Hur anser du att den står sig gentemot SAS nya? Bättre, sämre eller rent av likvärdig?
Då har jag även funderat lite på denna och passar på att ge ett lite längre svar - nya SAS Business vs nya Finnair Business.
Både SAS och Finnair har ju helt nya longhaul-produkter, båda lanserade år 2015, så det är verkligen inte dåligt på någon.
Design: Jag är personligen överlag väldigt glad i Finnair. Vertti Kivi, som designat Finnairs nya Premium Lounge och den nya Schengenloungen i Helsingfors (och som även var med i Toulouse) är verkligen duktig och de har ett nära samarbete med Marimekko. Det är minimalistiskt men kreativt. SAS har satsat väldigt mörkt, Finnair väldigt ljust. Jag har inte sett/testat Finnairs kabin i mörker men kan tänka mig att det är en mycket trevlig upplevelse med alla olika ljusscenarios. Utan några ljuseffekter ser det dock lite tråkigt och sterilt ut med allt vitt och ljusgrått medan SAS-kabinen är snygg även utan ljuseffekter. En ren smaksak vad man föredrar.
Stolen: Finnair kör samma stol som bl.a. Cathay Pacific och Air France, som jag alltid gillat. Det är en bra modell men Finnairs version är mer avskalad, t.ex. inget skåp vid stolen. Både SAS och Finnair har 1-2-1 i bredd men SAS-stolen känns nog lite rymligare.
Sovupplevelse: SAS kör med Hästens för kudde och filt, Finnair med Marimekko. SAS erbjuder madrass, vilket inte Finnair gör. Överlag lite rymligare på SAS.
Toaletter: Riktigt fräscha på Finnair, totalt fyra i business. Väldigt innovativt med ladies only-toalett med krämer och kosmetika. Enkelt val vem som vinner.
Buffé: SAS har en dedikerad sektion för detta, som är grym. Finnair mer av en hylla efter dörr 2 med frukt och godis. SAS är enkel vinnare.
Ombordstigning: Det första man ser på SAS är business-buffén och skylten "New kid on the block". På Finnair har de en grön Marimekko-markis de drar ner över galleyt vid dörr 2 som lyses upp med spotlights, samt blå-vit mood lighting i taket. Det är nog oavgjort här, båda gör det bra.
Underhållningssystem: Bra brusreducerande hörlurar hos båda och båda har överlag bra underhållningssystem. Jag gillar dock Finnairs enkla och stilrena system och översiktssidan över flygningen är verkligen kanon, det är något jag själv efterfrågat som knappt något flygbolag har. Det går även att få upp en hel del info via streamingsystemet onbord på Finnair, till datorn eller mobilen.
Internet: Fungerar bra på båda och hos båda är det gratis för business class samt guldkortresenärer och uppåt i economy class. På Finnair gäller dock denna förmån också för OneWorld Sapphire/Emerald från andra bolag, medan jag tror det bara är för SAS egna statusresenärer hos SAS (rätta mig om jag minns fel).