I vanliga fall är det givetvis en normal policy att direktlinjer ska prissättas högre men i CPH-fallet är det här en generell prisbild där SAS konsekvent sätter någonstans 15-25% högre priser från CPH än vad de gör från ARN eller OSL, oavsett om det är direktlinjer vi pratar om eller om det är byten i OSL/ARN inblandade, så jag tror inte att det är ett undantag för specifikt CPH-ARN-HKG. Man kan ta EWR som exempel som ju alla tre baser har direktförbindelse till, CPH är konsekvent ca 15-25% dyrare än de andra (och ARN är också konsekvent något dyrare än OSL). Att ta en anslutning från MMX kan få ner priset något men är fortfarande ofta långt ifrån OSL/ARN-prissättningen.
Det är givetvis surt för oss sydsvenskar som har CPH som hemmaflygplats men betalningsviljan är uppenbart bättre i Köpenhamnsregionen eftersom SAS kan prissätta såhär, och ur ett SAS-perspektiv ska de givetvis ta så mycket betalt som möjligt om de fortfarande kan fylla kabinerna, vilket ju inte verkar vara ett större problem med exempelvis dubbla avgångar till EWR. Jag tror inte det är konstigare än så, de kan ta ut ett högre pris i CPH oavsett om det är direkt eller med byte i ARN, och då gör de också det..