Senaste nytt

Får det verkligen gå till så här?

fmansson

Medlem
Har ARN som utgångspunkt för mina resor och under ett år är jag där 30-40 ggr.
Två saker som hänt den senaste tiden har minst sagt intresserat mig.

1.
Den 1 september (skulle flyga med Ethiopian till VIE) så går en securityklädd (jag gissar att denne är/var anställd) genom metallbågen före mig och det tjuter. Personen knallar bara vidare, ingen kontrollant gör en check på personen.
Får det gå till så?

2.

Den 5 Oktober kommer jag till ARN med ett av kvällsplanen från CPH. När jag går ut genom tullen är det "som vanligt" helt igenbommat eftersom ingen ringt in något tips och ingen "högriskflight" verkar anlända T5. När jag precis har rundat "hörnet" i gången som svänger höger ser jag en jeppe som går in i gången från ankomsthallen sett och piper runt hörnet som för jeppen svänger vänster. Sen ser jag att han svänger vänster igen eftersom jag stannar upp och kollar vad han hålls med. Jag följer inte efter eftersom jag har en tid att passa.
Får det gå till så?

Med detta observerat så kan jag bara konstatera att om någon med "dålig agenda" vill göra något mot ARN så är det ju fritt fram. Antingen så mutar man någon i securityn som kan ta med något otillåtet airside eller så springer man bara in bakvägen därnere och tar sig upp airside utan att passera securityn.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Moco

Medlem
Nej, men de är väl som med det mesta övriga i Sverige; slappt och slött. Eller?

Arlanda är ju oftast stendött på tullfronten, väldig sällan man märker någon aktivitet. På Landvetter verkar tullen dock vara på hugget numera. Men sedan är det väl troligt att de bara går på "Lasse med en flarra konjak för mycket"-typen ändå.
 

FF#1

Medlem
Vi får komma ihåg att de mesta i den synliga Security är ett spel för gallerierna.
Angående pip i detektorer, var i inden där hade de en säkerhetskontroll när man ankom, det pep konstant och de tittade knappt på skärmen till röntgen maskinen, stoppade max vart 10:e som pep.
 

agehall

Medlem
Den 5 Oktober kommer jag till ARN med ett av kvällsplanen från CPH. När jag går ut genom tullen är det "som vanligt" helt igenbommat eftersom ingen ringt in något tips och ingen "högriskflight" verkar anlända T5. När jag precis har rundat "hörnet" i gången som svänger höger ser jag en jeppe som går in i gången från ankomsthallen sett och piper runt hörnet som för jeppen svänger vänster. Sen ser jag att han svänger vänster igen eftersom jag stannar upp och kollar vad han hålls med. Jag följer inte efter eftersom jag har en tid att passa.

Jag misstänker att det där var civilklädd tullpersonal som återvände efter ett uppdrag.
 

fmansson

Medlem
Nu har jag svårt att göra en bedömning baserat på den beskrivningen, men ifall du ska jobba som civilklädd tullare så är det väl kanske en fördel om man inte alls ser ut så som du förväntar dig ett en tulltjänsteman ska se ut?
Nja, du hakar upp dig på min enstaka händelse, men om man ser det i ett lite större perspektiv så är det ju raka spåret in i avgångshallen de tider då tullen är igenbommad på T5. Visst, det finns övervakningskameror just där men någon kontroll 24/7 av vad som händer i realtid finns inte.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Fredrik

Medlem
Nja, du hakar upp dig på min enstaka händelse, men om man ser det i ett lite större perspektiv så är det ju raka spåret in i avgångshallen de tider då tullen är igenbommad på T5. Visst, det finns övervakningskameror just där men någon kontroll 24/7 av vad som händer i realtid finns inte.

Man kommer väl inte in i avgångshallen från bagageutlämningen? Visst, i teorin kanske man kan tränga sig genom slussarna men i praktiken?

Jag vet inte men skulle anta att civila tullare har en egen ingång långt ifrån nyfikna blickar(alternativt att de bär en bricka eller liknande tydligt synlig).

Vad gäller det förstnämnda om att tjutande larmbågar som lämnas utan åtgärd får det blodet att koka. Säkerhetskontrollen blir mer och mer påträngande men den ska gälla personalen i säkerhetskontrollen också för annars är den inget värd.
 

agehall

Medlem
Nja, du hakar upp dig på min enstaka händelse, men om man ser det i ett lite större perspektiv så är det ju raka spåret in i avgångshallen de tider då tullen är igenbommad på T5. Visst, det finns övervakningskameror just där men någon kontroll 24/7 av vad som händer i realtid finns inte.

Absolut finns det ett problem där. Men sedan är frågan vad problemet egentligen är. Det är ju inte direkt en säker zon likt innanför säkerhetskontrollen.

Man kommer väl inte in i avgångshallen från bagageutlämningen? Visst, i teorin kanske man kan tränga sig genom slussarna men i praktiken?

Korrekt - man får nog ha med sig rejäla verktyg för att forcera sig in i avgångshallen.

Jag vet inte men skulle anta att civila tullare har en egen ingång långt ifrån nyfikna blickar(alternativt att de bär en bricka eller liknande tydligt synlig).

Man kan ju tycka det. Jag har vid ett par tillfällen mött folk där i civil klädsel men med öronsnäcka i ena örat och som hejar på tullarna som stod där inne.
 
Det finns individer som har tillträde till säkerhetsområdet utan att genomgå sökning, så svaret på första frågan är ja. Andra passar jag på.

Sen är det som FF#1 säger, den synliga säkerheten gör nog ganska lite egentligen. Däremot finns det många lager säkerhet runtomkring en flygplats som passagerare inte ser och det är där man gör det mesta och mest effektiva arbetet.
 
Toppen