Senaste nytt

Eurobonus kontra andra Star Alliance medlemskap

Jag skulle själv inte påstå att jag är en speciellt frekvent resenär. Dock älskar jag lounger, biz-klass osv. Oftast avnjuter jag den lyx tillsammans med min far som är en EBG-medlem. Själv har jag snittat ungefär 15 kvalificerade resor de senaste perioderna med mitt EBB-kort. Vilket dessvärre inte kvalificerar mig till någon högre nivå hos SAS.
På senare dagar gör jag allt fler resor på egen hand helt utan den guldkant som jag lärt mig uppskatta med min far. Tråkigt!

Diskussionen lyder:

Lönar det sig att gå med i något annat Star Alliance medlemskap istället för Eurobonus för att snabbare få tillgång till lounge, fasttrack, biz-incheck osv? Jag har hört att Lufthansa erbjuder sina silvermedlemmar lounge tillträde. Kan man nå silverstatus hos lufthansa enbart med flygningar utförda av SAS? I dagsläget har jag 15 kvalificerade flygningar och 7k baspoäng, mestadels flyger jag inrikes i Sverige och kortare Europa flighter men har även flugit till Asien en del i år. Majoriteten av dessa flygningar är utförda av SAS.
Kommer jag någonstans på detta hos t.ex lufthansa eller Aegan?

Tacksam för svar!

Flyg lugnt!
 

Dr. Miles

Expert
Lönar det sig att gå med i något annat Star Alliance medlemskap istället för Eurobonus för att snabbare få tillgång till lounge, fasttrack, biz-incheck osv? Jag har hört att Lufthansa erbjuder sina silvermedlemmar lounge tillträde. Kan man nå silverstatus hos lufthansa enbart med flygningar utförda av SAS?
Ja, det är möjligt. Alla *A flyg räknas som Status miles.

I dagsläget har jag 15 kvalificerade flygningar och 7k baspoäng, mestadels flyger jag inrikes i Sverige och kortare Europa flighter men har även flugit till Asien en del i år. Majoriteten av dessa flygningar är utförda av SAS.
Kommer jag någonstans på detta hos t.ex lufthansa eller Aegan?
Tyvärr, det kommer inte räcka till *A Gold status på någon av *A program. Inte äns på Aegeans.

Den här kanske inte fungerar för dig, men ANA(NH) erbjuder ett unikt system, "ANA Super Flyers Card" för sina medlemmar i Japan och i USA. (Krav att ha kreditkort i de länderna)

De som har blivit "ANA Platinum"(NH *G) eller "ANA Diamond"(NH *G), har möjlighet att ansöka "ANA Super Flyers Card".
"ANA Super Flyers Card" ger *A Gold status. Det är inget konstigt med det.

Men, "ANA Super Flyers Card" korthavare kan ansöka familjmedlemskap och familjmedlem som har fått "ANA Super Flyers Card" också blir *A Gold utan att flyga en enda gång!
Sedan kan man förnya medlemskap av "ANA Super Flyers Card" genom att betala årsavgiften(ca 800 SEK för huvudmedlem, ca 400 SEK för familjmedlem) av kortet. Så det är nästan permanent *A Gold så länge man betalar årsavgiften.

Info om "ANA Super Flyers Card" kan du hitta här.
 
Okej tack så mycket för det utförliga svaret! ANA-varianten låter ju schysst...
Tror du att mina flygningar räcker för silvermedlemskap hos någon av *Alliance bolagen?
Hade f.ö varit rätt kul att resa inrikesresor i Sverige med ett ANA-kort :)
 

Jens Olsson

Medlem
Hej
Om du gör 15 resor T o R med SAS på ett år når borde du nå silvernivå i Eurobonus.
Det finns två vägar att nå Silver- respektive Guld-status i Eurobonus, bortsett från poäng gränserna (20' / 70') når man även denna status vid 20 respektive 40 enkel resor med SAS per år.
mvh
Jens
 

ucce

Medlem
Om dina 7,000 miles/poäng är baserad av de boknigsklasser som nedan, du kan få *A Silver på Aegean Miles&Bonus.
Deras Silver tröskel är 4,000 miles.



Mer info kan du hitta här.

Om tabellen stämmer får man ju 600 poäng i V (ungdomsbiljetter inrikes) istället för 150 med EB. Borde vara intressant för en hel del - tar en evighet att uppnå status annars men då kan man klara av *G med 17 t/r, för ungefär 17KSEK
 

henrik l

Medlem
Som lite kuriosa kan jag berätta att jag antagligen är en av SAS mest oförtjänta guldmedlemmar genom alla tider. I början av 2000-talet bodde jag i Malmö och jobbade i Köpenhamn och Umeå. SAS hade en drive som innebar att om man flög 20 ben på två månader fick man ett guldkort. Under dessa två månader lyckades jag helt perfekt samla på mig 20 ben på de billigaste biljetterna som kunde uppbådas på sträckan CPH/MMX-ARN-UME. Efter detta har jag inte sett några likande kampanjer från SAS:)
 

Dr. Miles

Expert
Om tabellen stämmer får man ju 600 poäng i V (ungdomsbiljetter inrikes) istället för 150 med EB. Borde vara intressant för en hel del - tar en evighet att uppnå status annars men då kan man klara av *G med 17 t/r, för ungefär 17KSEK

Om man är beredd att betala 17,000 SEK, går det fortare med SQ biljett till Australien/Nya Zealand/Japan.

ARN-CPH-SIN-NRT
SQ HL3MSE 8,230 SEK 3D/3M : 13,050 SEK inkl. skatter
Intjärnad miles på Aegean(eller på SAS EB): 20,236 miles.

ARN-CPH-SIN-SYD
SQ HL3MSE 9,790 SEK 3D/3M : 14,750 SEK inkl. skatter
Intjärnad miles på Aegean(eller på SAS EB): 21,402 miles.

ARN-CPH-SIN-AKL
SQ HL3MSE 10,060 SEK 3D/3M : 14,600 SEK inkl. skatter
Intjärnad miles på Aegean(eller på SAS EB): 24,038 miles.

20,000 miles till Aegean Miles&Bonus(4,000 till Silver, 16,000 från Silver till Gold) kan du bli *A Gold.
 
Last edited:
Toppen