Senaste nytt

Boka 2:1 resa till Tokyo med Eurobonus poäng?

agehall

Medlem
Välkommen till Businessclass @Bonusflygaren - hoppas du kommer att trivas här.

Det finns väldigt mycket skrivet om att använda 2-4-1-vouchers och hur man bäst använder dem. En väldigt bra början är att göra det du har gjort, nämligen titta på SAS Star Alliance award chart som talar om hur många EB-poäng du behöver för en resa. Nästa steg i planeringen är att hitta platser och det är här svårigheterna börjar.

Att lyckas med en bra awardbokning är mycket mer komplicerat än att ringa och fråga om det finns plats - det funkar i princip aldrig. Du måste investera tid och kraft i att läsa på och leta själv. När man gör det kan man hitta olika resvägar och platser för en lyckad resa som man sedan ringer och bokar.

Jag skulle rekommendera att du börjar med att läsa [Tips] Söka tillgänglighet av Star Alliance bonusresa på Uniteds webbsida | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor för att se hur du själv enklast kan leta awardplatser.

Därefter bör du fundera på vilka rutter du kan tänka dig att flyga. Din begränsning med 1 byte gör det betydligt svårare att hitta platser. Varför är det viktigt för dig med få byten? De flesta tycker tvärt om att det är bra med flera byten eftersom det kan ge möjlighet att testa flera olika produkter.

Jag har själv inte stenkoll på SAS Award zoner på rak arm, så jag är lite osäker på vilka bolag du kan flyga med via olika hubbar i Asien men efter att själv nyligen ha testat ANA i first så skulle jag varmt rekommendera dem. Närmare avgång kan det även vara värt att kolla ifall Lufthansa släpper platser i first (som man kan boka först 14 dagar före avfärd med Eurobonus-poäng) för att få en riktigt trevlig upplevelse både på marken och i luften i Europa.

För att sammanfatta, i princip funkar det inte att ringa - gör din egen research och ring för att boka samt fundera på om du verkligen måste hålla dig till ett byte.
 
  • Gilla
Reactions: olo
Därefter bör du fundera på vilka rutter du kan tänka dig att flyga. Din begränsning med 1 byte gör det betydligt svårare att hitta platser. Varför är det viktigt för dig med få byten? De flesta tycker tvärt om att det är bra med flera byten eftersom det kan ge möjlighet att testa flera olika produkter.

Här är det nog många som är lite påverkade av "icke medvetna" resenärer. Jag åker själv en weekend till Japan med frugan på fredag och där kunde jag inte få henne att tycka att en nästan 7 timmar lång layover i Peking var värt det för att testa två olika firstprodukter. I detta fall kan jag hålla med henne då vi tappar en halv dag i Tokyo och det är en så kort resa. Men hon har accepterat att resan mellan A och B ofta går via C (om Business) och ibland även D,E,F (om First). Jag har även accepterat att eftersom jag oftast flyger ut via GOT så får man acceptera minst ett extra byte gentemot vad man skulle vilja ha om man hade flugit ut från ex CPH eller ARN. Tyvärr har jag ännu inte fått prova Lufthansa F men precis som Agehall ovan nämner finns fler aktörer och intressanta produkter att testa. Samt med en *A Award möjligheten att boka om i händelse att en bättre deal skulle uppenbara sig. Jag sitter exempelvis dagligen och kollar om det mot förmodan skulle dyka upp en Lufthansa F (direkt) flight till Tokyo nu på fredag.
 
Därefter bör du fundera på vilka rutter du kan tänka dig att flyga. Din begränsning med 1 byte gör det betydligt svårare att hitta platser. Varför är det viktigt för dig med få byten? De flesta tycker tvärt om att det är bra med flera byten eftersom det kan ge möjlighet att testa flera olika produkter.

För att flyga intresserar mig inte alls, även i business är det en pina. Sitta i en lounge är också helt värdelöst tråkigt.
Finns kanske rätt många miljöskadade på forumet, men för mig är flyg ett nödvändigt ont för att ta mig dit jag önskar.
 

famhanssons

Medlem
För att flyga intresserar mig inte alls, även i business är det en pina. Sitta i en lounge är också helt värdelöst tråkigt.
Finns kanske rätt många miljöskadade på forumet, men för mig är flyg ett nödvändigt ont för att ta mig dit jag önskar.
Om du vill komma så snabbt o billigt från A till B skulle jag snarare använda 2-4-1 med economy. Mycket mindre poäng o du får möjlighet till ytterligare en resa för 2 i economy.
 

palmen

Moderator
Jag har alldeles för mycket poäng. Flyga till Japan i ekonomi... ja tjena. Missade du att jag tycker business är en pina?
Du kanske ändrar dig om du har testat First ;)
Om det dyker upp bra alternativ med korta stopp i First är mitt råd att du testar en gång, om det ändå är lika jobbigt så vet du till nästa gång i alla fall :).
 

agehall

Medlem
För att flyga intresserar mig inte alls, även i business är det en pina. Sitta i en lounge är också helt värdelöst tråkigt.
Finns kanske rätt många miljöskadade på forumet, men för mig är flyg ett nödvändigt ont för att ta mig dit jag önskar.

Får väl citera Ryan Bingham - "If you don't like flying, you ain't doing it right!"...

Problemet är att när man ska använda bonuspoäng för att boka resor kan man inte alltid vara kräsen. Därför får man vara villig att kompromissa på olika saker, så som att tex ta en rutt som kanske innebär extra byten.
 
Toppen