Senaste nytt

Kurirjobb - Världsrekord i sprint

Klockan är 15:47 på eftermiddagen och jag får ett meddelande:

- Case for you?
- Hur snabbt kan du va i Frankfurt?

Svarar snabbt att det ända jag hittar är SAS i PLUS med avgång 17:00 från Arlanda, vilket är den sista lediga platsen på något plan ner till Frankfurt denna dag. Får informationen att avvakta då det inte är helt klart ännu med jobbet.

Kl: 16:00
Jobbet är godkänt och ringer snabbt en taxi, nu är det bråttom att ta sig till Arlanda med bara 1 timme kvar till Arlanda. Bor själv ute i Sollentuna och pendeltåget var inget alternativ då jag skulle vara framme 16:50 enligt SL.SE.

Får tag på taxi och dom säger att den skall va hos mig om max 7 min.

Kl: 16:15
Fortfarande ingen taxi och stressen börjar stiga upp över öronen bokstavligen. Plötsligt ringer chuffören som säger att han är på plats om 3 min, ger även honom en exakt vägbeskrivning om han inte skulle hitta. Under tiden står jag på balkongen hemma och ser taxin komma långt borta på gatan. Tar min väska och slänger på mig jackan, rushar ut i trapphuset och in i hissen som sedan stannar på våning 2 som bara det gjorde mig ännu stressigare. Till slut nere på bottenvåningen ut och in i taxin.

Kl: 16:22
Chauffören drar gaspedalen i botten och vi bokstavligen "sladdar" ut från min gata. Hade redan i samtalet tidigare pratat chauffören att jag hade otroligt bråttom så han visste exakt vad som skulle göras.

En normal resa för mig med taxi hemifrån till Arlanda T5 tar 20 min så redan nu var jag orolig att jag inte skulle hinna. En annan tanke som slog mig när vi svänger upp på E4an är köer, fan också de är ju Fredag! Tar upp telefonen och in på Gruppchatten på facebook där ett gäng av nördar härifrån BC har diskussion om de mesta gällande resor. Slänger upp bokningen och säger åt dom, ge mig live webbkamera view av alla trafikverkens kameror längs vägen ut mot Arlanda. Ingen gör mig besviken så får snabbt ett par bilder och informationen att redan vid Upplands väsby tättar de på i trafiken rejält.
12178045_10153495471517013_1811837221_n.jpg

Kl: 16:28
Kommer med taxin i höjd med infra city och här börjar de jobbiga... Trafiken rullar i knappa 40km/tim och taxin växlar fram och tillbaka i vägfilerna för att ta sig fram snabbare. Har hela tiden kontakt med firman och börjar känna hur de blir mer och mer ont om tid och vi börjar leta alternativ, vilket det inte finns. Grejerna måste upp till Stockholm ikväll och tidigaste jag kunde vara på plats i Frankfurt om jag missade det här planet med SAS var 08:10 på lördag morgonen.

Kl: 16:45
Passerar Stora Wäsby som ligger 2 km norr om Upplands Väsby. Nu börjar de rulla lite snabbare men stressen är ända upp till toppen på huvudet nu. Men redan vid Rosersberg släpper det, nu gäller det att vara snabb vilket chauffören är, och vi ligger väl i 160 km/tim i vänsterfilen och avancerar ut mot Arlanda. Skickar ett meddelande till en vän vars pojkvän jobbar på SAS operation, ber dom göra allt för att lyckas hålla flighten. Hon ska skicka ett mess till pojken sin och se vad som går att göra

Kl: 16:50
Passerar Arlandastad och avfarten mot Arlanda.

Kl: 16:55
Ankomst Arlanda Terminal 5. Får meddelande att de är final call på flighten och nu finns inget tid att förlora. Ut ur taxin och står med dörren öppen och skall betala, men vad nu? Kortläsarn fungerar inte.... Jag säger bara du har mitt nummer, jag landar 23:45 ikväll igen och jag hoppas du litar på mig vilket han sa att han gjorde. Nu börjar löpturen!

Kl: 16:59
In i Fast track vid säkerhetskontrollen, tur att man hade digitalt boardingpass i mobilen. Kommer fram och de står 2 herrar som håller på att plocka upp sina saker och jag ber att få gå före då min flight avgår vilken sekund som helst. Kommer igenom säkerhetskontrollen utan pip från metalbåge eller något annat. Ut snabbt och ser på tavlan, Frankfurt Gate F29 "Gate Closed", Ne fan heller tänkte jag och börjar den halvlånga löpturen ut mot F-piren.

Kl: 17:03
På avstånd ser jag att personalen står fortfarande vid gaten och jag ger alla sista krafter i min kropp till mina ben och ökar farten varpå personalen i gaten ser mig.

Hon ropar:
- Avgång till Frankfurt?
- Ja, säger jag
- Måste bara kolla om jag kan boarda dig, säger hon.

Efter en snabb check med Gatebryggan får jag godkänt och hon boardar mig manuellt i datorn. Nu var allt lugnt, flämtande staplar jag mig ner för bryggan mot planet.
12179804_10153495466597013_292763430_n.jpg

Kommer ombord och möts av pursern som checkar av mig manuellt på den redan utskrivna passagerarlistan. Ombord och jag slår mig ner i det ända lediga sätet som fanns kvar på planet: 5B
12180569_10153491331377013_2116759610_o.jpg


Kl: 17:10
Starten är som vilken som helst och vi sätter kurs mot Frankfurt. Bra service ombord och jag får för första gången pröva "middagslådan" som serveras efter 16:00 på dagarna. Inte så jätteimponerad så beställer utöver lådan in 2 varma wraps
12179994_10153495466477013_1434349190_n.jpg


Kl: 19:10
Landar on-time och vi taxar in till A-piren och får förvånande nog en gateplats. Av planet och upp i Senator loungen (Gamla F loungen) för en kall öl.

Får information att paketen skall komma med chaufför klockan 20:30.

Kl: 19:45
Telefonen ringer och en yngre man svarar på knacklig engelska/tyska att chauffören är framme om 10 min. Frågar om numret till honom men han säger att chauffören inte kan engelska, wohoo tänker jag av tidigare erfarenhet.

Kl: 20:00
Ute i avgångshallen nu och väntar, fått info från firman i Sverige att dom hela tiden informerat levererande firma i Tyskland att dom skall lämna vid Terminal 1 depature (Lufthansa). För dom som varit på Frankfurts flygplats vet ju att den byggnaden är inte så svår att missa med säkert 10 stora Lufthansa Skyltar och märken samt 40-50 talet flaggor vajande utanför.

Kl: 20:15
Får information att chauffören skall stå vid en taxiparkering, frågar direkt om det är parkeringen vid First Class Terminal varpå jag fick ett vacklande svar i andra änden på luren att han inte vet var de är.:rolleyes:

Kl: 20:30
Fortfarande inte lokaliserat vart chauffören är någonstans men han skall vara på flygplatsen med sin bil. Ringer upp deras chef som jag fått numret till och han ber mig vänta i telefon. Nu börjar letandet när dom säger ja bilen var för stor att ta sig in så vakten stoppade honom. Jag bad honom att bara parkera bilen och gå in i avgångshallen.

Kl: 20:50
Nu börjar dom 2 timmar jag hade på mig rinna ut och de blir direkt stressigt. Får inget klart svar vart han är någonstans och verkar inte som att chefen heller riktigt kan lista ut det. Chefen enbart tysk och engelsktalande pratade med han som var supervisor för själva jobbet som kunde tyska/polska och minimalt med engelska som i sin tur pratade med chauffören som bara kunde Polska. Ni ser hur komiskt det här börjar bli när man försöker få reda på vart enbart den Polsktalande chauffören var någonstans.

Kl: 21:10
Nu började mitt tålamod rinna ur mig och jag ringde upp den högsta av cheferna jag hade numret till och sa nu får vi ta och reda ut de här för mitt plan har avgång 21:45 och jag står fortfarande här i avgångshallen utan något paket. Han förstår mig och ringer samtidigt till sin kollega som pratar med chauffören. Han har parkerat bilen och springer just nu upp till dig får jag information om. Tack sa jag och la på.

Kl: 21:18
Nu får jag syn på honom med 2 mindre små lådor. Han kommer fram till mig och med hjälp av tecken fattar jag att han vill ha en signatur. Frågar honom har du en penna vilket han självklart inte hade på sig så de blev att rusha fram till en check in disk och låna en. Allt underskrivet och lådorna i väskan springer jag mot säkerhetskontrollen som var helt tom och jag plockar av mig bälte och jackan i farten.

Full bodyscan var det som gällde här på Frankfurt så snabbt igenom och inga konstigheter. Men vad nu extra kontroll av väskan, jag som redan hade bråttom nog... Visar sig att dom bara vill dubbelkolla vad som ligger i dom 2 små lådorna jag skall leverera så det var snabbt avklarat.

Kl: 21:30
Igenom och nu sätter vi fart mot gate A60, tur att de fanns rullband visa delar av sträckan men helt lugnt när jag väl kommer fram till gate har dom precis börjat boarding. Går snabbt fram till sidan av disken och frågar vad de kostar att uppgradera i cash, säger att jag är beredd att betala. Får som svar att endast M&M poäng är möjligt att uppgradera med vid gate så fick nöja mig med Lufthansa Ekonomi (Inte alls dåligt de heller).

Kl: 21:55
Vi lyfter och sätter kurs mot Arlanda. Perfekt service ombord och jag började fundera lite varför jag egentligen sitter o flyger SAS så mycket. Lufthansa har ju en Ekonomiklass som slår SAS plus produkten på långa vägar. Dom serverar en smörgås som de är absolut inga problem att få 2 av om man frågar snällt. Nötter och snacks finns att tillgå och en full barservice med öl, drinkar, vin och mousserande vin.
12179216_10153495466177013_1918480705_n.jpg


Kl 23:50
Landar på Arlanda 5 min efter utsatt tidtabell och parkerar vid gate F31. Slår en pling direkt till firman och säger att jag landat och deras chaufför står utan för och väntar på mig. Ringer även taxichauffören som skall hämta mig här och även han är på plats utanför.

Möter upp utanför och lämnar över paketen som skall vidare med bil från Stockholm. Sen ut till taxin för vidare färd hem. Taxichauffören fick pengar cash för utfärden till Arlanda och sen betalade jag även hemresan med kort sen och la på bra med dricks.

Kl: 00:30
Hemma efter väl utfört uppdrag.
 

Jensik

Medlem
Tak tak, nie, dobry, dziękuję. Räckte gott och väl när jag var i Warszawa. Till det lite räkneord från serbiskan som är lagom lika, fungerade utmärkt. :D

@simon_says91 Tak trudny nie jest! ;)

@bnr De västslaviska och sydslaviska språken är ganska nära besläktade ja (betydligt lättare att förstå de sydslaviska än östslaviska språken för mig som talar polska). När jag var i Montenegro försökte jag prata med en äldre dam på en restaurang, det gick varken på engelska, tyska eller spanska. Tillslut växlade jag över till polska och montenegrinskan förstod allt :)
 
Toppen