Senaste nytt

Ta med skidutrustning , vilka alternativ finns ?

JimmyH

Medlem
Hej!

Ska ta med familjen (4 pax) på en skidresa och har flyg bokat till Geneve i SAS Go och funderar på hur vi gör för att få med utrustningen. Har läst en del trådar här och vad jag förstår så får man inte ha mer än ett par skidor per bagage vilket skulle innebära att vi måste köpa till extra bagage för oss alla 4 alternativt om vi kan samsas om 2 större väskor endast 2 extra bagage.

Räknas Geneve till Frankrike i sas tabeller över priser för extra bagage ?
Bagagevervikt - regler fr vervikt och extra bagage - SAS

Det är ju en stor skillnad på 199kr och 439kr per bagage och resa.

Funderar på att försöka uppgradera med optiontown men det finns ju ingen garanti för att det går igenom.

Hur hade ni gjort i liknande situation ?
Hyra på plats ?

Mvh
 
Hej!

Ska ta med familjen (4 pax) på en skidresa och har flyg bokat till Geneve i SAS Go och funderar på hur vi gör för att få med utrustningen. Har läst en del trådar här och vad jag förstår så får man inte ha mer än ett par skidor per bagage vilket skulle innebära att vi måste köpa till extra bagage för oss alla 4 alternativt om vi kan samsas om 2 större väskor endast 2 extra bagage.

Räknas Geneve till Frankrike i sas tabeller över priser för extra bagage ?
Bagagevervikt - regler fr vervikt och extra bagage - SAS

Det är ju en stor skillnad på 199kr och 439kr per bagage och resa.

Funderar på att försöka uppgradera med optiontown men det finns ju ingen garanti för att det går igenom.

Hur hade ni gjort i liknande situation ?
Hyra på plats ?

Mvh
Några Eurobonus Silver eller Guld i sällskapet?
 

M@GNÜS

Medlem
Ni får ju som sagt byta ut ert vanliga bagage mot skidutrustning på SAS. Då måste ni ju dock klara er på era handbagage gällande kläder etc... dvs eventuellt flyga i full skidoutfit :-/
Beroende på vad ni har för pjäxbagar så kan de svälja en del, är ofta mycket tomrum i dessa. Min är rätt stor och i den kan jag få ner en hel del packning (jacka, byxor, goggles, mössa, vantar, underställ, sockor samt alla hygienartiklar i påsar i ena pjäxan).
Det går att smyga ner en del i skidfodralen också. De verkar inte ha så bra koll på dessa så länge det inte är fodral för dubbla skidor.

Min erfarenhet av både flygplatsen i Geneve och Zürich är att Schweizarna verkar förutsätta att skidor ingår när man flyger.
Varken jag, kompisar eller familj har behövt betala för skidutrustningen när vi flugit hem med SAS (iofs bara gjort detta 1 gång från respektive flygplats).
 

In_Sweden

Medlem
Om det nu är 439kr per bagage och resa så borde du kunna höra efter på marknadsplatsen om någon har ett Eurobonus Silver att dela ut (mot någon ersättning, självklart). Då får man ett extra bagage både i tur och retur.

Men jag tror att du måste ha 50 inlägg i forumet för att få tillgång till Marknadsplatsen, så du har en liten bit kvar dit.
 

Börnen

Medlem
Kolla på Douchebag, man får ner två par skidor + lite kläder, ev. ett par pjäxor. Gränsen är ju 23 kilo så det gäller att optimera. Två sådana fodral och två stora väskor kanske räcker? Nu kostar ett sånt fodral ca 2000 SEK så det vill ju till att man kan nyttja det mer än en gång.
 
Toppen