Senaste nytt

Norrköping - Helsingfors läggs ner 25e oktober

olo

Medlem
Och länk till artikeln i Norrköpings-tidning, som Corren hänisar till: Enda reguljära flyglinjen läggs ner - Norrköping - Norrköpings Tidningar
nt.se skrev:
Helsingforslinjen, Norrköpings enda reguljära flyglinje, läggs ner den 25 oktober.
Finnair, som driver linjen, har just meddelat flygplatsledningen i Norrköping sitt beslut att upphöra med flygningarna.
– Vi har precis fått beskedet, säger flygplatschefen Mari Torstensson. Vi har inte fått några förvarningar om att linjen var hotad.
Helsingforslinjen från Norrköping har funnits sedan 2008. Den har flugits med en daglig tur från Helsingfors och planet har vänt i Norrköping och flugit tillbaka.
– Den har aldrig riktigt hittat en bra tidtabell, säger Mari Torstensson. Anslutningsflygen från Helsingfors mot Asien har inte alltid passat för de som rest från Norrköping. Men Finnair har väl hittills haft kapacitet över för att flyga med ett plan till Norrköping, även om linjen inte flugits på optimala tider.

Norrköping Flygplats hade totalt 120 000 resenärer förra året. Uppgifter om hur många av dem som flög med Helsingforslinjen är inte officiella.
Nu har Norrköping kvar charterflyget.
– Vi tycker att det är jättetråkigt att Finnair väljer att inte fortsätta flyga härifrån, säger Mari Torstensson. Men vi ha under en tid jobbat med att försöka få flygbolag att flyga till andra destinationer härifrån, och det finns fortfarande möjligheter att det kan bli verklighet.
Det innebär att NRK inte har några reguljära flygningar kvar. Jag förstår att linjen inte bar sig med tanke på den knepiga tidtabellen. Jag har många gånger sökt, men aldrig bokat. Tror att @Alf har varit av samma åsikt..?
 

Alf

Medlem
Jag är inte förvånad. Detta har jag förutspått i kommentarer tidigare. Det är ganska självklart att med en tur om dagen och dessutom på olika tider olika dagar så är linjen inget alternativ när man reser i tjänsten. Jag har vid flera tillfällen försökt använda linjen för resor till Asien och USA men anslutningarna har aldrig passat. Har det passat på utresa har det inte passat på hemresan.

Det är tråkigt att linjen försvinner eftersom det var den enda kvarvarande reguljärlinjen som finns kvar på Norrköpings flygplats. Nu är det bara charter kvar och det är inte mycket för att ha om man vill ha en levande flygplats.

Det är tyvärr så att konkurrensen mellan Norrköping och Linköping fallit ut till Linköpings fördel. Linköping har tagit hem reguljärflyget både när det gäller KLM och SAS. Personligen tycker jag det är tråkigt eftersom Norrköping har en bättre bana utan restriktioner för storlek på flygplan.

Sedan har det alltid varit en sandlådedebatt mellan de olika politikerna i kommunerna dör ingen velat samarbeta. Hade man gjort det är jag övertygad om att vi hade haft ett mycket bättre utbud av reguljärflyg i området.

Nu är det bara att se på framtiden att Skavsta ökar i och med Ostlänken börjar byggas. Läggs dessutom Bromma ner kommer Skavsta att få ett enormt uppsving. Då blir det troligtvis ett bra inrikesflyg från Skavsta, vilket kommer att gagna vår region så man slipper åka till Arlanda.

Vid den tidpunkten behöver vi varken Norrköping eller Linköping flygplatser.
 

nilsson

Medlem
Vi har två flygplatser i Linköping, en civil i Tannefors och en militär i Malmslätt.

Japp. Och JAS-planen använder det civila.

Jag tycker om förslaget att flytta det civila flyget till Malmslätt. Två banor (även om en inte får användas p.g.a bullerzoner), möjlighet att bredda och förlänga, och beläget vid järnvägen. Ekonomiskt vore det vansinningt förstås.
 

NyfikenGrau

Medlem
Oj, det var mycket tråkigt. Särskilt att beslutet kom så snabbt. Jag har alltid haft den här på min lista över linjer jag vill prova på (men tiderna har aldrig passat...), och nu hinner jag inte längre för att de tre resterande veckorna är för uppbokade :(
 

MegaFlyer

Medlem
Lite galet att Linköping och Norrköping konkurrerar om passagerare. Borde satsas på en flygplats i regionen, lite som Köln/Bonn.

Annars skulle något bolag kunna göra en liten mini-hub, typ som Ryan på Skavsta och på Hahn. Där man 'äger' flygplatsen...
 
Toppen