Senaste nytt

Privatflyget, ett fullvärdigt alternativ till kommersiella flygningar i framtiden?

Palazzi

Medlem
Jag trodde gyrokoptrar var mer olycksdrabbade än flygplan, eftersom rotorhuvudet är en förhållandevis komplicerad komponent som är single-point-of-failure. Men jag har inte dubbelkollat statistiken.

Är säkert så, då det finns ganska enkla hemmabyggen av gyrokoptrar. Vissa skulle inte jag sätta mig i...
Finns såklart även hemmabyggen av flygplan, men här talar vi ibland om något som liknar en pinnstol med rotorblad.

Däremot finns ju ganska seriösa produkter från Tyskland, som är tillverkade i hållbara kompositer. Men som du säger, går övre rotorn är man rökt - inga vingar som ger glidtal.

Tanken med konstruktionen är ju dock att det ska vara säkrare iom att man inte behöver ha motorn igång för att landa mjukt. Landningsytor behöver bara vara ca 30m o när gyrokoptrar faller roterar rotorn o farten sänks.
Gissar att det är en större risk att en bra motor får ett stopp än att en bra rotor slits av/går sönder.

Vet att de flesta gyrokopterolyckor sker vid landning. Kommer man in med fel vinkel kan den stora rotorn slå i marken innan hjulen. Inget vidare mao.

Edit: Ser nu att det är väldigt många UL-olyckor med dödlig utgång, i förhållande till antalet licenser. Visste inte att det var så illa...
 
Last edited:

Hapto

Medlem
Det har varit en hel del(förhållandevis iaf) haverier med Gyrokoptrar den senaste tiden. Oftast verkar det då ske i starten. Man glömmer t.ex. att släppa rotorbroms och liknande. Jag har dock för lite erfarenhet och kunskap om gyrokoptrar för att säga om det är hög risk eller inte.
 
Toppen