Senaste nytt

ESTA till USA om man blivit dömd?

Magino

Medlem
Jag har en vän som undrar över hur processen att resa till USA fungerar när man blivit dömd för dagsböter här i Sverige.

På USAs ambassads hemsida i Sverige står det:

You can not use the Visa Waiver Program if you:
  • Have been arrested (even if the arrest didn’t result in a criminal conviction)

Betyder detta att min vän måste söka ett vanligt turistvisum?
I så fall, hur ser de på en person som blivit dömd för dagsböter?
 

Dr. Miles

Expert
Jag har en vän som undrar över hur processen att resa till USA fungerar när man blivit dömd för dagsböter här i Sverige.

På USAs ambassads hemsida i Sverige står det:



Betyder detta att min vän måste söka ett vanligt turistvisum?
I så fall, hur ser de på en person som blivit dömd för dagsböter?
Din vän behöver nog att ansöka B-2 visa.
Embassy of the United States Stockholm skrev:
You do need a visa if:
  • You have a handwritten passport or;
  • You are not a citizen of a Visa Waiver country or Canada or;
  • You previously have been refused a U.S. visa or;
  • You have been deported from or denied entry into the U.S. or;
  • You are going for a purpose other than business or pleasure or;
  • You are planning to stay for more than 90 days or;
  • You are entering the U.S. by private craft, such as boat or private plane or;
  • You have been charged with or convicted of a crime in any country.
Visa Waiver Program | Embassy of the United States Stockholm, Sweden
 

Fedup

Medlem
Jag har en vän som undrar över hur processen att resa till USA fungerar när man blivit dömd för dagsböter här i Sverige.

På USAs ambassads hemsida i Sverige står det:



Betyder detta att min vän måste söka ett vanligt turistvisum?
I så fall, hur ser de på en person som blivit dömd för dagsböter?

Kanske ett tråkigt svar: han behöver söka vanligt turistvisum. Domens storlek har ingen betydelse i immigration laws perspektiv och även en "misdemeanor" ska nämnas. Däremot är det ytterst osannolikt att man skulle nekas visum till USA för något såpass basalt som dagsböter.

En varning för att lämna falska uppgifter vid ESTA-ansökan är att om han blir påkommen, finns risken att han permanent får inträdesförbud till USA, "
Applying with false information for the purposes of qualifying for an ESTA could make you permanently ineligible for travel to the U.S.
 

Agö

Medlem
Kanske ett tråkigt svar: han behöver söka vanligt turistvisum. Domens storlek har ingen betydelse i immigration laws perspektiv och även en "misdemeanor" ska nämnas. Däremot är det ytterst osannolikt att man skulle nekas visum till USA för något såpass basalt som dagsböter.

En varning för att lämna falska uppgifter vid ESTA-ansökan är att om han blir påkommen, finns risken att han permanent får inträdesförbud till USA, "
Applying with false information for the purposes of qualifying for an ESTA could make you permanently ineligible for travel to the U.S.
Precis
 
Frågade några bekanta på facebook som jag vet är dömda i domstol och rest till USA.

En gammal kollega är dömd för olaga hot och misshandel, satt på öppen anstalt i 3 månader.
Sen har jag en på mitt jobb som åkte fast när han körde bil påverkad av gräs.

Båda har varit i USA och bara fyllt i Nej på ESTA.
Så att söka visum är bara dumt och en onödig process så vitt jag vet för då blir man väl tvingad att söka visum för varje USA resa resten av sitt liv?

Sen kan ni glömma att ni blir portade för livet från USA om ni ljuger i ESTA.
Har ni aldrig sett border controls på tv? 1-3 år inte ovanligt men då handlar det också om mycket värre brott.

Såg en från Nya Zealand som hade blivit dömd 30 gånger, mestadels alkoholrelaterade brott, dvs rattfylla.
Han sa inget och fick inreseförbud i Australien under de kommande tre åren år så att du skulle bli portad från USA på livstid, ja då ska dom kunna koppla dig starkt till typ Islamiska Staten eller annan terroristorganisation. :p
 
Last edited:

Crater2

Medlem
Jag hänger på ovanstående post.

Det beror på hur grovt brott.
Det är endast moral tortuide? *stavning* som man måste skriva i ja, dvs söka vanligt visum.

Många brott ingår INTE i definitionen, finns att läsa på ESTA hemsida.
Misshandel kanske inte ingår men dråpförsök gör osv, ring ambassaden och fråga först.
Ring anonymt, dumt att väcka den björn som sover.

För annars kan det bli problem, och du kan skriva nej på ESTA som vanligt så är det naturligvis bäst.

Det dr Miles skrev kanske gäller länder som inte ingår i waiver, verkar lite oklart.
Jag är dock för okunnig för att kunna ge ett rätt svar.

Hittade detta efter googling:
Can I be admitted into the U.S. if I have either a misdemeanor or criminal record (for example a DUI)?

The U.S. does not deny entry to persons with a "Driving Under the Influence" (DUI) conviction, although if there are multiple convictions for this and or other misdemeanors, you could be denied entry.

Generally, any convictions for drug possession can result in denial of entry. If the conviction was long ago, you might contact the U.S. Embassy, Office of Consular Affairs in your country to obtain a waiver. Other misdemeanors may result in denial if they were recent.

Bara som ett exempel, rattfylla så kan du kryssa i nej som det verkar.
 
Last edited:
Toppen