Senaste nytt

Mindre smickrande fakta om resebyråtestvinnaren Expedia

SK9269

Medlem
Expedia vann ju resebyråtestet på den här webbplatsen förra året http://www.businessclass.se/artiklar/260-businessclass-resebyratest-plats-1-expedia.html och visst, de har ett intressant utbud, men någon som är mindre smickrande är att de kartlägger sina användare. Och deras nyhetsmail skulle vara intressantare om de inte skickade ut dem så ofta som om de hoppas på att kunna kränga fler resor på det sättet.

Att de kartlägger sina användares surfande upptäckte jag genom att jag märkligt nog fick en massa nyhetsmail (läs glättig reklam) om hotell i Alicante efter att ha varit på deras site och kollat efter hotell i just Alicante utan att ha bokat något. Att använda cookies till sånt här är inte något som inger något förtroende. Dessutom undrar jag om de inte bryter mot lagen genom att inte tydligt informera om hur de använder cookies http://www.pts.se/sv/Regler/Lagar/Lag-om-elektronisk-kommunikation/Cookies-kakor/

Om man googlar på cookies site:expedia.se så hittar man däremot information, som inte tänkt för besökarna på deras webbplats https://access.expedia.se/Home/NetworkAffiliateOverview utan för företag, och som i alla fall är tydlig om hur de använder cookies och det låter inte särskilt smickrande:

Spåra din trafik och dina inkomster online. All information finns tillgänglig dygnet runt och cookies är aktiva i 30 dagar.

Mitt förtroende för Expedia har fått sig en rejäl knäck efter det här! Och något hotell i Alicante blev det inte, den bokningen av hotell för två veckor till sommaren gick till någon annan istället.
 

SK9269

Medlem
så här gör nästan alla företag på webben på ett eller annat sätt... inget konstigt alls allt som vanligt... :eek:

Njae, jag upplever nog att många av de mer seriösa försöker vara försiktiga med att så här tydligt använda cookies för att kartlägga besökarnas surfande, speciellt i rent reklamsyfte som det här, eftersom de vet hur negativt det uppfattas om det kommer fram, vilket det dessutom SKA göra om de informerar om sin användning om cookies som de ska göra TYDLIGT.

Men Expedia fick just en länk till den här diskussionstråden också i ett meddelande från sin webbplats så de har möjlighet att kommentera det om de nu bryr sig.
 
Last edited:
Tripadvisor och Hotels.com kör det här gång på gång. Testa söka på en stad på Tripadvisor (inloggad) och du får ett mail med erbjudanden samma kväll...
 

agehall

Medlem
Hej och välkommen till Internet.

Det är så här företag kan tillhandahålla tjänster utan att du måste betala för tjänsten. Det är väldigt få siter idag som inte spårar sina användare på ett eller annat sätt.
 

nilsson

Medlem
Jag tycker hotels.coms mail är värdelösa. Jag vill få erbjudande om hotell innan jag bokar, inte efter.
 

fly4fun

Medlem
Att de kartlägger sina användares surfande upptäckte jag genom att jag märkligt nog fick en massa nyhetsmail (läs glättig reklam) om hotell i Alicante efter att ha varit på deras site och kollat efter hotell i just Alicante utan att ha bokat något. Att använda cookies till sånt här är inte något som inger något förtroende. Dessutom undrar jag om de inte bryter mot lagen genom att inte tydligt informera om hur de använder cookies PTS - Kakor (cookies)

Ska man vara så paranoid så är det lika bra att koppla ner internet, stänga av datorn, slänga mobilen i sjön och flytta ut i skogen.

När du kommer körande med bilen mot ett rödljus, och magnetremsan i asfalten känner av din bil, så det slår om till grönt, kallar du det oxå för kartläggning? När du slår på mobilen utomlands och får ett SMS med landets prislista, kallar du det för kartläggning? När du ska in till köpcentret och dörren öppnas automatiskt, kallar du det för kartläggning? När SL-spärren på sista dagen varnar för att du har en dag kvar giltighetstid på SL-kortet, kallar du det oxå för kartläggning?

Du har helt klart missbrukat ordet kartläggning i ditt inlägg. Med dagens IT system går det göra mycket lösningar som i de flesta fall underlättar eller i alla fall försöker göra livet enklare för människan. När du slår på mobilen utomlands så känner nätet/systemet av detta och skickar ett SMS med prislistan så att du ska veta vad det kommer kosta. Det är ingen människa som håller på kartlägger dig och manuellt kontaktar dig för att du åker utomlands. På samma sätt är det med nyhetsbrevet, det är ju inte nån människa som sitter och kollar vad du har för dig, utan ett helt automatiskt system. Jag förstår inte problemet, detta är nånting som händer hundratals gånger per dag ute i samhället.
 
Jag gillar att vända på det. Skall de ändå skicka mig reklam är det bättre att den är riktad till något jag vill ha än inte.

Sen kan man ju lösa det genom att logga ut också. ;)
 
Toppen