Senaste nytt

Tryckfall och nödlanding för SK1014 idag Arlanda-Skellefteå

Alf

Medlem
Det mest obehagliga är när syrgasmaskerna faller ner, är man sedan på marchhöjd är det lite adrenalinhöjande ögonblick under den snabba nergången till 3000 meter. Jag har under mina många flygår råkat ut för detta fyra gånger, utan någon större dramatik. En gång med DC10 då det inträffade under stiigning ut från JFK. Då blev det även rökutveckling så det var snabbt tillbaka för nödlandning på JFK med fullt med räddningbilar längs banan. På den tiden hade SAS en DC10 i beredskap på JFK så dom fixade en ny avgång på ca 3 timmar, bra gjort. De tre andra gångern har kabintrycket försvunnet vid flygningar med SAS Q-400. När man åkte det flygplanet fick man räkna med att allt kunde hända stod mer på marken än var i luften och var en riktig miss av SAS att skaffa.
När det gäller B737 så är det "grisen" dvs 600 modellen som har en dålig konstruktion av trycksystemet som dom inte lyckats få ordning på. Tyvärr är det nästan bara SAS som har denna modell så påtryckningarna på leverantören väger väl inte så tungt.
 
Toppen