Själv är jag lite pessimistisk, även inom områden där vi har väl utvecklade tekniska lösningar (fossilfri elproduktion och värme) så fortsätter man att elda kol och naturgas av ekonomiska och politiska anledningar. Transportsektorn håller ju på att delvis lösas tekniskt, iaf för lätta eller korta transporter (personbilar, stadsbussar, etc), att skuldbelägga de bitar som är svårast att lösa (viss industri, jordbruk, tunga långväga transporter, och flygtransport) tycker jag inte är särskilt produktivt.
Skulle man bara ta och fixa de första bitarna så skulle det inte alls vara så stor panik kvar och det skulle vara relevant att börja trycka på hårdare om koldioxidfång vid masugnar och biobränsle till jetmotorer. Det här var ju också det som var meningen med "cap and trade", att man genom att sälja utsläppsrätter skulle kunna flytta de tvingande minskningarna från svåra och dyra ställen som jetmotorer till lätta som kolkraftverk. Men det funkar ju bara om alla är med och man sätter rätt minskningskurva globalt.