Senaste nytt

Star Alliance och Turkish Airlines

Marg

Ny medlem
Hej,

Jag håller nu på att försöka läsa på gällande bonusdjungeln. De flygresor som är mest frekventa för mig är mellan Sverige, Japan, och Korea. Mellan Sverige och Japan innebär det oftast Turkish och/eller Finnair. Numera är Turkish kanske de som används mest. Med asiana eller korean air mellan Japan och Korea. Jag flyger oftast economy.

Det jag inte riktigt förstår är förhållandet mellan Star Alliance och Turkish bonusproram (miles and smiles). Det lutar mot att jag går med i Turkish program men hur påverkar det när man flyger med andra bolag som ingår i star alliance? Om jag till exempel flyger med Asiana mellan Korea och Japan som också ingår i star alliance.
 

Buffy

Medlem
Turkish är medlem i *A. M&S Elite motsvarar guld i *A vilket ger de fördelar man vill åt med loungeaccess i alla *A guld lounger, fast track och business check-in och extra 20kg baggage så länge du flyger med ett bolag inom alliansen. Flyger du med Asiana kan du kreditera poängen till M&S för snabbare nå status.
 

agehall

Medlem
Välkommen hit @Marg. Det här är inte en helt ovanlig frågeställning och det kan vara lite knepigt att förstå i början innan man kommit in i det hela.

Star Alliance är en allians av flygbolag. Vi som resenärer märker av detta genom att alla bolag inom en allians har ett tätare samarbete mellan sig än med bolag utanför alliansen.

Inom Star Alliance, så kan du kreditera dina flighter till vilket program du vill hos de flygbolag som är medlemmar. Om du kommer upp i status kommer den sedan att respekteras av alla andra bolag inom alliansen.

Det som är viktigt att komma ihåg, är dock att det inte nödvändigtvis är det bolag du flyger mest med som är bäst för dig som bonusprogram. Det finns en massa faktorer att ta hänsyn till här såsom ifall du kan skaffa kreditkort som genererar miles via något bolag och vad du är ute efter med ditt medlemsskap.
 

Marg

Ny medlem
Tackar för informationen! Har tagit till mig och läst upp lite mer själv också.
Det se ut som att Aegean eller Asiana är de mest realistiska alternativet för mig att nå en guld status. Detta då det främst kommer att handla om lite billigare flygtyper där de två verkar ge bättre utdelning per % av mil. Det är nog främst med dessa två jag ser en möjlighet att nå en status som har en betydelse. Kanske då främst asiana som har 2 år (40.000) gentemot 1 år (24.000) med Aegean.
 
R

rstenelo

Guest
Tänk på att många bokningsklasser i billig Economy ofta ger 0 eller bara 25% av Miles. SAS flighterna är ett av få undantag inom Star alliance där du alltid får 100% så fundera på att flyga SAS till Tokyo. Tokyo är även den enda SAS destination som du även får vin till maten i Economy om du inte är EBD
 
Toppen