Senaste nytt

Helsingfors-Åbo med VR Extra - Tåg

Henry

Medlem
Under påskledigheten passade jag på att göra lite släktbesök här i Finland och eftersom 35 minuter i luften till Åbo kostade drygt 300 euro blev det tåget. VR får väl sägas vara Finands motsvarighet till SJ, så jag tänkte att det kanske vore intressant att få lite perspektiv för medlemmar som brukar resa med SJ.

Biljetten inhandlades några dagar tidigare för cirka 40 euro ToR (50% studentrabatt) och det blev en flexbiljett eftersom jag inte var helt säker på att resan skulle bli av. Flexkravet innebar att det jag reste i VR:s Extra-klass (tidigare kallad Businessklass och även termen Förstaklass används).

När beställningen gjordes på nätet fick jag välja plats gratis (till skillnad från hos en viss luftburen kollega till VR). Vissa platser hade blocked seat bredvid sig, så jag valde en sådan (rätt onödigt, skulle det visa sig), även det utan kostnad.

Skillnaden mellan Extra och Eco verkar vara följande:
* En del av platserna kan bokas så att platsen intill förblir ledig
* På alla InterCity-tågen sjävbetjäning med kaffe/te och snacks.
* Dagens tidningar
* Effektiverad hörbarhet för mobiltelefoner i passageraravdelningen och mobiltelefonhytten
* Kärrförsäljning med fulla rättigheter

Jag hade även WiFi, men det är inte helt omöjligt att det också finns i Eco.

Tåget avgick på långfredagen klockan 09:02 och jag kliver upp en trappa för att sätta mig på plats 69 i vagn 1. Det visar sig att jag sitter helt ensam i överdelen av vagnen under hela resan, så blocked seat gav inte så mycket (men det är väl dumt att klaga när man fick hela "kabinen" för sig själv).

Jag vet i stort sett ingenting om tåg, så är ni intresserade finns VR:s beskrivning här (svenska):

InterCity

Strax efter avfärd kommer konduktören för att kontrollera biljetten och någon minut efteråt så kommer försäljningsvagnen. Jag beställer en vatten, men får det påpekat att jag har gratis vatten i självbetjäningsdelen - där sparade jag 2,20 euro!

Nedan följer lite bilder.

Self-servicen:
060420121116.jpg

Tidningsutbudet:
060420121117.jpg

Plockade med mig lite vatten och ett par kakor:
060420121114.jpg

Klassisk 2+2-konfiguration, i mitten av vagnen finns en rad där stolarna är vända mot varandra:
060420121118.jpg

Sätena:
060420121119.jpg

Bra legroom. Jag är knappt 1,80, men längre personer bör inte ha några problem här.
060420121120.jpg

Dagens On-Train Entertainment; filmen 06:43. Den lika spännande uppföljaren 08:48 visades på hemvägen.
060420121121.jpg

Förstaklasstoaletten lämnar en del att önska (notera dock att dusch finns!):
060420121123.jpg

Trevligt att sitta en bit upp, även om vädret i dag inte var det bästa:
060420121124.jpg

Kort och gott, en tämligen simpel men trevlig upplevelse. Skönt med lugnet, vilket gav möjlighet att sova lite under resan.
 

Jacob

Medlem
Kul och lite udda rapport! Tack!

Finns det några lounger att använda när man åker tåg i Finland?
 

Henry

Medlem
Kul och lite udda rapport! Tack!

Finns det några lounger att använda när man åker tåg i Finland?

Tyvärr inte.

Glömde också skriva att resan tog cirka två timmar, inte en speciell lång resa alltså. Knappast någon tidsvinst med flyg med andra ord.
 

Lukas2

Medlem
Trevligt.. Tror dock duschen är en liten "asiatdusch", som jag brukar kalla det för, eller typ ska användas som bidé aktigt. :)
 

twiggs

Medlem
Trevligt.. Tror dock duschen är en liten "asiatdusch", som jag brukar kalla det för, eller typ ska användas som bidé aktigt. :)

Bidé är det givetvis, vilket jag fått för mig är väldigt vanligt i Finland. Har sällan bott på något hotell utan bidé i Finland och vet att det finns bidéer på toaletterna på SAS Business Lounge på HEL också. I Sverige är väldigt ovanligt däremot...
 

Henry

Medlem
Tack för rapporten, benutrymmet är väl samma som i ekonomiklass?

Detta var min första tågresa i Finland så jag vet faktiskt inte, men det låter inte helt omöjligt. Tittar man på panoramabilderna här så ser det onekligen inte ut att vara någon skillnad (sätena skiljer sig dock åt):

Panorama by testure.com

Trevligt.. Tror dock duschen är en liten "asiatdusch", som jag brukar kalla det för, eller typ ska användas som bidé aktigt. :)

Hehe, jo, jag hoppas att ingen försöker använda den som en Stockholmsdusch.
 

Lukas2

Medlem
Bidé är det givetvis, vilket jag fått för mig är väldigt vanligt i Finland. Har sällan bott på något hotell utan bidé i Finland och vet att det finns bidéer på toaletterna på SAS Business Lounge på HEL också. I Sverige är väldigt ovanligt däremot...
Skumt att det är så populärt med bidér i Finland. Trodde knappt att någon använde det längre. Dock funkar ju bra och tvätta fönterna med. ;)
 

Palazzi

Medlem
Italien har också en fabless för bidéer. Det finns t.om en installerad i mitt badrum. Har dock inte riktigt förstått mig på nyttan med min, då munstycket pekar rakt neråt i vasken.... Kanske bodde en akrobat här innan mig!? :D
 

Lukas2

Medlem
Ojdå... ja men du har väl en slang inkopplad oxå?? Fast bidér är väl från början tänkt för att kvinnor ska använda tror jag. :cool:
 
Toppen