Senaste nytt

BA (Comair) krashlandar i sydafrika

SNIFF

Medlem
Ja, jag tänker ur det perspektivet att man inte har någon annan verksamhet. Blue1 är ju exempelvis ett sådant bolag? De har väl bara SAS-flyg?
 
Loganair har flygplan som är målade BEE (flybee).
Flybee har minst en dash målad i brusselsfärger.
Cimber, jettime, flybee och blue1 har alla flygplan målade i SAS färger.

Finns sannolikt många flera, men det är med andra ord rätt vanligt.
 

Heja

Medlem
Ja, jag tänker ur det perspektivet att man inte har någon annan verksamhet. Blue1 är ju exempelvis ett sådant bolag? De har väl bara SAS-flyg?

Det är inte samma sak. Blue1 är en underleverantör som flyger på uppdrag av SAS och inte på eget initiativ. SAS sätter tidtabeller och säljer biljetter etc, medan Blue1 är operativt ansvarig. Comair Ltd och Sun-Air of Scandinavia har franchiseavtal med British Airways (inte konstigare att alla McDonalds heter just så och inte vem som äger och driver restaurangen). Om inte jag har missuppfattat det helt (och det tror jag inte) så är det Comair och Sun-Air själva som bestämmer över sina egna linjenät och har det kommersiella ansvaret men använder British Airways namn och servicekoncept mot en avgift. Comair har dessutom sitt eget koncept kulula.com utöver BA-verksamheten.
 

AABack2ARN

Medlem
I USA är detta jättevanligt. Alla bolag som flyger för AA, UA etc. är ju oberoende flygbolag. Vissa flygbolag utför flighter för alla tre stora bolag i maskiner som är målade i respektive bolags färger.
 
Toppen