Senaste nytt

Sämre intjäning med British Airways Visa?

nollbit

Medlem
Hejsan,

Om det redan finns en tråd om detta så ber jag om ursäkt. Jag letade, men har inte hittat någon.

I veckan fick jag hem ett brev från British Airways (men antar att det är från Entercard?). Innehållet var nya regler gällande aviosintjäning och 2-4-1. Om jag fattat saken rätt:
  1. En avios per 20 spenderade kronor (jämfört med 1 avios per 10 kronor) spenderade utanför BA
  2. 1 per 10 kronor spenderade på BA (kommer inte ihåg vad det var förut?)
  3. 2-4-1 först vid 500.000 spend (jämfört med 200.000 om jag minns rätt).
För mig är ju detta en tillräcklig försämring för att jag antagligen byter till något annat.

Vad säger ni?
 

Voyageur

Medlem
Hejsan,

Om det redan finns en tråd om detta så ber jag om ursäkt. Jag letade, men har inte hittat någon.

I veckan fick jag hem ett brev från British Airways (men antar att det är från Entercard?). Innehållet var nya regler gällande aviosintjäning och 2-4-1. Om jag fattat saken rätt:
  1. En avios per 20 spenderade kronor (jämfört med 1 avios per 10 kronor) spenderade utanför BA
  2. 1 per 10 kronor spenderade på BA (kommer inte ihåg vad det var förut?)
  3. 2-4-1 först vid 500.000 spend (jämfört med 200.000 om jag minns rätt).
För mig är ju detta en tillräcklig försämring för att jag antagligen byter till något annat.

Vad säger ni?
Fick samma brev idag och blev väldigt förvånad över innehållet. Helt klart en ordentlig försämring,speciellt om man jämför med andra alternativ ex sas amex. I och med det brevet lägger jag nog ned BA kortet efter året.
 
Sedärja, jag som just tänkt skaffa ett. Det blir inget med det då. En halvmille spend ger alltså 1 st voucher och 25 000 avios. Och kommer man inte över halvmillen så ingen voucher. Att jämföra med Amex Elite som ger 2 vouchers och 100 000 Eurobonus. Eller 3 vouchers och 92 500 Eurobonus om man har både Elite och mellanvarianten som jag glömt namnet på just nu.
 

Rustscheff

Medlem
Jag har handlat till mig 697000 poäng genom åren. Helt plötsligt känns det som att mina 600 000 inköpta gamla US Airwayspoäng känns bra att ha. I denna takt får man ju shoppa tills man blöder om man ska få ut något i form av Avios! Men BA har väl fortfarande halva priset för att flyga med Avios en gång om året? När brukar det vara?
 

DogpointNZ

Ny medlem
Japp klar försämring som varit i loopen väldigt länge. Det är helt enkelt inte lika intressant att ha Full Payer-kunder i sin kortsfär då egentligen över 90% betalar när fakturan landar. Får man bara tillbaka 0.3% av VISA/MC så går det inte ihop trots års och ev. fakturaavgift eller lojalitetsaspekt. EnterCard har koll på grejorna och SAS lär komma om några månader med deras andra program utanför American Express. (som inte går genom EU.). Mvh Kortexperten.
 
Toppen