Senaste nytt

Lufthansa E-voucher - hur fungerar det?

Jacob

Medlem
Jag blev precis Senator medlem och fick därmed en e-voucher att använda.

Någon som har erfarenhet av att utnyttja e-vouchers?

Hur pass väl fungerar det? Vem avgör om man blir uppgraderad? Sker uppgraderingarna i mån av plats eller är det kopplat till exempelvis bonusplatser på flyget?
 

MarcusC

Medlem
Man skall kunna använda e-vouchers för att göra en sk. comfirmed upgrade i förväg (jag fick confirmed en dag innan c>f med LH.
Har även använt att uppgradera C>F vid check in, så min erfarenhet är bra. Tyvärr får man för få voucher som SEN....;)
 

Magino

Medlem
Om jag förståt det hela rätt så krävs det en e-voucher för short haul och två e-vouchers för att uppgradera på long haul. Är det inte så att man kan uppgradera på fler flygbolag än LH? har dock inte riktigt koll på vilka och hur.
 

Gnopps

Medlem
Jag har inte använt min eftersom du måste vara bokad i en den dyraste eller näst dyraste ekonomiklassen (Y eller B), då är det ofta billigare att köpa en billig affärsklass. Skulle det vara att du får en Y eller B-biljett från jobbet är det dock en annan sak..

Uppdaterat: Tydligen finns det fler giltiga bokningsklasser
 
Last edited:

Malu

Medlem
Jag har också fått EN sådan voucher, vid status match med M&M - så även jag har varit och grävt bland "Terms & Conditions".

Den intressanta delen är under avsnitt 4 och särskilt 4.3.1. Inom Lufthansa-gruppen så kan man uppgradera flera bokningsklasser, utom de allra lägsta, typ E, L, T. På SAS kan man som sagt bara uppgradera Y, B och S. Det är en riktig snårskog av regler, så man kan säkert prova och se om det går... ;)
 
Toppen