Senaste nytt

First till SFO 2016 för poäng?

MajorTom

Ny medlem
Bästa forumvänner.

Jag är lite osäker på det här med bonusresor på andra bolag inom alliansen och hoppas att någon vänlig själ kan hjälpa mig med några råd.

Nästa år planerar jag och maken att åka ARN till SFO i slutet av augusti för tre veckors semester. Jag är diamant och har 300 000 poäng på kontot. På SAS hittar jag dock bara bonusplatser i ekonomi och det är jag inte intresserad av. Min dröm är att flyga first men jag har förstått att det är svårt att hitta sådana såhär långt i förväg, eller finns det något sätt?

Business för pengar+poäng med SAS är förstås ett alternativ. Det kostar 300 000 p. Men som jag tolkar det så kostar två award-säten bara 220 000 poäng hos ett annat bolag i Star Alliance? Finns sådana platser att boka nio månader i förväg?

Tacksam för alla råd och tips!
 

agehall

Medlem
Välkommen hit @MajorTom - ser att du varit medlem ett tag men först nu tagit steget att faktiskt kliva in och skriva på forumet! Det är jättekul att du valt att börja delta!

Du har svårt att boka förstaklass till USA så här långt i förväg. Du har i princip att välja på Lufthansa och de släpper sina F-platser 14 dagar före avgång till sina partners. Det man brukar göra är då att man bokar en resa i business och hoppas att det öppnas platser i F som man sedan kan boka om till. Tyvärr tror jag att det kommer att vara svårt att hitta platser direkt till SFO i förstaklass, men man vet aldrig. Det kompliceras lite av att du verkar leta efter två platser. Hade du letat efter en plats och varit flexibel hade det nog gått att ordna men när det är två platser blir allt svårare.

Mitt tips är att börja titta på Lufthansa-rutter från Frankfurt till mindre attraktiva städer i USA och sedan transportera sig vidare därifrån till SFO istället för att flyga direkt.

Till sist, ifall du bokar cash+points hos SAS, så kan du ju själv styra hur stor del du vill betala med poäng, så priset är inte fixt. Betalar man alltihop med poäng kan det bli riktigt dyrt eftersom poängen här egentligen motsvarar riktiga pengar och du köper en helt vanlig biljett (som troligen är rätt dyr!).
 

Alf

Medlem
Det brukar finnas platser med UA till SFO från FRA eller LHR som kan bokas relativt långt i förväg. Nu är väl inte UA F något att höja till skyarna, jag har visserligen inte åkt den de senaste 10 åren men det jag läst lovar inte så gott.

Det är då att rekommendera det Agehall säger, fast det är himla svårt att få LH platser till just SFO. Om du vill ha LH i F får du nog tänka dej ett byte i USA till i inrikes från någon flygplats LH flyger från. Det brukar finns platser via ORD.
 

palmen

Moderator
Som @agehall säger så har du tyvärr inte så många val om du ska åka första klass till USA och använda Eurobonus-poäng. Det finns två möjligheter och det är United First (som många jämställer med business) eller Lufthansa First.
Lufthansa släpper sina First biljetter tidigast 14 dagar innan, att dessutom hitta detta till San Francisco för 2 personer under sommaren är mer eller mindre "omöjligt". Om du mot förmodan skulle komma över sådana biljetter på utresan kommer du i vilket fall som helst inte kunna få F med Lufthansa på hemresan i och med att du inte kan ändra biljetten när du påbörjat din resan (hemresa 3 veckor efter utresa och biljetter släpps tidigast 2 veckor innan). Personligen skulle jag inte lägga mina poäng på att flyga United First till USA, då väljer jag hellre Business på något bolag (har inga egna erfarenheter men går på vad jag hört från andra).

Som redan nämnts är nog bästa alternativet om du vill använda poäng till SFO att boka något i businessclass som du är nöjd med. Då har du betydligt fler alternativ och biljetterna går troligtvis att boka redan nu. Att hitta direkt till SFO från Europa är dock svårt, släpps väldigt lite bonusplatser dit så man får troligtvis titta på en annan destination i USA för en mellanlandning. Om det sedan dyker upp 2 platser i F på ditt utresedatum borde det gå att boka om till detta.

Exempel på några flygbolag för att flyga business till USA
SAS
Lufthansa
Swiss (osäker på om de går att boka med eurobonus-poäng)
Turkish Airlines
United
Air Canada
Brussels Airlines
 

MajorTom

Ny medlem
Tack för svar!
Jag ska göra mitt bästa för att glömma first och koncentrerar mig på att hitta businessplatser med Luftis eller Swiss. Ska jag ringa Diamond-supporten, eller finns det någon bättre metod?
 
Tack för svar!
Jag ska göra mitt bästa för att glömma first och koncentrerar mig på att hitta businessplatser med Luftis eller Swiss. Ska jag ringa Diamond-supporten, eller finns det någon bättre metod?
Jeg har LH M&M Senatorkort, og jeg fikk oppgrdere fra business til first ca 6 måneder før flygning. Det var ingen problemer med det, men muligens ikke like lett med Eurobonus. Skift kort til M& M når du har tømt Eurokonto..med LH/partners får du også halv pris for make (miles). Jeg er meget fornøyd med kortet.
 

Stockholmer

Medlem
Vad det gäller F till SFO med Lufthansa... Frankfurt-SFO är svårt. München-SFO är avsevärt lättare. Hade inga problem med att hitta biljetter för resa i juli i somras på den senare sträckan. Är FTL på M&M. Även för mig gäller 14 dagar innan avresa.
 
Toppen