Senaste nytt

Uppgradering med Optiontown

Status
Stängd för vidare inlägg.

MajaKlara

Medlem
Är det någon som har koll på hur snabbt Optiontown får in en ändring på en bokning i sitt system ?
Bokade om dag för hemresa för 2 dagar sedan, i SAS-appen blev det uppdaterat direkt, men hos OT ligger gammalt datum kvar fortfarande:

Jag är osäker på om ändring av datum uppdateras automatiskt hos OT, även om bokningsnr är oförändrat. Jag ändrade datum på både ut- och hemresa för en resa och fick då besked att jag behövde meddela OT detta. Jag fick betala en "administrativ" avgift för detta - trots oförändrat bokningsnr.
 

Brandten

Medlem
Fråga 1:
Tänkte köra en OT på min ARN-LHR resa men kostade 39€ dit och 65€ hem. Kan tänka mig på ditvägen men känns inte värt det hem.
Antar att det har med deras extra taxes och avgifter där borta (även fast jag flyger en osdag)?

Fråga 2:
OSL-EWR i jan 2016 med OT kostar 220€ för SK Plus och 440€ för Business (enkel väg). Bra pris tycker ni, känns lite dyrt?
 

Tonton

Medlem
Fråga 1:
Tänkte köra en OT på min ARN-LHR resa men kostade 39€ dit och 65€ hem. Kan tänka mig på ditvägen men känns inte värt det hem.
Antar att det har med deras extra taxes och avgifter där borta (även fast jag flyger en osdag)?

Fråga 2:
OSL-EWR i jan 2016 med OT kostar 220€ för SK Plus och 440€ för Business (enkel väg). Bra pris tycker ni, känns lite dyrt?

Angående din första punkt. Jag flyger i princip alltid LHR-Norden och mina observationer visar €39 är det normala "billiga" priset. Detta gäller på både ARN-LHR och LHR-ARN. Vissa avgångar, speciellt i närtid till flygdag så ökar priset markant på LHR-ARN (men inte andra hållet). (Noterbart är att jag flyger ungdom, ifall det nu gör någon skillnad).

Angående din tes om skatter osv så har jag inget riktigt svar, men personligen så tror jag helt enkelt att det är en mix mellan detta och hur OT jobbar med sin prissättning.
 

Tonton

Medlem
Kan man använda sig av poäng vid uppgradering vid optiontown eller är det bara pengar?

Enbart pengar via OT. Vill du använda poäng så får du försöka ansöka om uppgradering via SAS egna hemsida alternativ prova på flygplatsen. Markanta skillnaden mellan poänguppgradering och OT är helt enkelt att OT levererar ny bokningsklass, vilket betyder högre poängintjäning.
 

Henrico

Medlem
Ingen OT ARN-ORD Plus->C imorgon.... 1 av 6 med OT nu sista fem månaderna på long haul. Börjar klart misstänka att man har sämre möjligheter ju oftare man använder OT...
 

NotRyan

Medlem
Ingen OT ARN-ORD Plus->C imorgon.... 1 av 6 med OT nu sista fem månaderna på long haul. Börjar klart misstänka att man har sämre möjligheter ju oftare man använder OT...
Och OT själva skriver precis tvärtom, så jag misstänker att det helt enkelt inte är konsekvent åt något håll...
 

Flyerbandit

Medlem
Jag är osäker på om ändring av datum uppdateras automatiskt hos OT, även om bokningsnr är oförändrat. Jag ändrade datum på både ut- och hemresa för en resa och fick då besked att jag behövde meddela OT detta. Jag fick betala en "administrativ" avgift för detta - trots oförändrat bokningsnr.

Ok.
Jag har inte ansökt om OT upgrade än.
Ser bara att de fortfarande har det gamla resedatumet. Har också bytt klass på det benet.
Får kolla löpande helt enkelt
 

pswe

Medlem
Då det här stället gillar detaljer och även den typen av information som stora delar av min omgivning i övrigt har svårt att visa förståelse för, så har jag lite stoff nedan att bidra med för kommande spekulationer,

Kunde inte motstå att boka en kort runda till HongKong i samband med vårens VIP-kampanj. I augusti ansäker jag om OT på vägen österut, (detta var före e-mail diskussionen kring OT-begräsningar dök upp) så använde min vanliga adress som tidigare genererat 100% på 1 transatlant, 1 asien ToR, samt 3 EU flyg. (Naturligtvis senaste tiden lite nervös att mailen skulle vålla problem.)

Ansökte endast Business, EUR 333 (inklusive EUR 5, som då fortfarande togs ut).

Har följt hemsidans bokningsmöjligheter senaste dagarna, har vissa dagar indikerats färre än 9 platser kvar i business och go, och vissa dagar inga begränsningar så de har sannolikt öppnat olika bokningsklasser.
Efter att det rapporterats här att det ofta rasslar till ganska exakt 72 timmar före avgång så blev dagens tidiga eftermiddag lite extra spännande. Ca 71 timmar före händer det så äntligen något när jag öppnar appen och klickar på mina kommande resor, den börjar tanka ner någonting "wait, we've found some more" :)

Kabinklass är ändrat till Business! Går in och väljer lämpligt säte på skuggsidan och konstaterar att det finns 8 ej valda säten i kabinen. (ser ju inte längre go kabinen, men när jag tittade senast på förmiddagen var ca 70% av sätena valda).
På hemsidan ändras samtidigt antalet tillgängliga platser i go från 2 till 4 (jag åker själv, så kanske är det någon mer som har haft tur, eller så beror det på något helt annat) I business visas 2 lediga platser i bokningsdialogen, men det är D-klass så sannolikt säljer de gärna C om det behövs.

Har ännu inte fått något meddelande från OT, loggar jag in där står det "pending". Inte heller mail från SAS med ny biljett, men via mobilsidan kan jag se att ny biljett skrivits ut med bokning i Z-klass.

Det känns nästan lite löjligt, men eftersom ni förstår sånt här, så inser ni att jag är nöjd och ser fram emot flygningen!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen