Senaste nytt

Visum till Saudiarabien?

AndersSt

Medlem
Hej,

Kan bli så att jag måste åka till Saudiarabien nästa vecka.
Är det någon som vet hur det är på visumfronten numera, är de fortfarande sura på Margot?

Vågar man åka dit "över dagen" och ändå hävda att man är "turist"?
Jag ska bara vara där en dag om det blir av.
 

mash

Medlem
Det verkar gå bra att få visum utfärdade nu, jag ordnade ett working-visa för några veckor sedan utan problem. Saudiarabien utfärdar inte normala enkla turistvisum, så att hävda att man är turist är ingen bra ide. Enklast är förmodligen att ordna ett vanligt working eller business visa, men för det behöver du ha en formell inbjudan från ett lokalt företag samt lite andra papper som du kan ordna här hemma. Beroende på vilken typ av visum du behöver så är det ungefär följande som behövs:
* Inbjudan från ett lokalt företag i Saudi
* Certifikat för det lokala företaget
* Registreringsbevis från det svenska företag du jobbar för. Detta kan beställas online från bolagsverket.
* Intyg från din svenska arbetsgivare om att du är anställd där, att du behöver besöka saudi, vad ditt ärende är, vem du träffar och att dom tar fullt ansvar för dig under ditt besök. Detta behöver få en stämpel av en svensk handelskammare. Ordnas lätt med ett besökt på valfri handelskammare.
* Examensbevis eller motsvarande som bekräftar att du är behörig att göra det du gör (behövs inte för business-visa)
* 2 st fotografier (kan ordnas på visumcentret)
* Ifylld ansökan

När du väl har alla papper klara så tar det ca 3 arbetsdagar att få visumet, och det kräver ett fysiskt besök på deras visumcenter i Stockholm då dom måste registrera dina fingeravtryck. Dom kan skicka tillbaka ditt pass med visumet med rekommenderad post, och då tar det en dag extra. Allt sker via VFS Tasheel i Stockholm, så man besöker aldrig ambassaden, mer info finns på deras sida: https://www.vfstasheel.com/VFSTasheel/opsys/auth/login#

Ovanstående brukar gå på ca 3000-5000 SEK.
 
Last edited:

AndersSt

Medlem
Tack!
Jo, det där med "turist" var kanske inte så allvarligt menat.
Att lämna falska uppgifter i samband med visumansökan är nog inte att rekommendera.

Jag sökte business visa till Dominikanska Republiken en gång, det var motsvarande procedur. När jag kom till immigrations där så kollade han inte ens på rätt sida i passet och viftade sen igenom mig med ett "have a nice one..."
 

Senator

Moderator
Nu är det snart 10 år sedan mina två besök. Men första besöket använde jag Comet Consular Service:
https://cometconsular.com/
Väl värt pengarna.

Andra gången skulle jag prova själv, men inge webbläsare ville öppna Saudis sökportal pga alla ansåg att den hade virus. Jag tror Comet hade en dator med IE 3.0 som kunde hantera detta ;) Allt verkar enklare idag.
 

TigerMoth

Medlem
Nu är det snart 10 år sedan mina två besök. Men första besöket använde jag Comet Consular Service:
https://cometconsular.com/
Väl värt pengarna.

Andra gången skulle jag prova själv, men inge webbläsare ville öppna Saudis sökportal pga alla ansåg att den hade virus. Jag tror Comet hade en dator med IE 3.0 som kunde hantera detta ;) Allt verkar enklare idag.

Comet är bra dom sköter alla mina visumansökningar på jobb, inte gratis men professionellt gjort
 

aldrighemma

Medlem
Ingen brådska för min del...
Det kan jag hålla med om, har själv varit där några gånger men har ingen större längtan tillbaka..., mest beroende på deras syn på kvinnor och alkohol. (inte nödvändigtvis ihop :)) Dessutom så ska det vara rätt farligt för västerlänningar utanför storstäderna.
som kuriosa så fastnade en kollega i tullen p.g.a. punschpraliner vid ett besök, dom höll honom fast i flera timmar och beslagtog den farliga spriten innan dom släppte honom. :eek:
 
Toppen