Senaste nytt

SAS biljetter till Miami finns nu upplagda

Ricci

Medlem
Har inte denna diskussion varit uppe många gånger på bc.se tidigare. Alla flygbolag tar mer betalt för direktflyg än med byte. Plus att alla marknader i norden är olika.
Japp, den har varit uppe många gånger och det är kotym att ta mer betalt för direktlinjer.
Men
detta har SAS från gått med linjerna ARN-HKG/LAX där det är billigast att flyga direkt.....men har fortsatt kvar den höga prissättningen från CPH (gällande business/plus). Risken är stor att de som "betalar mest" väljer annat flygbolag t ex Lufthansa gruppen eller BA-gruppen och i slutändan lämnar SAS/Eurobonus.
 

Alf

Medlem
Nu har SAS så bra C klass så inte skulle jag välja bort SAS för LH eller BA om det finns direktflyg med SAS.
 

Johan Hbg

Medlem
Dette er notorisk ikke korrekt. SAS tager sig konsekvent bedre betalt hos danskerne.

Visa bifogad bild 43845

Visa bifogad bild 43846
Du glömde min andra mening "att alla marknader i norden är olika.".

Som precis sades i tråden, de tar betalt vad den kan/tror de får, inte mer inte mindre. Vill danskarna flyga billigare så utgå ifrån MMX istället...

Märk att jag har själv Kastrup som hemmaflygplats, och önskar gärna billigare biljetter, men men.
 

Ricci

Medlem
Du glömde min andra mening "att alla marknader i norden är olika.".

Som precis sades i tråden, de tar betalt vad den kan/tror de får, inte mer inte mindre. Vill danskarna flyga billigare så utgå ifrån MMX istället...

Märk att jag har själv Kastrup som hemmaflygplats, och önskar gärna billigare biljetter, men men.
Då ett antal sydsvenska tidningar och Sydsvenska Handelskammaren varit på SAS om prissättningen har SAS försvarat sig att det är kotym att det skall kosta mer att flyga direkt. Att nu SAS ändrar denna prisstrategi är det intressant och jag hoppas att Sydsvenska Handelskammaren och journalister skulle kunna ställa frågan igen......
För mig känns det att SAS chansar/hoppas att kunna ta ut de 5-10.000 extra från Köpenhamn även om de flyger via ARN.
T ex till LAX kan jag hitta liknande priser som SAS tar via ARN med Lufthansa fast då åker jag First till LAX (med FCT i FRA) och sedan business hem.
 
Du glömde min andra mening "att alla marknader i norden är olika.".

Som precis sades i tråden, de tar betalt vad den kan/tror de får, inte mer inte mindre. Vill danskarna flyga billigare så utgå ifrån MMX istället...

Märk att jag har själv Kastrup som hemmaflygplats, och önskar gärna billigare biljetter, men men.
Det var helt bevidst at jeg udelod den anden sætning. De to sætninger er modsætninger så det giver ikke mening at opbygge et argument med begge.
 
I vanliga fall är det givetvis en normal policy att direktlinjer ska prissättas högre men i CPH-fallet är det här en generell prisbild där SAS konsekvent sätter någonstans 15-25% högre priser från CPH än vad de gör från ARN eller OSL, oavsett om det är direktlinjer vi pratar om eller om det är byten i OSL/ARN inblandade, så jag tror inte att det är ett undantag för specifikt CPH-ARN-HKG. Man kan ta EWR som exempel som ju alla tre baser har direktförbindelse till, CPH är konsekvent ca 15-25% dyrare än de andra (och ARN är också konsekvent något dyrare än OSL). Att ta en anslutning från MMX kan få ner priset något men är fortfarande ofta långt ifrån OSL/ARN-prissättningen.

Det är givetvis surt för oss sydsvenskar som har CPH som hemmaflygplats men betalningsviljan är uppenbart bättre i Köpenhamnsregionen eftersom SAS kan prissätta såhär, och ur ett SAS-perspektiv ska de givetvis ta så mycket betalt som möjligt om de fortfarande kan fylla kabinerna, vilket ju inte verkar vara ett större problem med exempelvis dubbla avgångar till EWR. Jag tror inte det är konstigare än så, de kan ta ut ett högre pris i CPH oavsett om det är direkt eller med byte i ARN, och då gör de också det..
 
Toppen