Senaste nytt

Glacier Express - en förstklassig tågresa genom Schweiz.

Resenären

Medlem
Trots flertal besök i Schweiz har jag inte åkt en av de legendariska tågresorna som erbjuds i alplandet. Men nu skulle det bli ändring. Den något klychiga benämningen till trots, så är ’värdens långsammaste snabbtåg’ Glacier Express värt en resa. Platsbiljett är obligatorisk och bokas tidigast 90 dagar innan avfärd och görs enklast på nätet.

Tåget går mellan de två orterna Zermatt och St. Moritz, med möjlighet att påbörja/avsluta resan på någon av de mellanliggande stationerna. Total restid, enkel resa, är ca 8 timmar.
glmap.jpg


Resan gick med SAS Plus till Genève och sedan vidare med tåg till Zermatt. I den legendariska alpbyn Zermatt med berömda Matterhorn, som sin största attraktion finns inte mindre än 114 olika hotell att välja på. Valet föll på Chalet Hotel Schönegg, som erbjuder en magnifik utsikt mot Matterhorn och en lika spektakulär entré. Via en tunnel, i byns centrum åker man ca 200 m in i berget och sedan direkt in i en hiss, som tar besökaren ca 50 m rakt upp i berget till hotellreceptionen. Zermatt är för övrigt en bilfri ort. Endast batteridrivna fordon är tillåtna och så har det varit sedan 1961.

Zermatt0.jpg

Utsikt i klart väder, då syns Matterhorn, men inte denna dag…



En intressant finess var kranen i badrummet:

Zermatt_wasser.jpg



En knapp för dusch och tryckning nummer två stänger av vattnet.

Gornergratbahn heter ett tåg som tar besökaren upp till just Gornergrat på 3089 m över havet. Vi valde dock att stanna på Riffelalp på 2222 m öh. Här ligger ett magnifikt hotell, som endast kan nås till fots, eller med hotellets smalspåriga tåg.
Riffelalp.jpg

Byn Zermatt erbjuder förutom hotellen och privathus, en hel del hus av äldre datum:
Zermatt.jpg


Ett betydligt nyare och mer påkostat boende kommer att erbjudas i de 7 nya ’stugor’, som håller på att byggas i centrum. De är på mellan 500 och 1200 m2 och heter passande 7 Heaven!

Zermatt_7heaven.jpg

7 Sumptuous Chalets | 7 Heavens


Efter vandrande i de branta backarna var det lämpligt med lite fika, som påpassligt har fått namn efter det stora berget:

Zermatt1.jpg

Hotellets elbil körde oss till stationen, där vi var inbokade på tåg 904, vagn 32 plats 41 & 42, dvs. avgångstid 9:52 från Zermatt. Precis som övriga tågresor reste vi uteslutande i förstaklass.
GlacierExpress.jpg

GlacierExpress1.jpg

GlacierExpress2.jpg


En av resans höjdpunkter är, förutom den skiftande utsikten, är måltiden som intages ombord. Det är bordsservering, dvs. man sitter vid sin ordinarie plats och kyparen kommer med mat och dryck.

GlacierExpress3.jpg


Det serveras flera lokala specialiteter, vi avnjöt torkat kött i olika former och till dessert en kopp te med lokalt aprikoslikör. Kyparen har onekligen ett intygande sätt att servera på!
GlacierExpress4.jpg

Det är svårare än det ser ut. Påpekade han.


Utanför de stora panoramafönstren skiftar landskapet hela tiden. Som synes är det stora höjdskillnader, som avverkas.
höjdkurva.jpg

På de brantaste ställena är det en kuggstång som driver tåget.

GlacierExpress6.jpg

Vid ett par stationer, såsom i Desentis och Chur, gör tåget ett lite längre uppehåll. Jag passade på att gå av tåget och kikade på andra lokaltåg, som detta från Matterhorn Gotthard Bahn:

GlacierExpress5.jpg



Efter nästan 8 timmars tågresande närmade vi oss vår slutstation. Tågvärdinnan, som tittat på våra biljetter undrade om vi skulle resa vidare från denna station; Samedan. Jag svarade att vi skulle vidare med lokaltåg till Pontresina. Mycket riktigt när vi klev av i Samedan, stod tågvärdinnan på plattformen och kontrollerade att vi kommit av tåget och, bäst av allt, hade meddelat lokaltåget om vår ankomst, så de inväntade oss. Efter en kort tur på 6 minuter kom vi till nästa ort på vår resa i Schweiz: Pontresina. Se Höstresa till Relais & Châteaux Hotel Walther, Pontresina Schweiz | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor

HotelWalther.jpg


Det var med andra ord ganska exakt två år sedan vi bodde på detta hotell. Trots det(!), blev vi välkomnade med namn direkt i receptionen och ett flertal kypare kände igen oss.

Då som nu var servicen på topp. Jag gillar små detaljer, såsom den extra mjuka lilla matta, som placeras vid sängen vid ”turn down service”.

HotelWalther1.jpg



Extra uppskattat är att få frukost serverat på rummet och läsa hotellets dagsbulletin och dagstidningen NZZ.

Frukost.JPG


Under vistelsen i Pontresina gjorde vi ett flertal utflykter, såsom till närbelägna St.Moritz:

StMoritz.jpg


StMoritz1.jpg


En kort tågresa och sedan en linbana upp till 2987 m öh och man är bokstavligen i en annan värld:

Diavolezza med glaciärer och flera bergstoppar högre än 4000 m

Diavolezza1.jpg


Detta är en spegelbild i restaurangens fönster med uteplatser när vädret tillåter.


Men också tilltalande var en tur med Europas högst belägna båttransport. Detta skedde på Silser See och mellan orterna Maloja och Sils-Maria. Härligt bergspanorama:

Silsersee.jpg



Här i Sils-Maria intog vi åter en lokalproducerad lunch och sedan vandrade vi i byn.
Sils_Maria.jpg

Så här snyggt presenterades notan på Hotel Edelweiss:
Edelweiss.jpg

En tavla hade följande läsvärda text: ”Början av augusti 1881 i Sils-Maria 6000 fot över havet och mycket högre än mänskligheten”.
Edelweiss1.jpg



Efter ytterligare utfärder ifrån Pontresina var det dags att avluta tågresandet i Schweiz, denna gång med Räthishe Bahn till Chur. Detta är en mycket vacker del av den UNESCO-klassade linjen mellan Italienska Tirano och Chur. Totalt passerar tåget 55 tunnlar och kör över 196 broar.
I Chur blev det byte till tåget mot Zürich och flygplatsen. Praktiskt att kunna checka in till flyget direkt på järnvägsstationen.
Då Schweiz är ett mycket tågvänligt land finns det också en uppsjö av olika biljetter. Inte helt lätt att hitta vilken typ, som passar bäst. Jag valde ett så kallad Swiss Travel Pass Flex 3 days. Det innebär att jag under en månad fick välja tre valfria dagar och då åka obegränsat. Beställs enklast på SBB:s hemsida och biljetten skickades hem med DHL på två dagar.
 

chazzie

Medlem
Fantastisk rapport! Nu blev man allt lite sugen! Det kanske inte är så att man måste till USA/Kanada eller Afrika för att få åka en häftig tågresa!
 
Toppen