bortsett från coolhetsfaktorn att ha ett svart kort i Titan? :)
 

flapps

Medlem
Intressant! Jag har hört något om att man som Centurion får också tillgång till att stå som stand-by på C klass om man bokar en economy biljett? Skröna eller sant?

Vad upplever du annars att du får för 20 000 kr per år som du inte fick för 5 000 kr per år, bortsett från coolhetsfaktorn att ha ett svart kort i Titan? :)

En god kamrat har Centurion och jag hade Platinum som jag sa upp för ett tag sedan. Vi testade faktiskt en gång när vi skulle resa ner till Nice med våra respektive att boka samma hotel / flyg och reservera bord (Chantecler) för att se vem som fick bäst deal. INGEN vann :D Samma uppgradering på rummet, lika pris på flyget ner (C class) och samma bord på restaurangerna.. Han var ganska sur över det ;)

/flapps
 

Alx

Medlem
Ja Amex Centurion är tillverkat i titan. Annars vore det ju inte Centurion! ;)

Kortet jag har kostar 2.800€/år för det får jag en extremt omfattande sjukvårds- & reseförsäkring, conciegeservice, gratis evenemang, VIP-reservationer, gratis hotellnätter på exempelvis Raffles, Waldorf hotels m.fl. vid ett par tillfällen per år... Diverse statusmedlemskap i flygbolag och hotellkedjor.

Det stämmer att man kan få standby på C och uppgraderingar utan extra kostnad förutsatt att man har bokat resan via Amex. De har avtal med ett antal flygbolag och erbjuder då rabatter, 2-4-1, buy C get F och så vidare... Oftast gäller det endast de dyrare klasserna så det är sällan svårt att hitta egna alternativ som kostar samma utan 2-4-1 osv. Men visst flexibiliteten ökar ju i de dyrare bokningsklasserna.
 

Pandion

Medlem
Ok.
Centurion kostar 20 000 SEK i Sverige. Ovanligt att det för en gångs skull är billigare i SE än i UK. Det låter som att man får rätt många mer perks med Centurion än med Platinum. Dock får jag känslan att när det concierge, travel service mm så är det samma tjänst och samma personer som jobbar med det?

Inbjudan till gratis evenemang får man ju även som Platinum, likaså VIP reservationer och diverse statusmedlemskap på olika hotellkedjor. Kan dock tänka mig att man får högre medlemskap om man är centurion. Gratis hotellnätter låter dock mycket intressant. Är det något som går att använda i praktiken?

Gällande att kunna få uppgraderingar på flyg, typ buy 2-4-1, och uppgraderingar från C till F, är det något som är "prisvärt" i verkligheten att göra? Det låter som att det finns, men att det blir dyrare än konventionella sätt att hitta billiga business biljetter?
 
Gällande Amex Gold Card så vet jag att där är det inga problem att förhandla bort årsavgiften, så länge man debiterar mer än 150 000 SEK per år på kortet.

Hej! Nu hoppar jag in från sidan och semikapar den här tråden. Hur bär ni er år för att få Amex att slopa årsavgiften på Gold Card?

Jag har ett sånt som jag haft sen i maj förra året och hittills debiterat över 200 000 kr på. Nu i maj är det dags för min första årsavgift, så jag ringde och hörde om det går att skippa den. Tjejen på kundtjänst sa att om hon bara kunde så skulle hon ta bort den, men hon hade inte befogenhet till det. Vad hon däremot sa var att de på uppsägningsavdelningen hade den befogenheten, men då måste man ringa och faktiskt försöka säga upp kortet (med risk att de inte ger en något erbjudande och så står man där utan kort istället).
 

Pandion

Medlem
Ok. Det var något nytt.

Jag vet att de av mina kompisar som har försökt att säga upp sitt gudlkort har fått det gratis ett år till. Men, precis som du säger, det är ju surt om dom kallar din bluff...

Det går en brytpunkt någonstans kring ett par hundra tusen per år, kommer du upp över det så får du en inbjudan till Platinum av Amex. När jag tidigare hade guldkort (typ 2005-2007) så fick jag veta där att man fick årsavgiften gratis just om man debiterade över 150 000 SEK. Dom kanske har tagit bort detta?

Dock försökte jag få bort årsavgiften för Platinum, vilket är mycket svårare, för att säga nästan omöjligt, och då bekräftade tjejen i telefonen att det är bara guldkortet som det går att göra med, och hon bekräftade att nivån (då) var 150 000 SEK...

Kan vara som så att du har fått prata med någon junior, eller så är det som så att dom faktiskt ändrat på reglerna. Ring och prata med dom igen, och be att få prata med någon supervisor, och hänvisa till denna diskussion, så får vi se vad dom säger...

Om inte annat så kan du påpeka att det är 200 000 SEK mindre i debitering som Amex får om du inte får ditt guldkort gratis. Det borde väl ta skruv får man hoppas...
 

Axelzon

Medlem
Hej, jag fick inbjudan i veckan från amex, till platinum alltså... Verkar som att fler fått den just nu (med tanke på att tråden kom upp nu).
Kan någon med bra använding tala om vad man verkligen får för sina 5000:- Verkar inte vara så där jätte "hot" på försäkringssidan om
du via hemförsäkring/resebyrå eller företaget du jobbar för har en juste deal.. eller?

Tackar på förhand
/Axelzon
 
Toppen