Senaste nytt

Hur feg ska man vara? Tid mellan Domestic & TATL på 2 olika pnr

jumbooze

Medlem
Hej,

Jag har väldigt liten erfarenhet av US/CA flyg och ska nu planera YVR-ORD. Min erfarenhet hittills av US domestic slutade med övernattning på ORD, så inte helt lysande trackrecord.

Jag har en LX ORD-ZRH (avresa 19:15) bokad, och den kan jag inte flytta på och jag ska nu köpa ett anslutningsflyg på annan PNR sträckan YVR-ORD jag har kollat med Swiss och de tillåter ej att jag lägger till YVR-ORD till befintlig PNR.

Jag vill ju maximera tiden i YVR men vill ju inte missa min TATL flight.

Fegast är ju att flyga dagen innan så man har stor marginal för IRR-OPS.

Jag tittar på United's red-eye från YVR, landar 05:00 i ORD.
Då finns det 2 United direct flights & 3 med mellanlandningar som alla landar före 16:00 på avresedagen om red-eye skulle bli inställd.

Vad har ni för erfarenhet av United? Hur sköter de sig vid strul?
Kan man förvänta sig att de routar om en så man kommer fram?
Hur stor marginal brukar ni boka in?

// Tacksam för feedback
 

Gnopps

Medlem
Jag är själv en fegis när det gäller anslutningar på separata biljetter men jag undviker pyjamasflyg som pesten. När landar första dagsflyget på ankomstagen? Finns det andra flygbolag? Har du tid så boka ankomst kvällen innan med flygplatshotell i Chicago och sightseeing på dagen. Men som sagt, det är fegisalternativet. Kolla också med Swiss om de tillåter ombokning om du missar flyget, även billiga biljetter tillåter det ibland.
 

jumbooze

Medlem
Flyget som går innan "red-eye" PJ flyget:
YVR 2:21PM ORD 8:20 PM

Första morgonflyget efter PJ:
UA1570 YVR 6:15AM ORD 12:16PM

Jag har bara flygit TATL över natten men det kanske är hemskt domestic, pest låter ju inte så skoj.

Ska kolla om Swiss tillåter det men det är en Z kampanjbiljett så jag har inte höga förväntningar.
 

Gnopps

Medlem
Har du din farebasis samt kod på flyget är det lätt att kolla ombokningsregler. Vad jag menar med pest är att på ett flyg på 6h eller mindre får man så lite sömn att dagen efter är förstörd.
Båda andra flygalternativen är väl ok?
 

jumbooze

Medlem
Gnopps, tack för input :D

Fare basis: ZNNZEUW
Flyg LX9

Min expertflyer behöver uppgraderas för att kolla fare basis, jag har bara basic. Men det kanske finns gratis någonstans?

Första morgonflyget har 2 avgångar efter sig, det borde väl täcka in eventuella förseningar? (Börjar känna sig mer vågad)
 

Gnopps

Medlem
Precis, även om ditt första flyg skulle bli instället och andra avgången fullbokad så hinner du fortfarande med avgång 3. Jag hade valt morgon avgången, du har ju sju timmars marginal med den och det finns backupalternativ.
 

jumbooze

Medlem
Hur funkar det i US med United, kan man kräva plats på annat plan vid IRR-OPS?
Någon som har erfarenhet av detta?
 

Roger J

Medlem
Som en liten extrainformation: Du anländer till ORD som ett amerikanskt inrikesflyg, immigrationen till USA gör du redan på flygplatsen i Kanada.
Det gör att du kan räkna med att komma landside på ORD snabbt i alla fall. Bra eftersom du väl måste byta terminal där.
 
Toppen