Senaste nytt

British Airways Visa

Morgan

Medlem
Då gjorde jag ändå mer rätt än planerat när jag sa upp mitt kort för 2 veckor sedan...

Här bekräftas att det är 500 tkr som gäller:

Collecting Avios with credit cards | Executive Club | British Airways

Earn a ticket for a companion
When you spend 500,000 SEK on your card within a calendar year, we’ll give you a companion voucher.

That means, when you redeem your Avios to book a Reward Flight* on British Airways, you can take someone with you - they must travel in the same cabin and on the same flight as you. All you have to pay are the taxes, fees and carrier charges using your British Airways Credit Card.

*Reward Flights subject to availability – taxes, fees and carrier charges apply.
 

Morgan

Medlem
Najs. Vågar påstå att det i detta fall är en mycket liten skara av deras kortinnehavare i Sverige som lyckas uppnå den summan, så det får väl anses vara ännu ett "enhancement." Verkar snarare som om de vill bli av med medlemmar.

Håller med. Ytterst få svenskar som utan jobbutlägg når upp till 500 000 kr i spend på sitt kreditkort. Bortsett från förmögna så bör man väl ha en sexsiffrig månadsinkomst för att komma upp i den nivån - dessa finns så klart men de har också många roliga kort att välja på :)

Målgruppen kanske bara är de som har en massa jobbexpenser?

Hmm, så även halvering av Avios-intjänande också?
Korrekt, jag läste inte ens det. Helt värdelöst nu...
Earn Avios every day

  • Collect 1,000 bonus Avios when you spend on your card for the first time.
  • Collect 2 Avios for every 20 SEK spent with British Airways.
  • Collect 1 Avios for every 20 SEK spent on all other purchases.
  • No annual fee for the first year, then 395 SEK annually.
  • Enjoy up to 56 days of interest free credit and flexible payment options.
 

erhel

Medlem
Hälften så manga poäng för varje köp! Då blir det bye bye till kortet. Detta måste väl nästan vara en avvecklingsstrategi från Entercard?
 

mash

Medlem
Hälften så manga poäng för varje köp! Då blir det bye bye till kortet. Detta måste väl nästan vara en avvecklingsstrategi från Entercard?
Det är väl enda rimliga förklaringen, lite konstigt att dom inte också chockhöjer årsavgiften samtidigt, för nu finns det ju risk att att dom faktiskt kommer ha kvar några kunder som missar det finstilta i förändringarna.
 

agehall

Medlem
BA (och nu deras partners) jobbar hårt på att att få bort oss som kunder. Det här var ju riktigt uselt. Enda anledningen jag kan se till att ha kvar deras VISA-kort nu är att ha ett kort från en annan utgivare, men eftersom jag redan har kort från flera stycken så kommer det här nog att ryka nästa år.
 

freno

Medlem
jaha, då ryker det kortet. tyvärr faktiskt lite hela vitsen att enbart flyga one world med. Jag och min fru har två kort och har alltid satsat på 2x241 och ha status hos ba.
 

Moco

Medlem
Målgruppen kanske bara är de som har en massa jobbexpenser?

Det blir väldigt tufft även med dessa. Jag har omsatt nära det dubbla under de senaste 12 månaderna. Men då har det varit resor varenda vecka, minst 1-3 interkontinentala per månad. Det är inte representativt för majoriteten (även om man reser "mycket") och definitivt inte för kundunderlaget i Sverige. Och även om man kommer upp i det så blir det ju nu inte särskilt attraktivt överhuvudtaget. Om man bara använder det til privata utgifter och enkelt omsätter det finns det ju betydligt bättre kortalternativ. Summa summarum, kundgruppen som får ut något av detta blir otroligt liten. Men det är kanske vad man vill. Personligen tror jag att många svänger och väljer andra kort nu.
 

nissefalk

Medlem
När träder denna ändringen i kraft för nuvarande kortinnehavare, har just lagt ca 40tkr på BA Visa istället för SAS Amx, om det nu visar sig att jag bara får hälften av de poäng jag tänkt mig så känns inte det så bra.

Jag håller med @freno har i stort sett flugit med One World pga BA Visa så nu kanske det trots allt blir lite mer SAS i framtiden, riktigt kass förändring att höja 2 for 1 till 500tkr, helt omöjligt för mig att nå.

EDIT: Ringde just Entercard, man får 1 poäng per 10kr fram till 8e December, man har också fram till 8e December på sig att få sin 2 for 1 för spend på 200tkr.

Jag kan ju inte säga upp mitt kort på ett år då jag har flygresor bokade på det fram till September 2016 och man måste ju visa upp kortet man använt för att köpa biljetten när man checkar in....
 
Last edited:
Toppen