Senaste nytt

Nu har det blivit galet! Vad gör man?

Viking75

Medlem
Lång historia.
Har sedan länge bokat familjen till Thailand i februari på 2 separata bokningar i business fast med samma rutt och plan.
detta då jag ville använda en befintlig amex voucher.
Så både SAS och Tallin var inblandat. När bokningen var klar tog Amex över hela bokningen. Jag vet detta då jag var tvungen att boka om hela resan då ett flyg ställdes in. Tallin föreslog redan då att jag skulle åka ekonomi i stället vilket jag vägrade. Tack och lov fick jag till en bokning som de godtog.

I samband med en ny awardbokning där 2 nya vouchers skulle användas har någon lyckats slarva bort en i systemet. Bokningen via Tallin hålls därför på is och jag återgår till Amex och SAS igen för att utreda saken. Jag återkopplar till SAS som håller bokningen och kan se att jag bara använt ett visst antal vouchers samt amex borde veta hur många som ställts ut. (jag har samtliga brev)
Idag ringer SAS och säger att bokningen måste biljetteras och att man bara tar poäng som om 2 vouchers fanns. Detta funkar.

Döm om min förvåning när jag för säkerhetsskull i kväll upptäcker att en av bokningarna till Thailand har annulerats.......
Jag ringer SAS. Får tag i samma person som gjorde bokningen. Hon är förtvivlad och förstår inte vad som har hänt. I systemet står det att man från SAS avdelning har begärt detta till Tallin säger hon samtidigt som hon direkt dementerar detta.
Jag tror henne! Hon låter förtvivlad.
Summa summarum nu saknas det givetvis Awards i business på longhaul sträckorna åt bägge håll.
Jag har kollat Expedia och ser att det finns "köpe" biljetter kvar vilket jag kräver att de ska använda.

Hon bokar sträckorna i ekonomi på samma plan som frugan och dottern och skall återkomma i morgon.
Jag får verkligen ingen bra känsla av detta då hon säger att hon inte kan garantera att dessa kommer kunna uppgraderas till business.

Det känns så förbannat ruttet nu, jag har redan visat barnen platserna på det stora A380 planet samt Jumbon vi skall flyga med osv
Jag vill verkligen ha resan som den är.

Vad har jag för rättigheter här?
 

Viking75

Medlem
Jag svarar i min egen tråd.
Jag har förmodligen inga större möjligheter än att acceptera att 2 av oss fyra får åka ekonomi. Jag inser hur segt systemet är...
Men det är så j...vla motigt att man bara annulerar en hel resa för 2 pers. Tänk om vi skulle stått på flygplatsen alla fyra med våra e biljetter....
 

palmen

Moderator
Jag svarar i min egen tråd.
Jag har förmodligen inga större möjligheter än att acceptera att 2 av oss fyra får åka ekonomi. Jag inser hur segt systemet är...
Men det är så j...vla motigt att man bara annulerar en hel resa för 2 pers. Tänk om vi skulle stått på flygplatsen alla fyra med våra e biljetter....
Det enda positiva i det hela är nog att det trots allt är 2 månader till avresa och det kan eventuellt dyka upp nya platser framöver.
Jag vet tyvärr inte vad du har för rättigheter, men om du har haft dessa biljetter biljetterade med ETKT-nummer så borde du kanske kunna använda det som argument till att de får lösa problemet på något sätt (även om jag tror det blir svårt).
Hoppas det löser sig på ett bättre sätt än hur bokningen är just nu. Har du även tittat på hur det ser ut med F-platser? Det skulle kanske kunna dyka upp också.
 

Viking75

Medlem
Finns inga F Awards heller. (finns dock att köpa) Jag hoppas verkligen att detta löser sig. Jag skall även be SAS kontakta Thai direkt. Det är ju onekligen så att de eller Tallin helt enkelt annulerat hela Amex delen av bokningen av misstag. Det borde därför finnas en väldigt stor vilja från SAS eller Tallins sida att lösa detta.
alla små anslutningar här och där finns i business. Det är FRA-BKK samt på hemvägen BKK-ARN som saknas. Men alltså jag kommer ligga på duktigt i morgon i alla fall. Men jag har aldrig hört att man kompenserar med "köpe" biljetter på senare tid. Jag vet som sagt för egen del att Tallin var väldigt "flata" sist något liknande hände. Då tyckte de att det var helt ok att kompensera med ekonomibiljetter i stället....
Men det är helt klart skillnad att annullera en bokning rakt av. I annat fall har det ju varit flygbolag som ställt in flyg osv.
 

Viking75

Medlem
Man lär sig alltid någonting. Jag kontaktade Thai kundtjänst och förklarade mitt ärende. En manlig agent svarade att det helt klart skall vara lösbart från SAS eller SAS/Tallin vem det nu är som annulerat flygningen.
Det finns enligt honom några alternativ som är bäst för min familj och som han föreslog:

SAS bör boka återbetalningsbara biljetter enligt ursprungsbokningen. Samtidigt som den bokningen görs kan man lägga in en ansökan om att ligga på väntelista gällande Award på samma resor. I samband med en sådan förfrågan skickar Thai omedelbart ärendet vidare till ansvariga på Thai.

Agenten sa att det fanns gott om plats tur och retur på longhaul flygen. Tyvärr är det dyrare för SAS att köpa biljetter än att vänta in eventuella Awards som kanske aldrig kommer..
Men även agenten på Thai sa att om någon gjort någonting så klantigt som i detta fall skulle han inte ge sig i första taget.

Hur får jag SAS att fixa det här?, Jag vill verkligen inte splittra familjen genom att flyga 2 av oss en annan tid och rutt? Vi har ju bokat transfer och båtresor i hop med tanke på att vi flyger med samma maskiner osv.
 

joemume

Medlem
Vilken rysare.... Jag lider med dig @Viking75 . Hoppas det löser sig, det är nog bara att berätta vad Thai sagt för SAS/Tallinn och be dem utföra. Skall bli mycket spännande att se om du lyckas, det är klart ni skall åka tillsammans i samma klass, något annat känns obra.
 

agehall

Medlem
Lång historia.
Har sedan länge bokat familjen till Thailand i februari på 2 separata bokningar i business fast med samma rutt och plan.
detta då jag ville använda en befintlig amex voucher.
Så både SAS och Tallin var inblandat. När bokningen var klar tog Amex över hela bokningen.

Nu måste vi reda ut begrepp här. SAS är ett flygbolag med kundtjänst och bonusprogram. De har en avdelning på kundtjänst som ligger i Tallinn och som råkar ha ansvar för att hantera 2-4-1-vouchers. AmEx är ett kreditkortsbolag och som även har en resebyrå.

Om du pratar med SAS Kundtjänst i Tallinn är därför ALLTID SAS inblandat.

Du skriver "... tog Amex över hela bokningen" - vad menar du med det? När vi pratar awardbiljetter kan bara bolaget som du har poäng hos göra bokningar/äga biljetter. AmEx har inget med detta att göra.

Jag vet detta då jag var tvungen att boka om hela resan då ett flyg ställdes in. Tallin föreslog redan då att jag skulle åka ekonomi i stället vilket jag vägrade. Tack och lov fick jag till en bokning som de godtog.

I samband med en ny awardbokning där 2 nya vouchers skulle användas har någon lyckats slarva bort en i systemet. Bokningen via Tallin hålls därför på is och jag återgår till Amex och SAS igen för att utreda saken. Jag återkopplar till SAS som håller bokningen och kan se att jag bara använt ett visst antal vouchers samt amex borde veta hur många som ställts ut. (jag har samtliga brev)

Var grundorsaken till ombokningen att ett flyg ställdes in? Hade du båda 2-4-1-vouchers när du bokade din initiala bokning?

Så som det verkar fungera, rent praktiskt, är att AmEx rapporterar till SAS att du ska ha en ny voucher (dvs när du passerar en viss spend). SAS är de som sedan sitter på denna info och bör hålla reda på det. Därmed är AmEx nog ganska ovilliga att säga till SAS att man ska ha X vouchers eftersom de nog inte vet om du förbrukat en eller flera av de du redan fått. SAS borde däremot kreditera den direkt när en resa avbokas.

Idag ringer SAS och säger att bokningen måste biljetteras och att man bara tar poäng som om 2 vouchers fanns. Detta funkar.

Döm om min förvåning när jag för säkerhetsskull i kväll upptäcker att en av bokningarna till Thailand har annulerats.......
Jag ringer SAS. Får tag i samma person som gjorde bokningen. Hon är förtvivlad och förstår inte vad som har hänt. I systemet står det att man från SAS avdelning har begärt detta till Tallin säger hon samtidigt som hon direkt dementerar detta.

Om det är 2-4-1-vouchers involverade så har man tyvärr inget annat val än att prata med Tallinn - det verkar som att allt måste gå genom dem och de har final say på allt. Trist, men så verkar det funka i praktiken.

Jag tror henne! Hon låter förtvivlad.
Summa summarum nu saknas det givetvis Awards i business på longhaul sträckorna åt bägge håll.
Jag har kollat Expedia och ser att det finns "köpe" biljetter kvar vilket jag kräver att de ska använda.

Tyvärr, hade du inte en faktisk bokning med biljettnummer så är det svårt att kräva någonting. Man kan be dem fråga Thai snällt, men jag skulle nog vara glad om jag fick plats öht i detta läge.

Hon bokar sträckorna i ekonomi på samma plan som frugan och dottern och skall återkomma i morgon.
Jag får verkligen ingen bra känsla av detta då hon säger att hon inte kan garantera att dessa kommer kunna uppgraderas till business.

Det känns så förbannat ruttet nu, jag har redan visat barnen platserna på det stora A380 planet samt Jumbon vi skall flyga med osv
Jag vill verkligen ha resan som den är.

Vad har jag för rättigheter här?

Du har tyvärr inga rättigheter alls här känns det som. Men det är lite svårt att förstå varför det blev som det blev. Det är två viktiga faktorer - varför började du mekka med bokningen öht? Jag tolkar det som att du bokat två bokningar och att ett flyg sedan blev inställt?

Sedan är nästa fråga, hade du 2x2-4-1 vouchers när du gjorde den initiala bokningen?
 

Viking75

Medlem
Ja rörigt är förnamnet. Nu ska jag försöka reda ut händelsen så gott jag kan.

När jag i maj 2015 bokar en Thailand resa åt familjen som skall ske i februari 2016 hade jag en aktiv voucher att tillgå. Då jag hade gott om poäng så valde jag att boka via SAS och bad direkt om att man delade resan på två bokningar. Jag hade för avsikt att samma dag eller dagen efter "lyfta över" en av bokningarna till Tallin för att nyttja den aktiva vouchern.
Detta gjordes och det drogs 280 000 respektive 140 000 poäng från kontot. Någon månad senare loggar jag in på SAS och kontrollerar mina bägge bokningsnummer.
Då står det att jag ska kontakta SAS.
Swiss har ställt in en flygning GOT-ZRH och det visar sig svårt att få ihop nya anslutningsflyg mm.

Vid kontakt med SAS konstateras att Tallinn nu råder över bägge bokningarna till Thailand av någon konstig anledning och man inte från SAS kan ändra i något bokningsnummer gällande dessa bokningar.
Jag kontaktar Tallinn. De erbjuder en annan resa med stora delar ekonomi som alternativ eller pengar och poäng tillbaka. Jag letar då reda på en resa själv som faktiskt blev riktigt bra! GOT-FRA-BKK-HKT hemresa HKT-BKK-ARN-GOT samtliga i business och Tallinn accepterar.

Efter detta i augusti och september erhåller jag 2 nya 2-4-1 som jag genast bokar upp via Tallinn inför sommaren 2017. Tyvärr så skriver man in fel namn i bokningen på en i familjen. Detta slutar med att hela bokningen tillslut avbokas av mig då man inte kan garantera att vi får flyga. Jag får tillbaka poängen samt pengar och förutsätter att bägge 2-4-1 återgår.(av någon mystisk anledning syns de bägge vouchers i Tallin vid den bokningen)

Nu uppstår konstigheterna. I fredags hittade jag 4 nya Awards som jag ville nyttja hösten 2017. Jag har alltså nu 2st 2-4-1 brev som jag tänker nyttja.

Istället för att ringa Tallinn, då jag har dåliga erfarenheter gällande deras kundtjänst så ringer jag SAS igen. Min avsikt nu är att boka samtliga 4 i familjen på samma PNR för att sedan lyfta över bokningen helt färdig till Tallin. SAS fixar detta galant.
Men när jag ringer Tallinn med mitt bokningsnummer säger de att jag bara har EN voucher?????

Trots allt så sitter jag med 2 nya i handen. Nu sker första felet. Utan att säga någonting till mig så sätter agenten i Tallinn in 140 000 poäng på mitt konto från Thailandsbokningen (vilket bara kundtjänst ser) för att genast dra 140 000 igen. på min sida försvinner dragningen av dessa 140 000 i maj men dyker upp 30/november i stället. Tallin säger att man gjort detta för att se vilken voucher som används till HKT? Jag förklarar saken för henne men uppfattar inte att någonting allvarligt har skett.

Jag ber Tallinn hålla de nya 4 biljetterna som skall nyttjas 2017 så länge det går samt kontakta kortföretaget AMEX för att bekräfta att jag visst har 2 st aktiva vouchers (nya) (Amex kortföretaget bekräftar detta till Tallin via mail först måndag 30/11 på eftermiddagen.)
Jag ringer även upp SAS den 27/11 för att meddela detta till samma agent som gjorde bokningen.(dvs att Tallinn bara ser en voucher)
Igår måndag 30/11 ca 10.15 hör SAS av sig (inte Tallinn) och säger att man inte kan hålla biljetterna längre utan måste släppa dom eller biljettera dessa 4 omgående. Agenten på SAS säger att man enbart kommer att dra 140 000 x 2 då man litar på mig samt att man tänker lösa detta internt med Tallin.

På kvällen tycker jag att det ser märkligt ut då jag har för mycket poäng på kontot. Jag kollar samtliga bokningar. Det visar sig nu att de 140 000 från Thailandsresan som drogs 30/11 istället för i maj nu är borta och återbetalats till mitt konto. Hela den delen av bokningen till Thailand visar sig vara annullerad.... I stället ser jag dragningar på 2 x 140 000 som skall användas 2017

Jag ringer direkt till SAS. De kan bara bekräfta att ett fel har begåtts av någon och försöker utreda vad som hänt. Under tiden försöker man återskapa bokningen vilket inte går i brist på Awards.

Så jag har överhuvudtaget inte bett om att röra i Thai resan. Detta har SAS eller Tallinn lyckats förstöra alldeles själva.
 

palmen

Moderator
OK, för att sammanfatta det hela så har du haft 2 bokningar till Thailand bekräftade sedan lång tid tillbaka och det har aldrig varit ett problem.

I samband med att du ska göra andra bokningar med vouchers så har de på något sätt lyckats makulera den ena av bokningarna till Thailand.
Om detta är fallet så tycker jag att du har ett starkt case, borde finnas inspelat vad som sagts under samtalen också och det skulle styrka att du aldrig bett dom om att ta bort något från Thailands-bokningen.
Verkar helt klart som om det är någon på SAS som klantat till det och i det fallet så bör SAS stå för sitt misstag, hur de löser det är deras problem.
 
Toppen