Senaste nytt

Vegetarisk mat på flyg

Timpa

Medlem
Av förklarliga skäl kan man inte boka om passagerare med specialmat hit och dit så enkelt.
Av samma grund flygbolaget uppgraderar oftast inte passagerarna som har beställt specialmat.

Flygbolaget kan bli stämt om de serverar fel sorts mat när passageraren har beställt specialmat.
Avianca gjorde en snygg grej när jag flög från Kuba och serverade kyckling som vegetariskt. Dock hade man reserverat sig och i det finstila stod att man inte kunde beställa vegetarisk mat vid resor från Kuba. Märkligt att det ändå gick igenom. Satingen var irriterad jag blev. Framförallt eftersom besättningen var bedrövligt ignoranta i fallet, förutom en herre. Han räddade allt och serverade mig fem salladsskålar.

Jag vet inte om det här är helt rätt tråd för detta, men nästan. Jag får nämligen känslan av att man diskrimineras av flygbolagen om man har specialmat (inte bara vegetariskt). Jag har tagit upp frågan med vissa flygbolag, men självklart så hävdar de att det inte är så.
För att nämna några exempel:
- Ett fullbokat Lufthansaplan till New York: Man erbjöd personer som kunde tänka sig en senare flight att göra detta och få kompensation i form av rese vouchers mm. Jag var först framme att nappa på erbjudandet, men fick till svar att "Eftersom du har specialmat så går inte det".
- Ett fullbokat SAS plan i GO från Shanghai innebar att man uppgraderade vissa till Plus resp. Business. En person som jag känner (vi reste dock inte ihop) som nästan aldrig reser, har ingen status på hos SAS (eller någon annan) blev uppgraderad till plus, men inte jag, trots att jag vid det tillfället bara var 4000 poäng från Diamant.
- Thai airways. Flera Star alliance gold medlemmar får före avgång frågan vad de vill dricka till måltiden. Inte jag, jag ombeds dock bekräfta att jag ska ha specialmat men inget mer. Har hänt flera gånger.
- Det som redan nämnts ovan när det gäller desserten mm.
- Variationen på maten är inte heller särskilt stor. I 95% av fallen så har jag redan i förväg kunnat tala om vad jag ska få att äta.
Jag har, likt någon nämnde tidigare, övervägt att sluta beställa specialmat och chansa eftersom även jag äter fisk, men risken är att man får vara hungrig och det är inte heller så kul.
Condor har ju en riktigt elak grej. Gjorde ett ordentligt nedköp och bokade dem när jag flög hem ifrån Brasilien. Då var man tvungen att betala extra för specialkost. Då snackar vi inte bara vegetarisk kost utan även gluten, laktos etc. 15€ tror jag de krävde.


Malaysia airlines hade bra vegetariskt käk, likaså Avianca faktiskt.

Provar Thai i F om några veckor och ska fota och slänga upp här.

Ska du ut och resa snart @Timpa ?

Ser fram emot detta!!!
Nej, sitter med en käkfraktur och två tänder mindre efter en misslyckad cykeltur. Får hålla mig på marken. Var ska du?
 
Last edited:

AxelB

Medlem
Har fått vegetariskt på Virgin Atlantic också, kom jag på, dock i ekonomi:
Middag från London:
image.jpg


"Frukost" från London:
image.jpg


Och middag från Hongkong:
image.jpg
 
Toppen