Senaste nytt

Intjäning av Miles; Guldkorn

Palazzi

Medlem
Det finns flera mindre väntade flyglinjer inom Star Alliance som ger bra med poäng till de stora Frequent Flyer-Programmen utan att gräva djupa hål i din plånbok.

Det gäller att tänka utanför ramarna (nya bolag), och vara kreativa med sin routing (som vår expert AHO). Här finns det både mycket pengar och miles att hämta.

För att göra det lite lättare att navigera sig fram i djungeln av flygpriser har jag sammanställt en kort lista över dessa guldkorn till bolag, och vilka routningar som ger bäst valuta för pengarna:

Intjäning, Routing - Sheet1.jpg

Använd gärna www.world-airport-codes.com för att tyda flygplatskoderna & ITA Matrix för prissökning.

Speciellt tack går till AHO, vars ständiga efterforskningar har lett fram till flera av fynden!

UPDATE!! Lufthansa "Miles & More" sänker intjäningen på Low eco hos Ethiopian till 50%!!
 

Attachments

  • Intjäning, Routing - Sheet1.pdf
    113,7 KB · Visningar: 393
Last edited:

Dr. Miles

Expert
När Egyptair hade First class kabin mellan Beijing-Bangkok-Cairo kunde man tjäna 300% bmi Diamond Club eller Lufthansa Miles&More miles.

De som har tjänat 55.000 status miles efter man har blivit bmi Diamond Club Gold kunde tjäna hela 625% miles på denna sträcka.
 

Palazzi

Medlem

Av någon anledning verkar det blivit svårare att hitta biljetter med Egypt Air från andra platser än FCO, MLA, BER, LCA & ATH.

En annan underlig företeelse är att New York turerna inte går att boka från någon europeisk destination, men funkar t.ex med BKK-CAI-JFK, eller ADD-CAI-JFK (sistnämnda billigare än endast CAI-JFK).

Ska jag kanske lägga upp excel-filen också, så folk kan anpassa....?

PS. Nu i november finns även ARN-IST-JFK i Comfort Restricted hos Turkish för 10.000kr T/R
 

lnixon

Medlem
Det är även värt att notera att full fare economy på Swiss (bokningsklasser Y och B) ger 150% till Miles & Bonus. Tur och retur ARN-SFO i Y ger guldstatus!
 

Palazzi

Medlem
Tack för sammanställningen! Vilken gillar du bäst?

Jag har hittills bara flugit:
Turkish Comfort
Ethiopian Economy
Inbokad på NZ Premium Eco

Var flygning beträffar gillar jag Turkish Comfort Class. 116cm seatpitch och mat serverad för 7.000-10.000kr är för mig oslagbart.

Ethiopians flygning var bra, för att vara ekonomi. Deras flygning till JNB är ju otroligt prisvärd, med 100% intjäning. Easyhotel öppnar snart sitt första hotell i JNB i en anrik gammal byggnad, så finns chans till väldigt billiga paketresor.
Från och med i höst använder de även en B787 på delsträckan ADD-JNB.

Ska bli kul att testa NZ premium också.

Bäst valuta för pengarna måste väl ändå vara Egypt Airlines, även om jag inte flugit med dem själv.

Om man redan har status skulle jag rekommendera att använda Turkish Miles & Smiles för intjäning. Ger lite sämre kreditering, men har oerhört billiga bonusresor:

Exempel

Intjäning
FCO-CAI-BKK-KUL T/R = 19.860 miles (14.000kr)
ARN-ADD-JNB T/R = 12.352 miles (7.000kr)
ARN-IST-GRU T/R = 19.800 miles (10.000kr)

Uttag Bonusresor (30% Rea Bonusresor)

ARN-IST T/R Eco = 14.000 miles
ARN-DXB T/R Eco = 21.000 miles
ARN-BOM T/R Eco = 28.000 miles
ARN-PEK/HKG/PVG/LAX/JFK T/R Eco = 35.000 miles
ARN-GRU T/R Eco = 42.000 miles
 
Toppen