Senaste nytt

Privatflyget, ett fullvärdigt alternativ till kommersiella flygningar i framtiden?

Vinner jag på lotto skaffar jag en privat pilot och en Cirrus Vision SF50, helt klart. :)
(Verkar dock som prislappen har ökat en hel del)

VST-BCN direkt. ;)
 
Last edited:

Johan_G

Medlem
Kapar min egen tråd:
Tycker ibland att det känns lite omständigt att ta sig ut till flygplatser etc när man vill flyga, så då kom jag på tanken att det skulle vara kul att ha ett flygplan eller liknande i/på bilen som man kan ha med sig på resan.

Min första tanke var då att man behövde en lastbil/större släp, och att det då återigen blir ganska omständigt. Tittade på gyrkoptrar, men även de var ca 5m.
Tillslut hittade jag dock Rotortec Cloud Dancer 1! - En enmansgyrkopter med 12v-uttag, navigationsutrustning mm som endast tar 3.6m i anspråk (http://farm9.staticflickr.com/8407/8698546242_1a00b0f199_b.jpg).

Finns det en bil med 3.6-3.8m flak som inte är lastbilsregistrerad? Vet att det borde vara möjligt i en större skåpbil, men hade tänkt mig ett roligare fordon, som även kan agera bil dagligdags...
Kollade på den största pick-up jag känner till, Ford F350, men i.o.m att den har dubbelhytt återstår "bara" 2.7m flak.

En kompromiss är ju http://www.truckpaper.com/listingsdetail/detail.aspx?OHID=4453943, men 1.8L/mil och lastbilskort skrämmer en aning. Den är ju iofs rätt maffig, så hade ju varit lite rolig. Tänk att glida runt på bilsemester med denna och ett litet "plan" på flaket:rolleyes:

Det är inte aktuellt denna sommaren, men tänkte sondera terrängen. Har även en vän som är intresserad av idén, och om jag känner honom rätt så slår han till direkt när han vet om möjlighet finns...:)

Valfri lätt lastbil från VW, MB, Fiat etc. borde gå att hitta i en konfiguration med 3,5-4m flak, alternativt kan du skaffa en stor släpvagn att ha den på men då måste du oftast också ha en stor dragbil och ett stort körkort.
 

Palazzi

Medlem
Valfri lätt lastbil från VW, MB, Fiat etc. borde gå att hitta i en konfiguration med 3,5-4m flak, alternativt kan du skaffa en stor släpvagn att ha den på men då måste du oftast också ha en stor dragbil och ett stort körkort.

Synd bara att de ska vara så nedrans fula....

Tittar just nu på en Ford F-350 Chassi Cab XLT vilket känns som en ok kompromiss. XLT = dubbelhytt, och då ser den faktiskt ut som en trevlig SUV inuti :)

Bilen har en totallängd om 6.68m, men det framgår inte om det blir 3.60 kvar om man kör dubbelhytt
 

Palazzi

Medlem
Blev det något av denna briljanta idé? :)

Kanske för någon. För mig hann verkligheten ikapp, o jag insåg att jag inte kommer ha varken råd eller tid i nära framtid. Närmsta jag kommer är nog att snylta på en bättre bemedlad vän med flygplan :p

Drömt om både flygplan, sportbilar o båtar. När det väl kommer till kritan, och andra är med och bestämmer.....familjebil o större bostad *snyft*
 

Palazzi

Medlem
Synd men fullt förståeligt! :)
Jag tror att det finns stor potential i eget luftfartyg, såg på Wiki nu att även version 2.0 kommit av den typen: Rotortec Cloud Dancer II - Wikipedia, the free encyclopedia

Man ska dock tänka på att det är en autogyro och inte en helikopter så egenskaperna är något annorlunda.
Missat att det kommit en ny. Gillar konceptet o säkerhetstänket med Gyrokoptrar, men tyvärr gör formen o den relativt låga hastigheten att den blir vindkänslig.

Jämfört med en vanlig ultralight sparar man ju bensin, billigare i inköp, landning på korta banor o relativt säker.

Synd att ultralights många fördelar begränsas av att man bara får ha en passagerare.... Vet att man i Australien får vara tre pers totalt, o finns Gyrokoptrar i den konfigurationen.

Skriv gärna om du köper en egen. Jag är intresserad för framtiden iaf :)
 

Brandten

Medlem
Flög en hel del i Sydafrika och har varit runt massor med småfält i Sverige med åren. Även i Norge har det blivit några timmar. Utgick nästan alltid från Bromma. Nu är inte ens baracken (klubbstugan) kvar. Senast jag flög var i augusti men ska försöka komma upp lite mer frekvent så jag kan bidra till Visby. Behövs ju en del piloter om vi ska till Visby (eller Mariehamn är fint) då kärrorna bara tar 3 pax.

Lite kuriosa är att jag för en stund sedan sammanställde en lista med alla bekanta som jag flög med i Sydafrika och som nu flyger någonstans i världen och det blev en riktigt häftig lista med piloter på alla möjliga flygplanstyper i hela världen. Satt med på klapp hos SAS för några dagar år sedan och blev erbjuden att sticka på intervju att flyga Cessna Caravan som kaptenens polare hade. Tyvärr hade det inneburit flytt till St Marteen och det passade inte familjelivet just då.
 

Hapto

Medlem
Lite kuriosa är att jag för en stund sedan sammanställde en lista med alla bekanta som jag flög med i Sydafrika och som nu flyger någonstans i världen och det blev en riktigt häftig lista med piloter på alla möjliga flygplanstyper i hela världen. Satt med på klapp hos SAS för några dagar år sedan och blev erbjuden att sticka på intervju att flyga Cessna Caravan som kaptenens polare hade. Tyvärr hade det inneburit flytt till St Marteen och det passade inte familjelivet just då.

Synd men förståeligt. Flygningen där borta är nog riktigt häftig!
 
Toppen