Senaste nytt

Nya Lufthansa First Class i bilder

Axelzon

Medlem
Tjenare,

Skulle det vara möjligt att spåra vilka routes Lufthansa idag flyger med nya First Class kabinen?

Är det bara A380 & B747 som de uppgraderat eller har de även påbörjag A340-6?

/Axelzon
 

Bonden

Medlem
Från: New First class retrofit thread - FlyerTalk Forums

Status as of 28 March 2012

747 : 10 retrofitted so far: D-ABVC, D-ABVH, D-ABVK, D-ABVL, D-ABVM, D-ABVN, D-ABVO, D-ABVP, D-ABVR, D-ABVS, out of the 10 planned for 2011.

There are currently 28 B747s all based in FRA. 2 have left the fleet at the beginning of 2012. 3 more are expected to leave the fleet during 2012.

A346 : 6 retrofitted so far all based in MUC: D-AIHO, D-AIHP, D-AIHR, D-AIHT, D-AIHW and D-AIHQ. One (D-AIHS) currently being retrofitted.

There are currently 14 A346s based in MUC. None of the 10 A346s based in FRA has the new F cabin.

A343 : 4 retrofitted so far all based in MUC: D-AIFD, D-AIFE, D-AIFC and D-AIGU.

There are currently 10 A343s each based in MUC and FRA. There are further 6 two-class A343s based in FRA.

It was earlier announced that MUC-based A343s and A346s will serve the following routes when the summer timetable starts at the end of March.

A343: GRU, ICN, SIN
A346: LAX, SFO, PEK, PVG, DEL

A333 : None retrofitted so far. There are currently 15 LH A333s in all.

3 new MUC-based A333s will be delivered during 2012 with the new First and Business Class cabins. One (D-AIKP) is currently in HAM for cabin outfitting. It will be handed over to LH in mid-April.


Dvs, det finns 6st, som alla flyger från MUC :)
 

Axelzon

Medlem
Hyfsat svårt att veta vilken konfiguration man får vid en bokning då. Eller är där något knep?

Tex om man skall åka till HKG via MUC (A346) alternativt FRA (747).. Kan man se vilka maskiner
som trafikerar en linje frekvent?
 

Bonden

Medlem
Nej, det är väldigt svårt att veta, det finns inget schema..

Enda sättet att säkert veta att man får den nya F är att åka a380. Man hittar var de flyger här: Lufthansa A380

//Jonas
 
Kan man på något ställe se vilka flighter som har vilka flygplan med registreringsnummer på planet?

Jag försöker hitta flighter med nya first class till USA, är inte petig om vart i USA men bara det är nya first.
 

Dr. Miles

Expert
From den minut som planet lyfter kan du följa det i realtid och se vilken plan det är. Men innan dess går det inte såvida du inte sitter på inside info från flygbolagen.

Med andra ord, från outstations kan man boka sådan flyg. (Flyget är t ex på väg till Shanghai och du ser att planet har nya F)
Sedan är det annan sak hur många väntar så sent för att boka sin bonusresa.
 
Tack för era svar boys..

Men jag har läst på många ställen att det är typ omöjligt att få tag i biljetter i first med Eurobonus poäng på A380. Har det släppt något nu när de har fler maskiner? Och hur är det på 747-8?

Jag och en polare vill köra en resa till lax, åka lördag den 15 typ och hem tisdag 19 dec. Dit och shoppa en dag eller två sen hem igen, mest för att få uppleva first class och att få shoppa lite.

Och har ni någon koll på skatter för en sådan resa med Lufthansa?
 

Dr. Miles

Expert
Men jag har läst på många ställen att det är typ omöjligt att få tag i biljetter i first med Eurobonus poäng på A380. Har det släppt något nu när de har fler maskiner? Och hur är det på 747-8?
Det är väl bonusresa med US Dividend Miles som har svårighet med Lufthansa First?
Även där har jag förstått att det går att boka inom 14 dagar från avresedatum.


Och har ni någon koll på skatter för en sådan resa med Lufthansa?
Ungefärliga skatter&bränsletillägg för Lufthansa longhaul tur och retur inkl. connections inom Europa ligger runt 4.000 SEK.

Om du vill veta exakt summa kan du konstruera din resa på ITA Softwares webbsida.
Totalpris - base fare = skatter&bränsletillägg
 

Roger J

Medlem
Bästa nya F måste bara vara på B744. Och på dem är det hyfsat enkelt att få plats även med EuroBonus-poäng och andra som inte har M&M-tillgång. Du måste såklart göra hemresan inom två veckor, annars får du omöjligt F på returen.
Det är väldigt skönt med en separat säng, man är inte beroende av att få bäddat/obäddat. Speciellt på längre rutter kanske man vill gå upp ett tag och sedan lägga sig igen - det funkar inte med en vanlig F-stol.
Så hoppa över Airbus och B748 om ni kan.
 
Toppen