Senaste nytt

"Connecting Norway" - en norgehistoria med långt kvar till poängen...

Stefan62

Medlem
”Conncting Norway” introducerades på Oslo Gardermoen den 1 september 2015 och innebär att man vid utrikesankomst ska kunna fortsätta med inrikesflyg i Norge utan att hämta ut sitt bagage och passera tullen för att sedan checka in det igen och dessutom passera säkerhetskontrollen.

Under den första tiden gällde det enbart för passagerare som ankom till Oslo från Milano och som skulle resa vidare inrikes i Norge.

Detta har fungerat så länge jag kan minnas på Arlanda och dessutom i såväl Danmark som Finland och även på många andra flygplatser runt om i världen.


I veckan åkte jag med SK495 från Arlanda till Oslo för att sedan fortsätta inrikes i Norge.

Under flygningen hade kabin-personalen ett viktigt meddelande angående incheckat bagage.

Det var helt enkelt så att vår flight var en test-flight för ”Connecting Norway” och bagaget skulle skickas vidare automatiskt till slut-destinationen. Efter landning upprepades budskapet att det bara var att gå till nästa gate. När vi lämnade flygplanet upprepade markpersonalen budskapet och pekade dessutom på de gröna skyltar man skulle följa.

Jag hade 50 minuter till nästa flight och följde skyltarna som fanns längs vägen.

Skyltarna ledde fram till området i närheten av taxfree-butiken där man byggt om till ett särskilt tullområde.

Det fanns markpersonal på plats för att informera vid de ”grindar” som byggts och i bakgrunden rörde sig en Manager.

Jag frågade om det bara var att passera och fick motfrågan om jag hade incheckat bagage varpå jag svarade ”Ja”.

Då fick jag veta att jag var tvungen att vänta på att bagaget är ”tull-klarerat” och det ser man på skärmen - vilken skärm?

Det visade sig att bild-skärmen är bakom mig när jag står vid ”grinden” – men ingen information om det…förvirrande.

Det flyg jag kommit med hade inte kommit upp på ”skärmen” och alltså var inte tull-klareringen klar. Jag fick en känsla av att nu blir det strul...

Efter några minuter var vi ett 20-tal personer som stod och väntade och ytterligare mark-personal anslöt för att informera om att det kan ta upp till 20 minuter…

När jag väntat i ca 20 minuter så meddelades det att alla som ankommit till Oslo med SK495 skulle gå till bagagebandet som vanligt – man beklagade att det inte fungerade som tänkt denna gång.

Det var bara att gå iväg för att hämta bagaget som kom på bandet efter ytterligare ca 10 minuter.

Jag skyndade mig genom tullen och vidare uppför rulltrappan till ”SAS luggage drop off”. När jag skannar bagage-taggen får jag meddelandet att ”bagaget er alleredan registrert”…lätt frustrerad av att tiden rinner iväg får jag tag i en SAS-människa som direkt vet svaret – jag måste gå till den manuella ”SAS luggage drop disken”...

Efter att ha lämnat bagaget var det bara att gå till ”Fast Track” och sedan rusa mot Gate 19A för att hinna med flighten och hoppas på att bagaget hann lastas.

Det känns inte som att test-perioden fram till nu har varit en sådan framgång att man ska införa systemet fullt ut!
 

Morgan

Medlem
Du skickar väl räkningen för dina konsulttjänster åt Oslos flygplats till Avinor?

2500 NOK/h låter som rimlig taxa, halv taxa för restid till och från OSL!

:)
 
Låter ju som början på en bra historia... Någon som har hunnit testa med bara handbagage eller blir jag först med att testa det på måndag (14/12) o_O?
 

Stefan62

Medlem
Låter ju som början på en bra historia... Någon som har hunnit testa med bara handbagage eller blir jag först med att testa det på måndag (14/12) o_O?
Min sambo har precis kommit till Oslo för att resa vidare inrikes i Norge med enbart handbagage - kaos och ingen vet vad som gäller.

Det blev till att passera säkerhetskontrollen två gånger då ingen i personalen visst vad som gällde...!
 
Min sambo har precis kommit till Oslo för att resa vidare inrikes i Norge med enbart handbagage - kaos och ingen vet vad som gäller.

Det blev till att passera säkerhetskontrollen två gånger då ingen i personalen visst vad som gällde...!

Tack för info...men suck och stön. Det låter ju så bra. Sedan fick jag en gnutta av hopp efter ditt inlägg, eftersom jag åker med handbagage på måndag. Men nehe, den lyckan var kortvarig
 

Myggan

Medlem
Att bagasjen kom till ankomst är flygbolagets fel. Lastarna ska köra connecting Norway bagasjen till ett eget band, så att tullen får det.

Och man ska komma upp i terminalen direkt, men vet om att hos de flesta så sitter vanan i att spärra bandet för att komma direkt i terminalen. Vet att det kommit in några klagar på det.
 
A

Aurora

Guest
Min sambo har precis kommit till Oslo för att resa vidare inrikes i Norge med enbart handbagage - kaos och ingen vet vad som gäller.

Det blev till att passera säkerhetskontrollen två gånger då ingen i personalen visst vad som gällde...!

Hvorfor er det kaos med håndbaggasje? Går man ikke bare av flyet => rett til tolla => opp til sikkerhetskontrollen => til gate? Hvorfor påvirker connecting norway dette?
 

trskial

Medlem
Jag bor i Norge permanent sedan snar fyra år tillbaka och värre tull har jag aldrig sett till maka. På ren och skär svenska är dom som hökar, ja hyenor när du ankommer utrikes till Gardemoen. Varför det tagit sån tid för Norge att införa detta är för att dom ska ha kontroll, ja dom ska ha världens kontroll på allt du tar in. Dom ska veta vad för storlek du har på dina strumpor.

Har flygit Stockholm-Tromsö (direktflyg) 4 ggr och varje gång, precis varje gång i Tromsö har jag blivit stoppad i tullen. På Gardemoen med ankomst från Arlanda som jag flygit en 15-20 ggr de senaste 4 åren har jag också blivit stoppad varje gång. Jag är en reko kille. Knarkar inte eller ser suspekt ut ändå blir jag stoppad.

Kommer jag från Oslo till Arlanda och går genom tullen, inte en människa där, trevliga som tusan de gånger jag mött personal där. I Oslo, ojoj. Kommer du från Turkiet och har med dig två liter sprit, ajabaja dumma dig då får du betala. Men kommer du till Sverige från Turkiet och har två liter sprit, äh det är inga problem. Norge är så fruktansvärt hårda vid gränsen, om det beror på priserna för tobak och alkohol vet jag inte men serviceinriktade är då inte tullpersonalen. Hyser agg mot alla som går igenom tullen.

Kom från Turkiet här och de stoppade varannan som gick igenom tullen. Aldrig hänt i Stockholm. När charter landar på Oslo så bemannar de upp som tusan i Oslo. De förvånar mig inte för fem öre att den här "connecting norge" inte fungerar.
 

Myggan

Medlem
Låter som om du var otur när du kommer. Rest in via OSL 10-15 gånger senaste 5 åren, och aldrig blivit stoppad. När jag kört bil, så har jag blivit stoppad 2 gånger, och där kör jag ganska ofta.
 
Toppen