Senaste nytt

Pass går ut under hemresan - problem?

perhall

Medlem
Mitt pass har sista giltighetsdag på tisdag. Flyger LHR-ARN 21.05 och är ju de facto hemma dagen efter då passet ej längre gäller. Det är ju fortfarande passkontroll hem från UK, eller blev den nyss avskaffad...? Vad händer?
/Per
 

SNIFF

Medlem
Står det inte någonstans att passet ska vara giltigt under hela reseperioden. Oklart vad som händer.
Det lär inte vara ett problem i sig med det argument du för. - och du ska ju dessutom "bara" in i Sverige.
Ta med dig körkort eller något så du kan legitimera dig när du kommer hem bara.

"Prova och se vad som händer!"
 

erhel

Medlem
Passet måste vara giltigt vid inresan, dvs. den dagen du passerar gränskontrollen. Du kan även styrka ditt svenska medborgarskap med ett nationellt ID-kort, men inte på annat sätt.

Sedan kommer det i slutändan bli så att gränskontrollanten beslutar att släppa igenom dig. Men det kommer troligen ta längre tid.
 

fcx

Medlem
Det är definitivt passkontroll vid landning (SAS landar 00:30 om jag minns rätt). På ARN scannas alla pass, och ditt bör således upptäckas vara ogiltigt. Kanske går det att prata sig in, kanske fastnar man hos en sur passkontrollant. Med riktig otur bli du inte ens påsläppt på flighten (försöka komma in i landet med ogiltig resahandning = konsekvenser för flygbolaget)?

Jag skulle boka om till ett tidigare flyg.
 

perhall

Medlem
Ja, den här va svår. Måste absolut vara hemma onsdag morgon.

Så här då: jag reser över dagen utan incheckat bagage, dvs. jag kan checka in för hemresan redan innan jag åker. APIS gör ju att jag fyller i passuppgifterna, om det går igenom systemet borde det vara lugnt...? Annars ställer jag hellre in än missar onsdagen..
Per
 

SNIFF

Medlem
Tror ni man kan få ett temporärt pass på Arlanda för detta ändamål? Kanske billigare än att boka om?
 

perhall

Medlem
Men nu fick jag se det här... (angående att jag kände på mig att passkontrollen är borta, jag va i London i augusti...):
Du måste ha en giltig resehandling för att resa till Storbritannien. Giltiga resehandlingar är pass och från och med den 1 juli 2015 även Nationellt ID-kort. Du kan resa till Storbritannien under passets/ID-kortets hela giltighetstid. (Storbritannien | SwedenAbroad

Mitt ID går inte ut på tisdag..

Per
 

fcx

Medlem
Men nu fick jag se det här... (angående att jag kände på mig att passkontrollen är borta, jag va i London i augusti...):
Du måste ha en giltig resehandling för att resa till Storbritannien. Giltiga resehandlingar är pass och från och med den 1 juli 2015 även Nationellt ID-kort. Du kan resa till Storbritannien under passets/ID-kortets hela giltighetstid. (Storbritannien | SwedenAbroad

Mitt ID går inte ut på tisdag..

Per

Observera att det enbart gäller nationellt ID-kort, inga andra ID-kort (t.ex. körkort)
 

Moco

Medlem
Du behöver inte oroa dig över att inte bli insläppt i Sverige som svensk medborgare, även om passet har gått ut. Gränsbevakningen i detta fall hänger inte på dagsformen hos passkontrollanten.

Däremot kan flygbolaget krångla, men jag ställer mig tveksam till det i detta fall.
 
Toppen