Senaste nytt

Nybörjarfråga om bokningsklasser

Selander

Medlem
Det finns i nuläget tre klasser när man flyger interkontinentalt. Go (economy), plus (premium economy) och business. So far so good.

Men när man ska boka finns det flera olika bokningsklasser, nämligen SAS Go, Go Flex, Plus Saver, Plus, Business Saver och slutligen SAS Business. Dessa har sedan diverse bokstäver som jag inte blir riktigt klok på...

Om jag vill flyga plus till USA (och få större stolar m.m), vilken bokningsklass ska jag då välja? Räcker det med plus saver? Jag förstår att jag tjänar färre eurobonuspoäng, men prisskillnaden mot bokningsklass "plus" är väldigt stor... Är det bara "flexibiliteten" man betalar för? Eller finns det andra skillnader mellan dessa två?

Ber om ursäkt för min okunskap, men om någon kunde förklara skulle jag bli glad.
 

FF#1

Medlem
Hej, man måste skilja på kabinklass, dvs i vilken kabin man sitter i dvs. Go, Plus och Business.

Sen finns det flera bokningsklasser under det per klass. Så business saver bokas tex i Z på lågdistans och Business i C (eller D). men du sitter i samma kabin. Däremot kan det skilja i poängintjäning.

Skillnaden mellan tex. Plus Saver och Plus Flex ligger i:
Pris
Om och avbokningsvilkor
eurobonus intjäning
mm
 

trekker

Medlem
Hur du fatt tag pa biljetten och hur mycket du betalat (pengar/reward/uppgradering etc) spelar ingen roll nar du val sitter pa planet.
 

karho

Medlem
Hej, om du vill flyga i Plus till USA, så finns det som sagt två varianter av bokningsklass: SAS Plus eller SAS Plus Saver. Det skiljer ofta mycket i pris, korrekt. Man tjänar mer poäng på de dyrare precis som du säger: SAS points charts - SAS och får dessutom mer flexibilitet. Väl ombord, som andra nämnt, får du lika god öl och glass oavsett vilken bokningsklass du har på biljetten.

Mycket relevant fråga för övrigt - inget att be om ursäkt för! :)
 

palmen

Moderator
Du kommer att få exakt samma service ombord på planet och sitta i samma typ av stol oavsett om du bokar "plus saver" eller "plus". Som FF#1 skriver så är skillnaden ofta om/avbokningsregler.

Bokningsklasserna (som är bokstäver) mappas sen mot olika typer av biljetter, där Plus Saver har 2 bokningsklasser och Plus har 2 andra. (bara exempel, inte tittat på hur många bokningsklasser som används). För economy finns det säkert omkring 15 olika bokningsklasser som alla kostar olika mycket och har olika möjligheter för om och avbokning.
 

FF#1

Medlem
Det är lite så jag känner det. Visst, det är kul att tjäna extra poäng, men det viktiga är trots allt själva resan.

En bra kompromiss som dock innebär lite gambling är Option town till Bussines, brukar kosta ca 150€ och ger poäng som en Plus flex men bättre mat, trevligare stol och så.

EDIT: Största risken är att du får sitta kvar i Plus och får dina vanliga poäng men då kostar det ju inte något. Men lyckas du så får du bra utdelning för en relativt ringa summa.
 

Selander

Medlem
En bra kompromiss som dock innebär lite gambling är Option town till Bussines, brukar kosta ca 150€ och ger poäng som en Plus flex men bättre mat, trevligare stol och så.

EDIT: Största risken är att du får sitta kvar i Plus och får dina vanliga poäng men då kostar det ju inte något. Men lyckas du så får du bra utdelning för en relativt ringa summa.

Låter inte som någon stor "risk", worst case scenario är alltså att inget händer. Lyckas man så blir det spektakulärt bra utdelning...Jag hade inte koll på att uppgraderingen kunde vara så pass "billig".
 
Toppen