Senaste nytt

Inrikes med barn - en jämförelse mellan SAS och Malmö Aviation

Gnopps

Medlem
Förra veckan flög jag tillsammans med en ett-åring Arlanda-Malmö med SAS och Malmö-Bromma med Malmö Aviation. En liten jämförelse hur det gick:

Pris
Båda flygbolagen tog inget extra för barnet, inte heller extra skatter. Jag checkade in en barnvagn och en ryggsäck, de var utan extra kostnad hos båda bolagen.


Check-in
På Arlanda använde jag automat för att checka in och gick därefter till specialbaggage för att lämna in barnvagnen. Efter att ha köat i 5-10 minuter fick jag veta att jag först måste gå till vanliga check-in disken, få en stämpel på baggagelappen och först därefter gå till specialbaggage. Omständigt!
På Sturups flygplats var jag för tidig och kunde inte checka in när jag kom omkring 90 minuter före avgång. Efter viss väntan öppnade så diskarna en timme före avgång och jag blev snabbt incheckad, fick dock vänta lite innan någon bemannade specialbaggaget.

Fördel Malmö Aviation med snabbare incheck


Ombordstigning
Arlandas säkerhetskontroll var köfri och gick således snabbt. Vid gaten fanns det gott om sittplatser och utrymme för barnet att gå runt. Ont om toaletter dock och det hade blivit kö om jag hade behövt byta blöja. Alla blev kallade till ombordstigning samtidigt men jag hittade plats för barnsakerna ändå när jag kom ombord.
På Sturup hade säkerhetskontrollen en liten kö som dock växte sig lång bakom mig. För min del var jag igenom rätt snabbt. Vid gaten var det väldigt få sittplatser och ont om utrymme för barnet att röra sig på. Barnfamiljer fick gå ombord först vilket är extra viktigt när man inte kan reservera säten i förhand.

Fördel SAS med bättre gateområde


Ombord
Mittensätet bredvid mig på SAS förblev tomt vilket underlättade en hel del. Barnet fick ett mjukisdjur och hade mycket kul med att fälla upp ner bricka + kopphållare. Blöja byttes på toaletten som hade skötbord.
Malmö Aviations plan var helt fullt men jag hade tur och fick en tjej som gilllade barn bredvid mig. Barnet fick ingen speciell service och utrymmet kändes mindre än SAS. Blöjbyte ombord gick bra med skötbord som dock var smutsigt.

Fördel SAS för vad som kändes som mer utrymme och leksak till barnet


Efter landning
SAS lät oss vänta 10 minuter på baggaget i Sturup. Toalett låg en trappa ner och där fanns skötbord.
Efter att ha landat i Bromma med Malmö Aviation tog det 15 minuter för baggaget att nå oss. Här fanns det dock gott om plats för barnet att springa omkring medan vi väntade. Det fanns endast en toalett men som var rymlig och med skötbord.

Fördel SAS då kortare väntetid och bättre faciliteter


Resultat
Det var inga jättestora skillnader mellan flygbolag och service. Om det inte finns någon prisskillnad och Bromma gentemot Arlanda är egalt så skulle jag med knapp marginal rekommendera SAS.
 

Concorde

Founding Member
Intressant. Flög med 6 månaders bebis ARN - MMX i onsdags med Norwegian. Retur idag. Outbound var lik det du beskriver ovan. Ingen kostnad för barnet, barnvagn som special baggage kostnadsfritt och ingen prioriterad ombordsstigning för små barn.

Men fy fat också vad jag lider med dom som pendlar regelbundet inrikes via ARN T4. Trång terminal, sunkigt, dryrt och trångt cafe, sura och trötta människor överallt.
 
Toppen