Senaste nytt

Vegetarisk mat på flyg

Men man borde ändå kunna få frågan och avsäga sig rätten till specialmat i så fall. Och i de fall då det skulle ev. vara fråga om uppgradering på samma flygplan så finns ju redan en portion med specialmat ombord, men i "fel" klass. Det kan väl inte spela någon roll om den serveras i en GO eller Plus avdelning? Eller business för den delen.
 

Dr. Miles

Expert
Men man borde ändå kunna få frågan och avsäga sig rätten till specialmat i så fall. Och i de fall då det skulle ev. vara fråga om uppgradering på samma flygplan så finns ju redan en portion med specialmat ombord, men i "fel" klass. Det kan väl inte spela någon roll om den serveras i en GO eller Plus avdelning? Eller business för den delen.
Det säkert finns tio- / hundratal andra passagerare som inte har beställt någon specialmat så det vore enklare för flygbolaget att boka om / uppgradera dessa passgerare än den som har beställt specialmat.
 

Dr. Miles

Expert
Så är det säkert, men då är det de facto så att man diskrimineras som specialmatsresenär.
Det är inte diskriminering. Du har inte förlorat någon rätt som du har med din biljett.
Operational upgrade (Op-Up) är ingen rättighet därför ska det inte kallas diskriminering.

När det gäller ombokning, även passagerarna som har checkat in bageget kan inte boka om sig till en tidigare flight pga svårighet med omlastning av väskorna under kort tid.
Därför fenomen gäller inte endast för dem som har beställt specialmat.
 
Det kan vara så att du har rätt och att flygbolagen resonerar på samma sätt. Jag tycker dock att det hade varit intressant att se vad konsumentombudsmannen tycker. Eller varför inte Plus? :)
Å andra sidan, så av de punkter jag nämnde ovan så berör detta i så fall bara de första. De övriga punkterna/bristerna tycker jag trots allt signalerar ett visst ointresse hos flygbolagen för specialmaten och dessa resenärer.
 

nilsson

Medlem
Jag antar att om man förbeställer bättre mat i economy hos bolag som erbjuder sådant så har man också sämre chans att bli uppgraderad.
 
  • Gilla
Reactions: Pho

AxelB

Medlem
Vegetarisk förrätt och huvudrätt på Aegean i business class:
image.jpg
image.jpg
 

maswan

Medlem
Men man borde ändå kunna få frågan och avsäga sig rätten till specialmat i så fall. Och i de fall då det skulle ev. vara fråga om uppgradering på samma flygplan så finns ju redan en portion med specialmat ombord, men i "fel" klass. Det kan väl inte spela någon roll om den serveras i en GO eller Plus avdelning? Eller business för den delen.

Första vändan jag försökte uppgradera med poäng SAS över atlanten så nekades det eftersom en av oss två hade vegetarisk kost (det var väl ca 5 år sedan). Ett par år senare fick vi en spontanuppgradering till Plus från Newark till Arlanda och en av loungepersonalen kommenterade då "men vänta nu, det går väl inte pga specialmat?" för att bli tillrättavisad med "jo, vi uppgraderar numera specialkost, de får ekonomimåltiden serverad i den högre klassen". Så SAS ska kunna hantera det både i betald/poäng och op-up-fallet numera, men du får ju en rätt mycket tristare måltid än dina grannar, speciellt om du går från ekonomi till business.
 
Toppen