Senaste nytt

Mängden handbagage ombord

Nystrom

Medlem
När skall flygoperatörerna börja efterleva de krav som ställs på handbagage? Ser många olika varianter på folks bedömningsförmåga vad som är tillåtet, både till antal, storlek och vikt. Jag börjar bli ordentligt less på att få kläder ihoptryckta och nedsmutsade av passagerare som med våld skall trycka in sin, halft nedsmutsade, carry-on i en redan full hatthylla. Ibland så händer det att man för att få plats med sin väska så långt fram i kabinen som möjligt plockar ut kläder och väskor och lägger dem i ett fack längre bak. :mad:

Skulle tacksamt ta emot en tuffare attityd vid t ex säkerhetskontrollen där man "återremitterar" folk till incheckningsdisken när det är för mycket eller för stort. Är det för kort om tid att checka in bagage så finns ju möjligheten att man får lämna bagaget i gaten för lastning på planet.
 
Kan inte annat än hålla med. Många passagerare "bidrar" genom att fylla bagagehyllan med trolley, datorväska, ytterrock/kappa, till det kommer ytterligare en handväska (tänker då främst på tjejer/kvinnor). Längre fram i vår kanske vi slipper ytterrocken i allafall... :)
 

Alf

Medlem
Instämmer helt, det är ett otyg och ännu värre när passagerare på andra rader har snott plats ovanför min stol och det är fullt när jag kommer dit. Det funkar inte med två handbagage, inte i ekonomiklass i varje fall. Värst är tyvärr vi det manliga släktet.
 

Senator

Moderator
Jag är en sådan med stor kabinväska samt en laptopväska. Ledsen grabbar men när man reser runt till London, Madrid, Zürich, och Stuttgart och landar runt 22:00 varje kväll vill man inte vänta på väskan varje kväll. Men jag väldigt noggran att optimera platsen där uppe. Jag sitter dock nästan alltid framme så det finns lite mera plats
 

lnixon

Medlem
Jag har kabinväska plus laptopväska. Den senare har jag alltid vid fötterna, så den inkräktar inte på någon annans utrymme.
 

Nystrom

Medlem
Jag har kabinväska plus laptopväska. Den senare har jag alltid vid fötterna, så den inkräktar inte på någon annans utrymme.

Din beskrivning känns OK för mig. Har du en väska som håller dimensionerna och ytterligare en väska (laptop) så tycker jag att det är "inom byggnorm". Lägger du dessutom en väska vid fötterna så tycker jag att du visar stor hänsyn mot dina medpassagerare. Men, datorväska, ryggsäck, oversize kabinväska och kanske något mer, då tycker jag att man har gjort en felbedömning. När allt dessutom skall in i hatthyllan......
 
Håller mig precis som Inixon inom reglerna med kabin + laptopväska. Numer brukar kabinväskan väga under rätt vikt, men sen att laptopväskan väger nästan lika mycket ibland är en annan sak. ;)
 

Dr. Miles

Expert
Ni kommer att svimma eller er blodkärl exploderar när ni ser antal och volym av handbagage som kineserna tar med sig onboard på inrikes flyg i Kina... :eek:
 
Toppen