Senaste nytt

Köpenhamns flygplats inför automatiska passkontroller

mha321

Medlem
Bra, men synd att det inte gäller ankomst från land utanför Schengen.
Det låter konstigt - åker man från land inom Schengen så är det ju ingen passkontroll alls.. Och jag hittar inget som säger att den bara skulle gälla avgångar?

Däremot gäller den ju inte pass från länder utanför Schengen, men det är väl oberoende av destination.
 

Johanna

Medlem
Bara jag som upplever att när man kommer till länder (utanför EU) så har deras medborgare snabb access igenom passkontrollen medan vi besökare ofta får köa länge? Inom EUnså får vi ofta köa lika länge som de besökande
 
F

FCT

Guest
Det låter konstigt - åker man från land inom Schengen så är det ju ingen passkontroll alls.. Och jag hittar inget som säger att den bara skulle gälla avgångar?

Däremot gäller den ju inte pass från länder utanför Schengen, men det är väl oberoende av destination.
Eter påsken i 2016 behøver hovedparten af passagererne ikke længere at få passet kontrolleret manuelt af politiet, når de rejser mellem Københavns Lufthavn og en destination uden for EU og Schengen.

Det står uttryckligen när de reser mellan Köpenhamns flygplats och destinationer utanför EU och Schengen. Det står inte att det även gäller för resor från destination utanför EU och Schengen till Köpenhamns flygplats.
Detta är logiskt. De flesta tyska flygplatser som introducerat automatisk passkontroll gjorde det först på utresor, och när tekniken ansågs väl fungerande så har man därefter infört det även på inresor.
Viktigare att hålla obehöriga borta från Schengen. De som redan är inne anses ju vara tillåtna att vistas här.
 

mha321

Medlem
Eter påsken i 2016 behøver hovedparten af passagererne ikke længere at få passet kontrolleret manuelt af politiet, når de rejser mellem Københavns Lufthavn og en destination uden for EU og Schengen.

Det står uttryckligen när de reser mellan Köpenhamns flygplats och destinationer utanför EU och Schengen. Det står inte att det även gäller för resor från destination utanför EU och Schengen till Köpenhamns flygplats.
Detta är logiskt. De flesta tyska flygplatser som introducerat automatisk passkontroll gjorde det först på utresor, och när tekniken ansågs väl fungerande så har man därefter infört det även på inresor.
Viktigare att hålla obehöriga borta från Schengen. De som redan är inne anses ju vara tillåtna att vistas här.
Jag tolkade det som till och från (mellan de två destinationerna är ju inte nödvändigtvis inklusive riktningen , inte specifikt från a till b).

Men det vore även logiskt att prova med en trial åt ena hållet :) men isåfall hoppas vi att det kommer även åt andra hållet hyfsat snabbt.
 

Jonas C

Medlem
Sist jag reste utanför Schengen från Kastrup var passkontrollen väldigt slapp, de öppnade inte ens passet varken på ut eller hemresa. Antar att de har gjort kontrollerna striktare i samband med maktskiftet?

Gissar väl att det blir lättare att stoppa eventuella återvändande ISIS krigare genom manuell kontroll på inresan :p
 
Toppen