Senaste nytt

Biljett-sökning

Stefan62

Medlem
Jag har precis provat "Matrix"-programmet för att söka biljett-priser.

Kan jag ta en utskrift till vilken resebyrå som helst och biljetten ställs ut?

Kan SAS göra det?

Kan man utgå från att verktyget ger det bästa priset i alla klasser?

Finns det andra liknande verktyg?
 

Jacob

Medlem
Kan jag ta en utskrift till vilken resebyrå som helst och biljetten ställs ut?
I praktiken ja, det står allt de behöver, bara att knappa in i systemet för att få fram ett slutgiltigt pris. Men räkna med en viss inledande förvirring och förvåning.

Kan SAS göra det?
Givetvis, men de lär bara vilja göra det om resan involverar SAS.

Kan man utgå från att verktyget ger det bästa priset i alla klasser?
Det finns ju alltid specialpriser som inte publiceras genom de ordinarie kanalerna, men du bör ha hittat bland de billigaste.

Kom dock ihåg att exempelvis en resebyrå kommer lägga på en bokniningsavgift/administrationsavgift för att hjälpa dig.
 

Gnopps

Medlem
Det finns ju alltid specialpriser som inte publiceras genom de ordinarie kanalerna, men du bör ha hittat bland de billigaste.

Kom dock ihåg att exempelvis en resebyrå kommer lägga på en bokniningsavgift/administrationsavgift för att hjälpa dig.
Jag använder Matrix mycket och det är ett toppenverktyg, men det är inte enda verktyget du behlver fr att hitta lägst pris. Ta en titt vad du måste minnas gällande Matrix här:
http://www.businessclass.se/ovrigt/462-expertflyer-dummies.html#post2515

och generella tips för billiga biljetter här:
http://www.businessclass.se/artiklar/176-guiden-till-billigare-flygbiljetter.html

När du bemästrat Matrix är du en lång väg kommen!
 

jacoblovgren

Ny medlem
Hej! Jag har en snabb fråga sökte en resa Stockholm-Kiev via matrix och hittade något som passade mig utmärkt. Men Hur kan jag boka denna resa? Vem ringer jag? Står att jag ska ringa en agent. Skall jag vända mig direkt till bolaget och uppge det som stod i Matrix?
 
Jag ringde till Ticket som hjälpte till med resan som jag hittat på ITA. Jag sa bara sträckor och bokningsklasser och så var det klart. Det tillkom en bokningsavgift, men det kan det vara värt. Tilläggas kan att hon tyckte att det var kul att nån ringde som visste vad han pratade om. :)

Simma lugnt!
 

Dr. Miles

Expert
Hej! Jag har en snabb fråga sökte en resa Stockholm-Kiev via matrix och hittade något som passade mig utmärkt. Men Hur kan jag boka denna resa? Vem ringer jag? Står att jag ska ringa en agent. Skall jag vända mig direkt till bolaget och uppge det som stod i Matrix?

Välkommen till BusinessClass.se, jacoblovgren!

Om din reseplan inte är för komplicerad och flygbolaget som du flyger med har online bokningssida, kan du oftast boka samma biljett online.
Om du skickar biljettdetaljerna till en resebyrå går det ofta att boka, med servicearvode.
 

Stefan62

Medlem
Välkommen till BusinessClass.se, jacoblovgren!

Om din reseplan inte är för komplicerad och flygbolaget som du flyger med har online bokningssida, kan du oftast boka samma biljett online.
Om du skickar biljettdetaljerna till en resebyrå går det ofta att boka, med servicearvode.

...och vad är ett normalt service-arvode?
 

joemume

Medlem
350 SEK är väl lite av standarden inom Sverige. Jag bokar mha ITA regelbundet och det är alltid väldigt enkelt med de större resebyråerna som Ticket, Resia m.fl.
 

jacoblovgren

Ny medlem
TACK verkligen för hjälpen! Nu är det så att jag hittade en resa till Kiev för 2778 kr i Economy via Riga. Försöker jag söka samma resa via flygbolaget vill dom ha lite mer än det dubbla. Så jag provar att kontakta Resia .
 
Toppen