Stefan62
Medlem
”Conncting Norway” introducerades på Oslo Gardermoen den 1 september 2015 och innebär att man vid utrikesankomst ska kunna fortsätta med inrikesflyg i Norge utan att hämta ut sitt bagage och passera tullen för att sedan checka in det igen och dessutom passera säkerhetskontrollen.
Under den första tiden gällde det enbart för passagerare som ankom till Oslo från Milano och som skulle resa vidare inrikes i Norge.
Detta har fungerat så länge jag kan minnas på Arlanda och dessutom i såväl Danmark som Finland och även på många andra flygplatser runt om i världen.
I veckan åkte jag med SK495 från Arlanda till Oslo för att sedan fortsätta inrikes i Norge.
Under flygningen hade kabin-personalen ett viktigt meddelande angående incheckat bagage.
Det var helt enkelt så att vår flight var en test-flight för ”Connecting Norway” och bagaget skulle skickas vidare automatiskt till slut-destinationen. Efter landning upprepades budskapet att det bara var att gå till nästa gate. När vi lämnade flygplanet upprepade markpersonalen budskapet och pekade dessutom på de gröna skyltar man skulle följa.
Jag hade 50 minuter till nästa flight och följde skyltarna som fanns längs vägen.
Skyltarna ledde fram till området i närheten av taxfree-butiken där man byggt om till ett särskilt tullområde.
Det fanns markpersonal på plats för att informera vid de ”grindar” som byggts och i bakgrunden rörde sig en Manager.
Jag frågade om det bara var att passera och fick motfrågan om jag hade incheckat bagage varpå jag svarade ”Ja”.
Då fick jag veta att jag var tvungen att vänta på att bagaget är ”tull-klarerat” och det ser man på skärmen - vilken skärm?
Det visade sig att bild-skärmen är bakom mig när jag står vid ”grinden” – men ingen information om det…förvirrande.
Det flyg jag kommit med hade inte kommit upp på ”skärmen” och alltså var inte tull-klareringen klar. Jag fick en känsla av att nu blir det strul...
Efter några minuter var vi ett 20-tal personer som stod och väntade och ytterligare mark-personal anslöt för att informera om att det kan ta upp till 20 minuter…
När jag väntat i ca 20 minuter så meddelades det att alla som ankommit till Oslo med SK495 skulle gå till bagagebandet som vanligt – man beklagade att det inte fungerade som tänkt denna gång.
Det var bara att gå iväg för att hämta bagaget som kom på bandet efter ytterligare ca 10 minuter.
Jag skyndade mig genom tullen och vidare uppför rulltrappan till ”SAS luggage drop off”. När jag skannar bagage-taggen får jag meddelandet att ”bagaget er alleredan registrert”…lätt frustrerad av att tiden rinner iväg får jag tag i en SAS-människa som direkt vet svaret – jag måste gå till den manuella ”SAS luggage drop disken”...
Efter att ha lämnat bagaget var det bara att gå till ”Fast Track” och sedan rusa mot Gate 19A för att hinna med flighten och hoppas på att bagaget hann lastas.
Det känns inte som att test-perioden fram till nu har varit en sådan framgång att man ska införa systemet fullt ut!
Under den första tiden gällde det enbart för passagerare som ankom till Oslo från Milano och som skulle resa vidare inrikes i Norge.
Detta har fungerat så länge jag kan minnas på Arlanda och dessutom i såväl Danmark som Finland och även på många andra flygplatser runt om i världen.
I veckan åkte jag med SK495 från Arlanda till Oslo för att sedan fortsätta inrikes i Norge.
Under flygningen hade kabin-personalen ett viktigt meddelande angående incheckat bagage.
Det var helt enkelt så att vår flight var en test-flight för ”Connecting Norway” och bagaget skulle skickas vidare automatiskt till slut-destinationen. Efter landning upprepades budskapet att det bara var att gå till nästa gate. När vi lämnade flygplanet upprepade markpersonalen budskapet och pekade dessutom på de gröna skyltar man skulle följa.
Jag hade 50 minuter till nästa flight och följde skyltarna som fanns längs vägen.
Skyltarna ledde fram till området i närheten av taxfree-butiken där man byggt om till ett särskilt tullområde.
Det fanns markpersonal på plats för att informera vid de ”grindar” som byggts och i bakgrunden rörde sig en Manager.
Jag frågade om det bara var att passera och fick motfrågan om jag hade incheckat bagage varpå jag svarade ”Ja”.
Då fick jag veta att jag var tvungen att vänta på att bagaget är ”tull-klarerat” och det ser man på skärmen - vilken skärm?
Det visade sig att bild-skärmen är bakom mig när jag står vid ”grinden” – men ingen information om det…förvirrande.
Det flyg jag kommit med hade inte kommit upp på ”skärmen” och alltså var inte tull-klareringen klar. Jag fick en känsla av att nu blir det strul...
Efter några minuter var vi ett 20-tal personer som stod och väntade och ytterligare mark-personal anslöt för att informera om att det kan ta upp till 20 minuter…
När jag väntat i ca 20 minuter så meddelades det att alla som ankommit till Oslo med SK495 skulle gå till bagagebandet som vanligt – man beklagade att det inte fungerade som tänkt denna gång.
Det var bara att gå iväg för att hämta bagaget som kom på bandet efter ytterligare ca 10 minuter.
Jag skyndade mig genom tullen och vidare uppför rulltrappan till ”SAS luggage drop off”. När jag skannar bagage-taggen får jag meddelandet att ”bagaget er alleredan registrert”…lätt frustrerad av att tiden rinner iväg får jag tag i en SAS-människa som direkt vet svaret – jag måste gå till den manuella ”SAS luggage drop disken”...
Efter att ha lämnat bagaget var det bara att gå till ”Fast Track” och sedan rusa mot Gate 19A för att hinna med flighten och hoppas på att bagaget hann lastas.
Det känns inte som att test-perioden fram till nu har varit en sådan framgång att man ska införa systemet fullt ut!