Senaste nytt

Sämre intjäning med British Airways Visa?

MegaFlyer

Medlem
Japp klar försämring som varit i loopen väldigt länge. Det är helt enkelt inte lika intressant att ha Full Payer-kunder i sin kortsfär då egentligen över 90% betalar när fakturan landar. Får man bara tillbaka 0.3% av VISA/MC så går det inte ihop trots års och ev. fakturaavgift eller lojalitetsaspekt. EnterCard har koll på grejorna och SAS lär komma om några månader med deras andra program utanför American Express. (som inte går genom EU.). Mvh Kortexperten.

Intressant inlägg! Några frågor. Då privatbelåning är superhög i Sverige (bolån etc.) . Källan till att 90% betalar sin BA Visa räkning direkt?

Entercard har koll? När medellön i Sverige med en ganska tight median ligger runt 30kkr (beroende på yrke) hur f:n ska en kritisk massa, typ 10-15k personer komma upp i 500kkr spend för att få kupong? Även med ca 100 resdagar om året blir det mkt tajt.

Min tes är att Entercard har klantat sig och är ute på hal is med sina nya villkor. Eller kanske håller på att fasa ut BA pga låg lönsamhet och för litet kundunderlag. Som sagt en gissning...
 

DogpointNZ

Ny medlem
Hej, kul att det är intressant! Själva EU-reglerna vänder totalt upp och ner på branschen. Olika kreditkort klarar olika nivåer och det handlar mångt och mycket om vad du kan generera för värden. Kreditkort hatar risk Alltså, istället för att kunna klara i princip hela affären med sk InterChange, så måste man nu ta in dessa genom transaktionsavgifter utomlands, räntebelåning, kostnad för tilläggstjänster, årsavgift eller pappersfaktura. Kunderna och målgruppen som hittat BA Visa är inga dumskallar och värdet måste istället sättas på lojaliteten och döma av de nya riktlinjerna för bonus-grundade belopp har dessa strandat rejält. Benchmarkar man mot SAS så är detta kort borta om något år eller två.
 

agehall

Medlem
Det där var ett av de roligaste inlägg jag sett på bra länge. Jag tror i princip alla som har ett BA-visa kan vittna om att Entrecard har exakt noll koll...
 

DogpointNZ

Ny medlem
Intressant inlägg! Några frågor. Då privatbelåning är superhög i Sverige (bolån etc.) . Källan till att 90% betalar sin BA Visa räkning direkt?

Kan svara på denna också, detta stämmer såklart.

För det unika erbjudandet med BA så ser man specifikt på den kundbasen. Och vi hänger i princip här på BC.se, Cornucopia, Veckans affärer, Di.se och på Arlanda. Vi tar lån, men absolut inte genom blanco-lån. Det är helt enkelt inte samma målgrupp som har superhög privatbelåning för andra varumärken som Supremecards och Re:member . Har vi tagit lån så är vi till antagligen jävligt jobbiga också med dåliga marginaler.

För BA VISA finns Istället vinsten att skapa Interchange påslag med hög transaktionskostnader, ofta på företagskonto. Speciellt utomlands som har en liten växelkurs-bonus för BA VISA. Denna interchange har gått ner så mycket att man nu alltså måste försöka se på andra åtgärder för att räkna hem affären och kommunikationen framgent är detta.

Reser man till London och samlar sin familjs kostnader på BA så är det antagligen fortfarande värt att använda. Men den målgruppen måste vara försvinnande liten. Lägg ner.


(det kan funka för SAS som är ett varumärke för Ullared-Svensson och därför borde deras kalkyler bli bättre då fler lånar på blancolån. Får man in den stora massan som gör dumma beslut med sitt kort skapar det möjligheter för gamar som optimerar sitt MC eller Amex.)
 

DogpointNZ

Ny medlem
Det där var ett av de roligaste inlägg jag sett på bra länge. Jag tror i princip alla som har ett BA-visa kan vittna om att Entrecard har exakt noll koll...

Hehe ja, svårt för dem att sluta nu.

KIP-erna borde nog sättas på lojalitet och inte lönsamhet. Vi kommer nog se detta hos samtliga premiumkort som använder MC/VISA närmsta året. Interchange är en allt för stor del av affären.
 

Biggles

Medlem
Detta gör ju kortet rätt värdelöst! Vem handlar för 500 000 och vilken kreditgräns behövs då? Det måste bli ett mycket litet fåtal. Jag tycker att vi skulle skriva ett brev till BA och klaga på detta. De har ju andra samarbeten än Entercard/Swedbank i andra länder. Är rätt övertygad om att det är Swedbank som måste dra in mera pengar till sina direktörsbonusar! Det är väl troligt att vi som använder detta och seriöst samlar poäng nog inte är den sorten som drar någon kredit utan betalar allt varje månad till bankens stora besvikelse. Därför blir det för liten förtjänst tycker de.
Även med Eu förordningen i bakgrunden så passar det här säkert på att dra år snaran ordentligt. De har ju dessutom haft otroligt dålig service! Bonusar för värvningar od har ej kommit in utan flera telefonsamtal m.m.
Det blir nu sista vouchern för mig som jag matchar till årsslutet. VI får se vad som händer med SAS o Amex. Nackdelen med Amex är ju att inte så många affärer tar det i Sverige.

Skall vi alltså in skriva från klubben till BA ??!!
 

RickardG

Medlem
Detta gör ju kortet rätt värdelöst! Vem handlar för 500 000 och vilken kreditgräns behövs då? Det måste bli ett mycket litet fåtal. Jag tycker att vi skulle skriva ett brev till BA och klaga på detta. De har ju andra samarbeten än Entercard/Swedbank i andra länder. Är rätt övertygad om att det är Swedbank som måste dra in mera pengar till sina direktörsbonusar! Det är väl troligt att vi som använder detta och seriöst samlar poäng nog inte är den sorten som drar någon kredit utan betalar allt varje månad till bankens stora besvikelse. Därför blir det för liten förtjänst tycker de.
Även med Eu förordningen i bakgrunden så passar det här säkert på att dra år snaran ordentligt. De har ju dessutom haft otroligt dålig service! Bonusar för värvningar od har ej kommit in utan flera telefonsamtal m.m.
Det blir nu sista vouchern för mig som jag matchar till årsslutet. VI får se vad som händer med SAS o Amex. Nackdelen med Amex är ju att inte så många affärer tar det i Sverige.

Skall vi alltså in skriva från klubben till BA ??!!
Det enda du kan göra är att byta kort. Att klaga hjälper i princip aldrig, de lär inte ändra ett redan fattat beslut. Gällande Amex tror jag du behöver tänka om, det har skett en dramatisk förändring senast åren. T.o.m. klassiska lågbudgetaktörer som Biltema och Klarna tar Amex nu för tiden...
 

agehall

Medlem
Depends... I Stockholm är det betydligt fler butiker som tar det än på andra ställen.
I Ängelholm är det svårt att hitta någon mindre lokal butik/resturang som tar Amex..

Just Ängelholm har jag inte varit i på över 10 år, så där har jag ingen aning om vad som gäller. Men jag skulle ändå påstå att det är en myt - det är väldigt sällan jag MÅSTE ta fram något annat än AmEx, oavsett var jag är i Sverige.
 
Toppen