Senaste nytt

TANKAR FÖR BusinessClass FRAMÖVER

Flying Finn

Medlem
Det är rätt så riskabelt att sätta sin fot i sådana här trådar, men jag har sett motsvarande situationer förut, så kan inte låta bli att bidra med "några" åskiter om ämnet uppköp av webbforum och affärstanken bakom det.

Själv har jag varit med på forumet sedan begynnelsen och saknar också Martin och Jacob. Martin organiserade i varje fall det häftigaste jag upplevt tack vare BC, sista resan med SAS MD80.

Jag tycker det viktigaste i hela tråden fanns i dessa två meningar. Det blev ingen MD-80 för mig, men jag kan tänka mig att det var en stor succé. Det är ypperst få webbforum som får till stånd motsvarande verksamhet i den riktiga världen utanför Internet. Jag var seriöst imponerad av Martins engagemang och kontakter. BC var under Martins ledarskap en av de bästa svenskspråkiga forumet jag varit med om.

Det som i nuläget är det trista är att situationen osar att det gamla ledarskapet har totalt köpts ut från BC. Jag ser ingen annan vettig förklaring till varför Martin och Jacob har totalt försvunnit från BC. När man handlar med webbforum, så finns det två riktlinjer. Antingen så dumpar du gamla politbyron och inför en ny som du vet är lojal till dig, eller så köper du sajten och ger riktlinjerna till det gamla gardet. Jag har upplevt båda varianterna ett flertal gånger och oberoende av webbforumets tema, så har alltid det sist nämnda varit överlegset bättre.

I de fall som den nya ägaren har tagit total kontroll över sajten, så har reaktionerna varit lik den här tråden. Speciellt när det dyker upp änkom nya och okända namn, som inte har någon anknytning till forumsamfundet.

Ett bra exempel på blind affärstänkande som fick kapitalisten i mig att lida var när f.d. NASDAQ noterade Internet Brands (numera ägare av bl.a. FlyerTalk) köpet engelska Jelsoft Enterprises Ltd. för att få IP och forummjukvara (vBulletin) med trogna användare. Det gick starkt åt skogen, eftersom IB hade inte förstått sig på knåparsamfundet (d.v.s. nördarna) som sysslade med mjukvaran och drev sina egna webbforum.

Snart efter köpet började det dala för vBulletin eftersom man misstrodde den nya ägaren och (lik Martin och Jacob) eldsjälarna som höll i gång mjukvaruutvecklingen eller knåparsamfundet började försvinna. IB är inte längre på NASDAQ och vBulletin är bara en vålnad av sitt förflutna. Alla virala personer grundade ett nytt mjukvarubolag (XenForo) och entusiasterna sysslar numera med XenForo baserade webbforum.

IB hade fel attityd, d.v.s. de struntade i vad samfundet kring vBulletin tyckte och önskade sig. Slutsatsen var att IB förstörde sin egna investering i mjukvaran. Tanken var troligen att få synergi i form av egen mjukvara till alla de sajter man drev, men IB har idag ännu också ett alldeles för litet anlagg för att driva en egen webbforumplatform.

IB är inte det enda fallet jag varit med om, utan har också upplevt det när någon vill driva ett eget webbsajtnätverk och köper upp webbforum lik BC. Slutet har inte varit positivt, eftersom de livsviktiga nyckelpersonerna (vanliga medlemmar eller sajtpersonal) har försvunnit. Substansen är naturligtvis A och O, men vi är ändå människor och vi fäster oss vid individer. På BC har Martin och Jacob varit mycket viktiga sådana. Jag är naturligtvis glad att @agehall och @Dr. Miles är ännu kvar, men ta i fan får ni inte bli färre.

Vad jag vill insinuera är att jag förstår totalt eknomin bakom webbforumet och vad kostnadsstrukturen är. Har även själv varit med om att grunda eller driva olika projekt på nätet. När jag hörde att någon har slängt 10 milj. SEK på BC, så förstod jag direkt att nu är det nog rena galenskapen på gång. Jag ser ingen skenario in vilken det behövs så mycket att få BC till nästa nivå. Mitt tycke är att i så fall har den nya ägaren inte förstått vad är den realistiska målgruppen för BC och vad som är relevanta investeringar. Det osar tyvärr okunskap.

Reality check: BC är ett nordiskt fenomen och så kan sajten hålla sig i liv. Det finns proof of concept och forumsamfundet är i liv. Jag ser mycket stora risker med det som nu troligen är som utvecklingsmål, men inte öppet kommuniceras till oss.

Jag personligen trvis på forumet p.g.a. den nordiska relevansen gällande bl.a. SK, AY och ARN (ARN är ju mitt första hopp från TMP, i fall det blir SK). Dessutom så den skandinaviska idealisten i mig smeks när det finns även danska och norska medlemmar. Det känns hemtrevligt här. Jag ser inga chanser för BC att sikta på direkt konkurrens med t.ex. FlyerTalk eller vad nu än är tanken med den engelska dimensionen på BC. Det finns ju tydligen även en finsk version av sajten, men det finns inget finskt innehåll. Kanske den enda marknaden som ännu är realistisk att håva in. Javisst ja, det finns ju även Island. Regga businessclass.is i fall det ännu finns. :)

Så som jag ser nuläget så har det nya ägarskapet inte i tillräcklig öppenhet delat med oss vad som är tankarna angående framtide för BC. Ska det bli konkurrens på engelska med den anglosaxiska webben? Blir det mera fokus på att köpa in regelbunden regisserad innehåll? Är det en omöjlig tanke att Martin och Jacob kunde stanna som gurun? Har det gamla gardet NDA och får inte delta på BC som civila? Tänker ni begå det största möjliga felet som bl.a. IB gjorde - total tigning?

Jag vill yrka att jag har inget emot att ägarna vill få kosing. Det är totalt okej för mig. Mitt budskap är att var försiktiga i era beslut, i fall ni inte tidigare har varit med om motsvarande webbforumrelaterade affärer. Jag känner till personlingen bra tre olika sorgliga historier och vill bara gott för er med att ta upp min skepticism. I fall jag skulle driva BC, så mina teser skulle vara följande.

A. Kommunicera! Webbsamfundet känner sig osäker när det börjar dyka upp saker och ting utan förhandsvarning. Kommunikation innebär en dialog där man både berättar och lyssnar.

B. Ingen storhetsvansinne. Fokusera på det ni är starka i och gör en ordentlig SWOT analys. Ni kan inte vinna över t.ex. FlyerTalk, men ni kan vara bäst på fem nationella marknader. Det är redan en stor grej det. Dessutom så BC har haft en starkt hemtrevlig anda, vilken är något ni bör bevara. Då förlorar ni inte oss nordbor till konkurrensen. Rekommendar dock att fundera på att utvidga forumet på andra nordiska språk, inte bara på svenska.

C. Behåll alla omtyckta skribenter. Ni vinner inget på att köpa inlägg från okända utländska skribenter. Även vanliga Svensson föredrar en mera lokal produktion. Det finns någonting man kan anknyta sig till när någon nordbo har skrivit artikeln.

D. Jag tycker det finns mera potentiell införtjäning i form av nichetjänster som inte vanligen existerar eller som är för svåra att hitta. T.ex. en resebyråtjänst för invecklade bokningar (t.ex. typ RTW), eftersom få är bra på IATA systemet. Jag skulle vara glad om sådant här.

Eller hur skulle det vara med ett "Business Class Privilegium" -kort? Tillgång till alla lounger på ARN, CPH, OSL och HEL. Och så naturligtvis några olika nivåer så att vi kan skryta med status.

"Aj du har AMEX Centurion. Nä men är det inte lite last season det där? Se här, Business Class Privilegium Nolifer. Visste du att det är den högsta nivån i programmet? Jaja, jag är proffs." 8)

Specifika och väluttänkta tjänster har säkert bättre potential än vad hotellrecensioner från Djibouti. Det kräver naturligtvis tankearbete och fantasi, men sådant ger mest ROI för er som ägare av BC.

Jag hade nog redan tänkt sluta mitt svammel, men så plötsligt kom jag ihåg trådens genialaste inlägg.

På detta forum finns en härlig skara life-hackers som gärna beställer 300 flaskor handsprit på Lenson för att tjäna in poäng nog för en RTW i First. Och jag älskar det! Jag hann, eller hade nog med moral till, att beställa 10 flaskor handsprit...

Fast det är en mycket seriös tråd och vi talar om stora grejor, så detta fick mig att skratta hjärtligt. Vad tusan har jag gått miste om! 300 flaskor handsprit?!? :D Måste nog kalla det där för proffsig medveten galenskap, som ändå är finurligt.
 

trekker

Medlem
Jag personligen trvis på forumet p.g.a. den nordiska relevansen gällande bl.a. SK, AY och ARN (ARN är ju mitt första hopp från TMP, i fall det blir SK). Dessutom så den skandinaviska idealisten i mig smeks när det finns även danska och norska medlemmar. Det känns hemtrevligt här. Jag ser inga chanser för BC att sikta på direkt konkurrens med t.ex. FlyerTalk eller vad nu än är tanken med den engelska dimensionen på BC. Det finns ju tydligen även en finsk version av sajten, men det finns inget finskt innehåll. Kanske den enda marknaden som ännu är realistisk att håva in. Javisst ja, det finns ju även Island. Regga businessclass.is i fall det ännu finns. :)
Haller med till 100%. Som utlandssvensk och med 95% av alla mina resor till Sverige/Finland sa kanns det har klart mer hemma an FT. Kulturellt har jag betydlig mer gemensamt mer er har an vad jag har vid engelsman pa FT, darfor ar valet enkelt for mig var jag haller till. Men andras detta och reportage fran engelska/amerikanska whatever skribenter blir vardag sa vette tusan hur kul det blir.
 
Det innebär inte att all tid läggs på forumet tyvärr. Jason har haft mycket annat på sitt bord och är dessutom just nu på semester. Jag själv har varit helt under isen med jobb och detsamma gäller större delen av moderatorteamet. Därför har ingen tagit diskussionen här sista dagarna.

När Jason är tillbaka i nästa vecka ska vi försöka prioritera upp att svara på så mycket som det går. Om det blir direkt från Jason eller via moderatorteamet får vi se, jag vill inte lova varken eller just nu.
Hur gick det med den där prioriteringen som du skrev om för två veckor sedan? Jason kom tillbaka för drygt en vecka sedan och ni skulle prioritera att svara i denna tråd. Det har varit grymt tyst. Det enda jag läst från Jason är när han ifrågasatte en medlem. Tråkigt om ni och moderatorteamet dras med i detta.
 

Alf

Medlem
Ett mycket bra inlägg @Flying Finn. Jag håller speciellt med dej om att utländska skribenter kan vi vara utan. Jag har läst en sådan recension och blev inte alls imponerad, i forsättningen hoppar jag över dessa. Jag tycker de recensioner som skrivs av medlemmarna är minst lika bra. Senast var det @Glenn E som var mycket trevlig att följa i realtid. Var således rädd om medlemmarna, tillsamman vi kanske producerar det medlemmarna vill läsa.
 

palmen

Moderator
Ett mycket bra inlägg @Flying Finn. Jag håller speciellt med dej om att utländska skribenter kan vi vara utan. Jag har läst en sådan recension och blev inte alls imponerad, i forsättningen hoppar jag över dessa. Jag tycker de recensioner som skrivs av medlemmarna är minst lika bra. Senast var det @Glenn E som var mycket trevlig att följa i realtid. Var således rädd om medlemmarna, tillsamman vi kanske producerar det medlemmarna vill läsa.
Det har börjat publiceras reserapporter på förstasidan som kommer från forumet och är skapade av medlemmar, senast idag postades en. Förhoppningsvis faller detta väl ut så att nya läsare och de som kanske bara läser första sidan och inte forumet återkommer till BusinessClass framöver.
 

RickardG

Medlem
Det har börjat publiceras reserapporter på förstasidan som kommer från forumet och är skapade av medlemmar, senast idag postades en. Förhoppningsvis faller detta väl ut så att nya läsare och de som kanske bara läser första sidan och inte forumet återkommer till BusinessClass framöver.
Jag tycker mig se en trend av fler medlemsrapporter på förstasidan och jag tror det är helt rätt väg att gå, speciellt i kombination med att de inte blandas med den typ av inköpta artiklar vi sett tidigare. Kudos till den/de som har lyssnat på kritiken.
 

palmen

Moderator
En sak som "gamla BC" med Martin i spetsen hade gjort är att blixtsnabbt spika ett datum för ölprovning med SAS/Mikkeller i Köpenhamn, när möjligheten dyker upp på forumet, och sedan gjort en happening kring det hela (som exempelvis Farnboroughresorna).

SAS och Mikkeller i samarbete | Sida 25 | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor
Farnborough resorna har väl aldrig varit officiella event? Vilket en ölprovning skulle bli om bc ordnade det med sas.
Oavsett i vilken form det blir hoppas jag verkligen att det går att få till ett event med ölprovning, antingen officiellt eller inofficiellt.
 

Flying Finn

Medlem
Som utlandssvensk och med 95% av alla mina resor till Sverige/Finland sa kanns det har klart mer hemma an FT. Kulturellt har jag betydlig mer gemensamt mer er har an vad jag har vid engelsman pa FT, darfor ar valet enkelt for mig var jag haller till.

För mig är BC en knutpunkt för oss som reser från Norden ut i världen. Vi har ett gemensamt intresse för goda deals från fyra olika länder och även från närliggande övriga Europa. Vi har fokus på vissa flygbolag, flygplatser m.m. Det här är en informationskanal även för små petitesser. Utan BC så skulle jag inte ha ett hum om vad som sker på t.ex. ARN. Sist så visste jag redan på förhand att det är skummande i loungen på ARN den dagen (var någon speciell dag). Skulle annors inte ha vetat om saken. Försök hitta något snabbt om SK, AY, HEL, EB eller dylikt på FlyerTalk... Nej, inte lika smidigt. FlyerTalk är bra för andra saker, lik t.ex. destinationsupplysningar om flygplatser i USA eller biluthyrningarna där. FlyerTalk blir genast magrare när man söker t.ex. information om var i Europa det finns i bruk helkroppsgenomlysning (nude-o-scope).

Vad som angår kultur, så för mig är det också en form av att upprätthålla min tvåspråkighet. Inte precis så många jag snackar med i Tammerfors (TMP) på svenska. Borde väl ordna en inofficiell BC-exkursion till TMP med SAAB 2000 från ARN. Lantchips för hela bunten båda vägarna i SAS Plus - utan GT. ;) Annors också är BC den enda webbsajten där jag regelbundet skriver på svenska.

Jag tycker de recensioner som skrivs av medlemmarna är minst lika bra. Senast var det @Glenn E som var mycket trevlig att följa i realtid. Var således rädd om medlemmarna, tillsamman vi kanske producerar det medlemmarna vill läsa.

Jag håller med dig till 100 %. Läste nu några gamla recensioner från Martin och Jacob, och de kändes mycket informellare än vad som nu har skrivits. En äkta medveten resenär är mycket mera trovärdigare som skribent än någon som ingen känner igen från förut. I mitt tycke är inte problemet med BC hurdan kvalitet vi har, utan ledarskapet borde ta mera på vara den diversiteten som finns bland oss vanliga BC-(miss)brukare. Rekrytera mera gurun och nordiska freelancers i stället.

Apropå diversitet! Det nämndes redan av @Sofia att var är det feminina? Javisst, jag håller med om det. Hur skulle det vara med sakråd till den omedvetna karriärkvinnan som reser i tjänst? Har inte precis sett skymten av något till denna målgrupp. Åtminstone min ex gillade att besöka lounge och dricka champagne ombord. :p

Nu när jag kom i farten, så vill jag ännu återgå till vad som jag ser som en god inkomstkälla och hur marknardsföringen kunde se ut på BC.

På Finlands största webbforum om mobiltelefoner, surfplattor, mobilabonnemang och dylikt har Sonera (d.v.s. TeliaSonera) slagit sig ihop med webbforumet och har sin kundtjänst representerad i diskussionerna och de även svarar på frågor. Även kritik har bemötts öppet. Jag har nu i ett par år följt med trenden och jag anser att Sonera har lyckats håva in medvetna smarttelefon(miss)brukare till sig som kunder. Även kundnöjdheten har blivit bättre. Jag känner inte till detaljerna angående hur Sonera kompenserar webbforumets ägare.

Det har ju funnits flygbolagsrepresentanter på BC, men mitt exempel från mobilvärlden är av typ en mera aktivare engagering än vad jag någonsin sett på BC. Var aktiva och föreslå till bl.a. SK, AY, TF och BA en mera synlig egen hörna på vårt forum. Ni har fakta på hur mycket medlemmar vi har och hur mycket skrivs om t.ex. BAEC. Ge offert på en underforum med rättighet till bl.a. egen marknadsföring och besvaring av kundfrågor för X kronor, 2 mån gratis. Och naturligtvis med branding. När det görs förnuftigt och medlemmarna ser det som en naturlig del av forumsamfundet, så är man också mera villig att ta emot reklam och kanske t.o.m. köper någonting. Även mera komplicerade tjänster går bättre till salu när man redan är etablerad som en del av forumsamfundet och det är inte lika snabb tempo som i (o)social media.
 
Toppen