Senaste nytt

Sammanfattad kommentar: Vanilla Air [Taipei-Tokyo Narita]

Flygapan

Ny medlem
Flight JW 104 - TPE-NRT 8 oktober
Jag är en utbytesstudent från Uppsala, Sverige på utbyte i Taipei, Taiwan. I helgen blir det en weekend i Tokyo. Pga av att en students budget är limiterad blev det en reda bokad med Vanila Air, tidigare AirAsia Japan, ett lågpris bolag som ägs utav ANA. Med en prislapp hälften av vad en liknande biljett hos ett *A bolag och ned red-eye tider samt en bokningsida där man behövde betala extra för sittplatser, incheckat baggage samt en transaktionsavgift hade jag ganska låga förhoppningar på resan. Min förväntningar var att man i bästa fall kunde jämföra resan med Cry'n'air (Ryanair).

Tror nu i efterhand att bolaget är det som står för den fantastiska crashen in i en motorväg i Taiwan tidigare under 2010-talet. Min spekulation där av namnbytet.

Incheckning:
Väl på flygplatsen (Taipei, Taoyuan International Airport) var det en ganska lång incheckningskö med som mest tre diskar öppna samtidigt. Det rullade på relativt snabbt men ej i klass med något allians bolag.Jag fick nog vänta upp emot 25 minuter.

Boarding samt take off.
Vanila Air är ju ett japanskt bolag. Jag förväntade mig att punktlighet skulle vara en fördel med bolaget, men icke. Boarding var cirka 15 minuter sen. Dock gick boarding smidigt och snabbt då boarding skede i två omgångar och bakre sittplatserna fick boarda först. Tur för mig som satt på rad 18.

På grund av försenad Boarding var take off även försenat. Ca 25 minuter försenat. Inte mycket att säga men take off gick smärtfritt.

Ombord på planet
Turens resa består av en nyare (?) A320. Kabinenpar i bra skick, dock tråkigt inredd. Genomgående svart/grå inredning. Avsaknad av någon design eller marknadsföring för bolaget. Bolagets logga är gulblå så inte ens med inredning har de lyckats. Stolarna verkar vara i imitations läder och golvet är betäckning med en vanlig lila matta.

Toaletterna:
Toaletterna var rymligare än jag trodde likt på ett normalt allians bolag. Dessvärre är de väldigt spartanskt inredda och tråkiga. (Se bilder)

Stolen:
Hamnade bakom vingarna i mitten på raden. Här började min oro om en obekväm resa väckas. En oro om att behöva trängas i tre och en halv timme, räcker med att jag redan har trångt med utrymmet på ett vanligt plan. Läste även på Vanilas hemsida att det fanns stolar som ej går att luta. Men till min stora förvåning var benutrymme acceptabelt, skulle kunna jämföras med en Norwegian resa. Lite trångt om benutrymme men det överlever man. (se bilder). Stolen gick att luta och var lagom bred. En nackdel med stolarna är att dem är fruktansvärt tunna känner varje rörelse person bakom mig gör, genom stolsryggen.

Underhållning:
Det saknas underhållningssystem, wifi samt eluttag så den lilla underhållningen som finns är duty-free tidningen, matmenyn, safety ombord foldern och Vanila Air tidningen. Alla är dock mesta dels på japanska (se bilder). Tur att man tog med sig datorn och Bose lurar.

Service:
Det finns matservice på planet den är hyfsat god samt billig. Det essentiella finns. Dåligt matutbud. Självklart så är inget inkluderat. Nackdelen är att de serverar nudlar vilket ledde till en frän doft av nudlar i hela Kabinen.

Landning:
Landningen var smärtfri, lite turbulent på vägen in mot flygplatsen. Lång taxning. Bagagehantering har jag ingen uppfattning om eftersom jag enbart reste med handbagage men stannade till vid bagagebandet och det verkade som att det mest hade klarat sig
 

Attachments

  • image.jpeg
    image.jpeg
    62,8 KB · Visningar: 201
  • image.jpeg
    image.jpeg
    44,4 KB · Visningar: 174
  • image.jpeg
    image.jpeg
    46,5 KB · Visningar: 213
  • image.jpeg
    image.jpeg
    74,7 KB · Visningar: 194
  • image.jpeg
    image.jpeg
    41,2 KB · Visningar: 192
  • image.jpeg
    image.jpeg
    39,5 KB · Visningar: 188
  • image.jpeg
    image.jpeg
    53 KB · Visningar: 172
  • image.jpeg
    image.jpeg
    32,2 KB · Visningar: 201
  • image.jpeg
    image.jpeg
    62,2 KB · Visningar: 205

Dr. Miles

Expert
Kul rapport, aldrig hört talas om Vanilla Air!
Det är ett LCC flygbolag som grundades av ANA och Air Asia. De hette Air Asia Japan då.
Samarbetet mellan ANA och Air Asia upphörde för ett par år sedan och de blev 100% ägda av ANA och bytte namn till Vanila Air.

Dagens Air Asia Japan och Vanila Air (före detta Air Asia Japan) har inget med varandra att göra.
 

palmen

Moderator
Välkommen till forumet @Flygapan, alltid kul att läsa lite rapporter.
En liten påminnelse bara, det är emot forumreglerna att ha förkortningar i rubriken, jag har uppdaterat rubriken i tråden.
 
Toppen