Senaste nytt

Önskar tips och råd Stockholm-Bangkok-Phuket - SAS/Thai Airways

Sakoz

Medlem
Om ca tio dagar åker jag till HKT via BKK med SK på J biljett. Några rekommendationer på vilket säte man ska välja och av vilken anledning? BKK-HKT trafikeras av Thai. Jag har ca 2 timmar i BKK på dit resan och 4,5 timme på hemresan. Någon Thai lounge man inte får missa som man kommer in i, med J biljett? Något annat som är bra att veta?
 

Dr. Miles

Expert
Jag antar att Sakoz kan inte använda THAI SPA lounge när man flyger inrikes(BKK-HKT).
Hemresan kan Sakoz inte använada SPA loungen heller för han flyger med SAS från BKK. Det är synd.
 
Beroende på den roulette som Thais flygplansval brukar vara så är det svårt att veta innan incheckning (eller i praktiken innan avgång) vilken typ som kommer att användas på sträckan BKK-HKT. När jag gjorde en liknande resa för ett par år sedan så hade vi turen att flyga 747-400, och hade möjlighet att vid incheckningen välja First Class-säten. Underbar upplevelse att sitta i nosen på en nästan otankad 747 och stiga rakt upp mot himlen som en rymdraket! :)

SAS trafikerar väl med en A340, i så fall rekommenderar jag "minikabinen" som i regel är tystare och bekvämare, det senare tack vare närheten till vingarna.

BKK är en trevlig flygplats men det är korrekt att ingen SPA-lounge finns i inrikesområdet (såvitt jag kunde se i alla fall!). De vanliga loungerna är trevliga, jag skulle välja den som är närmast avgångsgaten. Thai är också duktiga på priority boarding, så det är bara att traska förbi alla ekonomipassagerare. ;)
 

Roger J

Medlem
Eftersom båda SAS-flygen är rena nattflygningar är sovmöjligheten viktigast tycker jag. Då bör man välja något av de två mittsätena längst fram, antingen i stora eller lilla kabinen. Längst fram i stora (alltså rad 1) är tystast. I minikabinen är toaletterna nära.
Fördelen med stolarna längs fram är att du kan lägga en väska på fotstödet och sova mer plant.
Fördelen med mittsätena är att ingen behöver kliva över dig när du sover.
 

Sakoz

Medlem
Tack för Era svar! Det står att BKK-HKT flygs med 747-400, det jag inte riktigt förstår är var minikabinen är på A340-300 (SK CPH-BKK)?
 

Sakoz

Medlem
Sorry, efter att ha kikat på Seatguru förstår jag nu vad som menas med minikabinen. :)
När det gäller BKK-HKT med 747-400 kan jag som EBS på någotvis uppgradera till First? Med poäng eller mot betalning? Det är först efter denna tripp som jag blir EBG.
 
Last edited:

JacobGBG

Medlem
Sorry, efter att ha kikat på Seatguru förstår jag nu vad som menas med minikabinen. :)
När det gäller BKK-HKT med 747-400 kan jag som EBS på någotvis uppgradera till First? Med poäng eller mot betalning? Det är först efter denna tripp som jag blir EBG.

Sannolikheten att bli uppgraderad till First som EBS är oerhört smal. Poänguppgradering är en säkrare lösning men tänkt då på att du måsta ha speciell sorts biljett för detta. En rabattbiljett kan inte uppgraderas På rak hand tror jag biljetterna som kan uppgraderas är B, Y, C, J.
 
När det gäller BKK-HKT med 747-400 kan jag som EBS på någotvis uppgradera till First? Med poäng eller mot betalning? Det är först efter denna tripp som jag blir EBG.

Såvitt jag minns så finns det två klasser inrikes med TG - Economy och Business. Däremot brukar de använda First-platserna ombord på 747 för utvalda Business Class-passagerare. Jag lyckades välja två platser i First-kabinen trots att jag var EBS på den tiden (jag hade läst på flera forum att man måste vara guldmedlem).

Gör en online checkin så snart den öppnar och hoppas på det bästa! Servicen är densamma som i resten av businesskabinen men upplevelsen naturligtvis snäppet bättre tack vare sätena och placeringen i nosen.
 

Sakoz

Medlem
Ok! Jag reser på J klass biljett. Checkar man in på Thais hemsida dagen innan? Öppnar incheckningen 24h innan avgång?
 
Toppen