Senaste nytt

Regler för att komma in i SJ-loungen på Stockholm C och Göteborg C

Roger J

Medlem
Med svart Priokort borde man egentligen inte få komma in i loungerna utan en giltig tågbiljett för den dagen (om jag tolkar reglerna rätt). Men jag har använnt loungen på Stockholm C några gånger för en fika utan att ha för avsikt att resa med tåg. Och det har inte varit något problem... Andra erfarenheter?
 

johanf

Medlem
Som boende i Gävle använder jag då och då loungen i sthlm mellan möten samma dag. Har aldrig behövt visa någon slags biljett när jag tar mig in med svart priokort.
 

gdaily

Medlem
Så egentligen kostar det sju kronor att komma in i loungen...

Vuxen 1Ange SJ Prio-nr
1 klass 81 SEK
Kan återbetalas 4 SEK
Summa 85 SEK
ATT BETALA 85 SEK
(varav bokningsavgift 7 SEK)

Avbokningsbar förstaklassbiljett Stockholm-Södertälje, sista tåget för kvällen...
Eller så använder man SJ Priopoäng till detta, ännu bättre så man slipper klödda till det med kreditkortet. Bara att avboka resan efter loungebesöket!
 
Last edited:

twiggs

Medlem
Så egentligen kostar det sju kronor att komma in i loungen...



Avbokningsbar förstaklassbiljett Stockholm-Södertälje, sista tåget för kvällen...
Eller så använder man SJ Priopoäng till detta, ännu bättre så man slipper klödda till det med kreditkortet. Bara att avboka resan efter loungebesöket!

Med samma logik kostar det hela noll (0) kronor att komma in på valfri lounge på vilken flygplats som helst. Ja, t o m First Class Terminal i Frankfurt. Det enda man gör är att boka en biljett och sedan efter att man varit i loungen kommer på att man inte vill resa och helt sonika avbokar.

Min enda tanke: vad i herrans namn ska man i en lounge att göra?

(Visst, lounger är förstås trevliga — om man ska resa någonstans och alltså ofrivilligt har någon kvart eller så innan avgång att slå ihjäl. Men att häcka flera timmar i en lounge helt i onödan låter ju vansinnigt, nästan sinnessjukt faktiskt.)
 
(Visst, lounger är förstås trevliga — om man ska resa någonstans och alltså ofrivilligt har någon kvart eller så innan avgång att slå ihjäl. Men att häcka flera timmar i en lounge helt i onödan låter ju vansinnigt, nästan sinnessjukt faktiskt.)

Ska jag vara ärlig skulle jag nog stå ut med en kväll i Private Room på SIN enligt Jacobs beskrivning utan att faktiskt resa, om det nu kostade gratis på riktigt. Fast just det exemplet skulle nog vara svårare att genomföra varje kväll (och förmodligen tråkigt i längden). Sen förstår jag din invändning också...
 

Najk

Medlem
Själva grejen är väl att man är på flygplatsen eller tågstationen men att man på den biljett lr statusnivå som man har ej ger tillgång till lounge. Att åka ut till flygplatsen eller tågstationen bara för att snylta, det är sinnessjukt :)
 

twiggs

Medlem
Ska jag vara ärlig skulle jag nog stå ut med en kväll i Private Room på SIN enligt Jacobs beskrivning utan att faktiskt resa, om det nu kostade gratis på riktigt. Fast just det exemplet skulle nog vara svårare att genomföra varje kväll (och förmodligen tråkigt i längden). Sen förstår jag din invändning också...

Ja, jag hade nog också "stått ut" med att sitta där i någon timma. Under förutsättningen att jag var på flygplatsen mellan två flighter.

Och visst "kostar" det gratis på riktigt. En betald (med pengar) biljett i First är väl så gott som alltid helt ombokningsbar vilket gör att det bara är att köpa en sådan biljett och sedan välja att inte resa. Urfånigt, vad erbjuds i en lounge som är så eftertraktat? Detta exempel blir ännu mer levande om det appliceras på hemmaplan: varför häckar man i Business Lounge på ARN i flera timmar? (Och ännu värre lär det vara att häcka på SJ Lounge, vilket jag för övrigt bevittnat en yngre man göra dag efter dag efter dag [SJ Lounge i Stockholm]).
 

Alx

Medlem
(Och ännu värre lär det vara att häcka på SJ Lounge, vilket jag för övrigt bevittnat en yngre man göra dag efter dag efter dag [SJ Lounge i Stockholm]).

Vänta lite här... Det kanske är jag som är trög. Men om du inte förstår vad folk gör i lounger. Hur kan du då ha bevittnat en person som spenderar timmar i SJ loungen dag efter dag? Jag får inte ihop det, annat än om du är anställd i SJ:s lounge? :confused:
 
Toppen